على حمدان احمد

عضو فعال
انا محتاج ردكم على الموضوع الكبير جدا ده

انا انسرق منى كمبيوتر لاب توب وتوجد عليه كميات هائله من ارقام الفيزا كارت والسجلات المهمه جدا وانا محتاج اعرف حاجه هل ممكن اى شركه او اى حد يتتبع الجهاز ده باى طريقه انا معايا الورق بتاعه وشهاده الضمان وجميع الورق بتاعه واللى يجمعه ليه اى مبلغ هو يحدده

hadi almawt

الوسـام الماسـي
رد: با الله عليكم الحقونى بجد مصيبه

الصراحة لا اعرف كيف اساعدك لكن احببت ان اضيف رد على الموضوع لكي يبقى في قسم المشاركات الجديدة
ويتسنى لبقية الاعضاء الاطلاع عليه وممكن يقدموا المساعدة المطلوبة

الامورة ريم

عضو مشارك

وانا معرفش والله بس حسالك وحرد عليك

الامورة ريم

عضو مشارك

طيب انا عندى حل بس مش ينفع احط روابط ياريت تكتبلى ايميلك او الاكونت بتاعك ع الفيس

iemad

عضو مشارك

متأخر يا صاحبي صعب جدا
طرحت شركة Absolute للبرمجيات برنامج computrace Lojack وهو عبارة عن برنامج متعقب لموقع اللاب توب في حالة تعرض للسرقة

ويثبت البرنامج على الجهاز..وعن طريق الانترنت يقوم البرنامج بعمل كود معين للجهاز في سيرفر الشركة ..

وفي حالة سرقة الجهاز او فقدانه تقوم بالاتصال بالشركة للابلاغ ..ويتم ذلك هاتفيا او عن طريق موقع الشركة على الانترنت ..
لتقوم الشركة بتتبع الجهاز فور اتصاله بالانترنت
وأهم ما يميز البرنامج ( لا تستطيع حذفه من الجهاز لأي سبب من الاسباب وحتى لو عملت Format
لانه مصمم ليتم تثبيته في ال bios
ألا اذا حذف البرنامج بأدخال كلمة السر يلي وضعها عند تثبيت البرنامج اول مرة
والميزة الاخرى هي امكانية التحكم في مسح البيانات عن طريق Remote data Delete والتي تسمح لك بطلب مسح بيانات معينة من جهازك في حال سرقته وذلك عن طريق تسجيل البيانات التي تريد حذفها على خوادم الشركة وعند دخول الجهاز عن طريق الأنترنت يتم الحذف دون علم السارق
للمعلومات فقط والله يعوضك ويعينك يا صاحبي

على حمدان احمد

عضو فعال

طيب ده برنامج طيب والشركه اللى هى صنعت الاجهزه دى معقوله مش عامله زى البرنامج ده ولا الشركه دى ما تعرفش ايه معنى سرقه

أعلى