سمحاء

عضو جديد
الإعجابات
0

بعد التحية على المجهود الرائع

انا ابنى كل امواله فى صوره شهادات تخضع للمجلس الحاسبي، ومن فتره كمل 19 سنه وقدمنا طلب لفك شهاده من شهاداته علشان يبدا مشروع ،وبالفعل بعد طلوع الروح معاهم وافقوا والولد بدأ مشروعه بنجاح والحمد لله
، لكن هو دلوقت تعب جدا من خنقه المجلس الحاسبي وتعقيداته للامور وفى كل مشوار علشان يصرف اى شئ من حقوقه وجع دماغ وتعقيد كبير، وانا ارى انه تحمل المسؤليه واصبح بالغ بما فيه الكفايه ليحافظ على امواله، فهل يمكن خروجه من المجلس الحاسبي قبل سن 21 واذا كان ممكن ده بيكون برفع قضيه ولا اجراءات اى بالظبط.

مع جزيل الشكر للاهتمام

سمحاء

عضو جديد
الإعجابات
0
رد: الخروج القاصر من المجلس الحاسبي

بعد التحية على المجهود الرائع

انا ابنى كل امواله فى صوره شهادات تخضع للمجلس الحاسبي، ومن فتره كمل 19 سنه وقدمنا طلب لفك شهاده من شهاداته علشان يبدا مشروع ،وبالفعل بعد طلوع الروح معاهم وافقوا والولد بدأ مشروعه بنجاح والحمد لله
، لكن هو دلوقت تعب جدا من خنقه المجلس الحاسبي وتعقيداته للامور وفى كل مشوار علشان يصرف اى شئ من حقوقه وجع دماغ وتعقيد كبير، وانا ارى انه تحمل المسؤليه واصبح بالغ بما فيه الكفايه ليحافظ على امواله، فهل يمكن خروجه من المجلس الحاسبي قبل سن 21 واذا كان ممكن ده بيكون برفع قضيه ولا اجراءات اى بالظبط.

مع جزيل الشكر للاهتمام
وكمان عندى بنتين فى المجلس الحاسبي بردو واحده فيهم اتخطبت وهيتكتب كتابها كمان شهر، دى بردو اى موقفها لو حبيت تخرج من المجلس الحاسبي او تسحب جزء لجهازها
شكرا للاهتمام

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
رد: الخروج القاصر من المجلس الحاسبي

عليكم السلام

لا يمكن الخروج من المجلس الحسبى الا
بعد بلوف القاصر سن 21 سنة كاملة ..

أما

الاذن بالتجارة للقاصر اذا بلغ سن 18 سنة
فهذا أمر منصوص عليه قانونا بإشراف القاضى
لذا
ان احتاج ألى مال اضاقى عليه تقديم طلب للقاضى
والقاضى هو الذى يحدد الموافقة من عدمه ...

أما البنت المخطوبة

فيمكنك تقديم طلب ايضا بصرف المبلغ
الذى تحتاجينه والقاضى هو الذى يحدد
هذا المبلغ .................

لا مفر من ذلك .......

محمد ابوشيته

عضو جديد
الإعجابات
0
لقد توفيت امي ويوجد من ضمن الورثه شخص معوق اعاقه كامله اي عديم الاهليه وتمتلك امي رصيد في البنك فما الاجراءات القانونيه لصرف نصيب اخي المعاق مع العلم ان الاعاقه هي تخلف عقلي ولا امل له في الشفاء اي طول العمر .

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
لا بد من تعيين وصى أو قيم عليه ...
والنيابة هى التى تعين هذا القيم
من أقاربه . يعد أن يتفدم لها من
يريد أن يكون قيما عليه ........

أعلى