راجى.رحمة.الله

عضو مشارك
اخوانى الكرام عندى مشكلة أخرى بس فى شدة الاهمية وهحكيها بشكل سريع:

احنا اسرة مكونه من 3 أولا و 4 بنات ووالدتى وتوفى الاب قمنا بتوزيع الميراث وكتبنا عقود بملكية كل واحد بما استحق له من الورث وتم توزيعه بالتراضى واصبح كل واحد منا له حق التصرف فى اى اصل من اصوله
انا اصغر واحد فى اخواتى واسكن مع والدتى فى بيت العائلة ولم اتزوج بعد, وورثى الذى ورثته كان فى هيئة محل انا الان انوى الجواز ولكنى لا املك شقة اتجوز فيها فعرضت على والدتى ذلك العرض:

بيت العائلة= هو ملك لوالدتى فقط وليس ورثة. ومعها نفس العقود التى معنا والتى مضينا عليها احنا كلنا لما وزعنا الورث وكان فى بند بينص عليه فى العقود اللى كلنا ماضيناها ان البيت باسم الوالدة فقط وليس ورثة.

تكوين بيت العائلة عبارة عن:

عماره مكونه من ثلاث طوابق دور ارضى وهو مايسمى ببيت العائلة وهو مفتوح للجميع وانا اسكن فيه مع والدتى يسكن واحد من اخوانى الولاد فى الدور الثالث وواحده من اخواتى البنات فى الدور الثانى ( وبذلك يكون الاطراف الملاك للعماره هم والدتى صاحبة الدور الاول وأختى مالكة الدور الثانى واخى مالك الدور الثالث ) وملاصق لتلك العمارة عمارة اخرى ملك والدتى وليست تبع الورث تتكون ايضاً من ثلاث طوابق الان الدور الرابع مشترك بين العمارتين وفى مستوى واحد

طلبى يبدأ من هنا:

اانا الان اريد بناء شقة فى الدور الرابع تجمع بين العمارتين ( العماره التى تملكها امى وهى ليست تابعه للورث والعماره التى تم تقسيمها بين امى واخى واختى ) لأن العمارتين ىف مستوى واحد ... مع العلم هما عندهم نيه للتنازل لى عن السطح بدون اى مبالغ مالية وانا عاوز ابعد عن اى مشاكل ممكن تحصل قدام هعتبر نفسى واحد غريب جاى يبنى شقة فى دور الرابع وعاوز يشترى من الثلاث اطارف المشتركين فى العمارتين
وهم امى مشتركه فى العماره الاولى ( الدور الاول ملكها ) وعمارتها كاملة ملاصقة فيها
واخى الولد واختى البنت ومتركين فى الطابق الثانى والثالث من العماره الاولى وبالتالى فاكيد هما ليهم حق فى لاسطح

عاوز شكل قانونى 100% علشان ابتدى اطلع اجراءات الرخصه واتوكل على الله علشان مالاقيش حد فى يوم من الايام سواء من اخواتى الاخرين او من ابناء اخواتى يطالبنى باى شىء ؟؟

وجزاكم الله خيراً

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
عليكم السلام

الإجراء الأفضل : أن يتم تحرير عقد بيع
من كل الملاك لك بصورة مباشرة تتضمن
بيع سطح الدور الرابع ملكية تامة مقابل ثمن .
ويتم التوقيع على هذا العقد من كل البائعين ...

ويفضل تحرير العقد بعد الاطلاع على أوراق
الملكية أو القسمة للبائعين ...............

راجى.رحمة.الله

عضو مشارك
جزاك الله خيراً أستاذنا الكريم
ولكن ماذا تعنى حضرتك

"ويفضل تحرير العقد بعد الاطلاع على أوراق
الملكية أو القسمة للبائعين .............."

وكيف تكون صيغة العقد

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
أقصد أن يتولى كتابة العقد محام
متخصص بعد أن يطلع على أوراق الملكية ...

SmartMaher