ابو مسلم المصرى

عضو فعال
الإعجابات
0
احبابي ..

انا شريت جهاز لينوفو lenovo z560 , I5 , 750 HDD , VGA ATI 1GB , 4GB Ram الجهاز عليه ويندوز 7 هوم برميم اصلي ..الجهاز شغال تمام لكن اول ماعمل update للويندوز يبدأ يجيب تهنيجه كل 20 دقيقة ولو مشغل حاجة صوت تقطع لمدة ثانيتين مع تهنيجة الماوس ,, القصة دى بتحصل بس بعد ال update ,,,

بالله لو حد من اخواني عنده خبرة بهذه المشكلة ما يتأخر عليه في الرد ..
في انتظار ردوكم احبابي

مواضيع مشابهة المنتدى التاريخ
صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

abdovar

عضو ماسـي
الإعجابات
484
رد: lenovo Z560 نزلت ريكفرى 3 مرات ومانحلت المشكلة

حــياك الله أخــي ,

حسب و صف المشكلة فقد يكون السبب أحد التحديثات و للتأكد من ذلك :

إذهب إلى القائمة Start ثم All programs ثم Windows Update , إختر
View update history , ستجد قائمة بالتحديثات المثبتة , إذا وجدت أي تحديث متعلق بتعاريف الجهاز قم بإزالة تثبيته (أزل فقط التعاريف المثبتة مباشرة قبل وقوع المشكلة ) ثم أعد تشغيل الجهاز

يستحسن تنزيل التعاريف من موقع الشركة المصنعة لجهازك , وعدم الإعتماد على تلك المقدمة من طرف
Windows Update

إذا استمرت المشكلة , قم بإزالة جميع التحديثات المثبتة حديثا (( الواحد تلو الآخر , وأعد تشغيل الجهاز بعد إزالة أي تحديث ))

في أغلب الأحيان يفضل تنزيل التحديثات الإختيارية بمنأى عن التحديثات الهامة ثم إعادة تشغيل الجهاز
حتى لو لم يتطلب الأمر ذلك

ابو مسلم المصرى

عضو فعال
الإعجابات
0

اخي الحبيب ...
عذرا انا تأخرت فى المتابعة معك لاني تايعت الموضوع كام يوم وما حد رد فظنيت ان مافي حل ..
اخي للأسف المشكلة الان بتظهر قبل التحديث وبعده وشل التعريف وسطيته تاني وبردة نفس الوضع وديته للضمان بيوقلى المشكلة سوفت وير وانا متأكد ان المشكلة مش سوفت وير وانا لسه شارى الجهاز وبمبلغ مش بسيط ومش عارف اتصرف معاه ازاي

abujuhina

(اللَّهُمَّ ارحمهُ واعفُ عنهُ)
الإعجابات
3,058

حاول من ابدأ اكتب في خانة البحث msconfig ثم موافق
ثم من startup قم بايقاف البرامج الغير ضرورية التي تبدأ مع الوندوز

ثم افتح جهاز الكمبيوتر واضغط على القسم c بيمين الماوس واختر خصائص ثم من خيارات متقدمة
اختر تفحص القرص ثم اشر على اصلاح الاخطاء تلقائيا واشر على استعادة القطاعات التالفة
ثم موافق ثم اعد التشغيل وسيبدأ الجهاز بالاصلاح فلا تقم بمقاطعته الى ان ينتهي ثم سيبدأ الوندوز
أيضا قم باستخدام برنامج ccleaner ليقوم بتنظيف الجهاز والرجستري

wafer

عضو جديد
الإعجابات
0

نفس المشكلة كانت عندي في الاسوس و رحت التوكيل طلع فية برنامج صغير في اسطوانة التعريفات المفروض اسطبة اسمة تقريبا hotfix دة بالنسبة لاسوس روح انت التوكيل و امسك فيهم لغاية ميحلو المشكلة بس متقلقش ان شاء الله هي حاجة سوفتوير مش هاردوير برنامج تعريف صغير بيتسطب

أعلى