mysystemdie

عضو جديد
الإعجابات
0
انا دخلت الجيش 16\4\2011 وقعدت فية شهرين وبعد كده نزلت اجازة ومرحتش تاني وعندى 26 سنة
هل لما اوصل سن 30 ممكن اخد الشهادة ولا اية الوضع ساعتها

ارجوا الإفادة

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
رد: استفسار عن الهاربين من الخدمة العسكرية

عند سن الثلاثين فقط لا ينتهى موضوع تجنيدك
ولكن يجب أن تكون السجلات العسكري وصلت الى
سنة 2011 م .
ومن تتبع الأمر الآن فأمامك حوالى سبع سنوات
حتى تصل السجلات الى سنة 2011 م .

ahmedabdo22

عضو جديد
الإعجابات
0
عامل غياب من شهر 4 سنة 2006 وذهبت الى السجلات العسكريه الاحد الماضى ولم يقبلوا اوراقى قالوا نقبل المتغيبين قبل 25 - 4_2004 مع العلم ان سنى 30 و9 شهور وحكاية 2004 دى من سنة 2010 يعنى من دخل الجيش 2004 وعمل غياب اخد الشهاده وعمره 26 عام وانا قاربت على 31 عام ارجوا الرد يا استاذ جمال تعبت نفسيا

عمر رحيل

عضو مشارك
الإعجابات
0
ربنا يسترها ويكملها على خير
حسبنا الله
الصبر
وبشر الصابرين

وتحياتى للاستاذ جمال وكل الساده الافاضل

egygodzilla

عضو جديد
الإعجابات
0
....
انا دفعة 10 / 2011 ... تغيبت عن تجنيدي بعد نزولي اجازة ف شهر 8 /2012 بالادارة العامة لقوات الامن... ولم اعد حتى الان
13/5/2013 .... عمري 24 سنة

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
120
ارجع كمل عشان ما تضيعش عمرك كله مطارد
ومحبوس جوه مصر
لا حتعرف تسافر او تشتغل في هدوء

egygodzilla

عضو جديد
الإعجابات
0
انا حابب اعرف اي العواقب الللي ممكن اواجها ... اذ تكرمت

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
120
حتتحاكم محاكمة عسكرية ووضح للقاضي ظروفك
وممكن تاخد حبس 3 شهور
وترجع للخدمة بعدها عادي

بس ما تهربش بعد وعدي ايامك بدل ما تضيع 12 سنة عمرك منتظر محاكمة الهاربين !!!!!

egygodzilla

عضو جديد
الإعجابات
0
اشكرك سيادة المستشار ... بس هل المفترض رجوعي للوحدة ... ام اي وجهة المفترض ان اتوجه اليها .. وهل الحكم المقصود على اي مجند في اي سلاح .. مع العلم اني مجند اول في الادارة العامة لتدريب قوات الامن بمعسكر مبارك ... وزارة الداخلية .. وسبب عدم رجوعي هو حالة نفسية بداخلي لم اعلم لماذا اصررت يومها الا اذهب بالرغم من محاولات من اقاربي على ذهابي ... بالله عليك ... انا في حالة سيئة واعلم ان ما فعلته خطأ كبير وان هروبي ليس حلاٌ ... وليس بيدي حيلة غير دعائي لربي بهدايتي ... اجعل من كلامك لي حكمة .. بالرغم من انني لا استمع لغيري من ما سيجرى لي وما ستكون عواقبي او تهديدات من اقرابي وغير ذالك .. فجائز قد يكون بعض من كلامك تخفيف ف عقلي ..... وشكرا جزيلا ع وقتك لي

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
الإعجابات
3
لا تخطأ خطأ وقعنا فيه ..... كلام أستاذ هانى فى مصلحتك وفترة غيابك قصيرة وعقوبتك لن تكن كبيرة بإذن الله ..... عليك التوجه لوحدتك التى هربت منها وستتم محاكمتك وحبسك عدة أشهر قليلة إن شاء الله ثم تكمل باقى مدتك

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
120
اشكرك سيادة المستشار ... بس هل المفترض رجوعي للوحدة ... ام اي وجهة المفترض ان اتوجه اليها .. وهل الحكم المقصود على اي مجند في اي سلاح .. مع العلم اني مجند اول في الادارة العامة لتدريب قوات الامن بمعسكر مبارك ... وزارة الداخلية .. وسبب عدم رجوعي هو حالة نفسية بداخلي لم اعلم لماذا اصررت يومها الا اذهب بالرغم من محاولات من اقاربي على ذهابي ... بالله عليك ... انا في حالة سيئة واعلم ان ما فعلته خطأ كبير وان هروبي ليس حلا ... وليس بيدي حيلة غير دعائي لربي بهدايتي ... اجعل من كلامك لي حكمة .. بالرغم من انني لا استمع لغيري من ما سيجرى لي وما ستكون عواقبي او تهديدات من اقرابي وغير ذالك .. فجائز قد يكون بعض من كلامك تخفيف ف عقلي ..... وشكرا جزيلا ع وقتك لي

اتوكل على الله وارجع .. حالتك حتبقى اسوأ وانت هربان .. ومطارد .. وخايف من اي كمين .. او انك تدخل قسم .. ارجع للوحده وهم حيتصرفوا معاك .. وتقبل الامور بهدوء .. ايا كانت .

اسامة عبد الرحمن

عضو جديد
الإعجابات
0
ادعي الله ان يأتيك بالحكمة وحسن التصرف

egygodzilla

عضو جديد
الإعجابات
0
عايز حل ....

محمد ابوشيته

عضو جديد
الإعجابات
0
الاشخاص الذين يطبق عليهم الاعفاء بعد بلوغ سن ال 30 هم من لم يتقدموا الي الخدمه العسكريه ولم يذهبوا للكشف

egygodzilla

عضو جديد
الإعجابات
0
طب واي الجديد ف كلام الاعفاء لل 30 منا عارف ان اللي متقدموش للخدمة وووصلو لل 30 بياخدو اعفاء اظن قصتي معروفة ....

midohossny

عضو جديد
الإعجابات
0
السلام عليك ورحمه الله وبركاته استفساري بسبب هروبي من الخدمه العسكريه التحقت باالخدمه العسكريه 6/4/2004 ونزلت اجازه 18/10/2004 ومرجعتش تاني وانا دلوقتي عندي تلاتين سنه هل انا كده عديت السن القانوني وادفع غرامه فقط ولا فيها حبس

midohossny

عضو جديد
الإعجابات
0
السلام عليك ورحمه الله وبركاته استفساري بسبب هروبي من الخدمه العسكريه التحقت باالخدمه العسكريه 6/4/2004 ونزلت اجازه 18/10/2004 ومرجعتش تاني وانا دلوقتي عندي تلاتين سنه هل انا كده عديت السن القانوني وادفع غرامه فقط ولا فيها حبس
+

أعلى