المسيرى

عضو فعال
جمال بيك ادعو من الله ان تكون فى تمام الصحة عندما ذهبت الى السجلات العسكرية لكى اقوم بتغير الشهادة فؤجئت بان الشهادة الرديئة لمن حصل عليها بعد المحاكمة كما تم معى فانه لايجوز ان يحصل علي رد اعتبار لكى يقوم بتسليمه الى ادارة السجلات الا بعد مرور عام على الشهادة الرديئة واردت ان اكون على صدق مع اخوانا الاكبر جمال بيك وانى ارسلت رسالة لك جمال بيك على الخاص ولا اعلم ان كانت وصلت ولا لاء وارجوا ان اطمئن على سيادتك وليس اكثر

سمير ابراهيم

عضو مشارك
رد: اجرات تغير شهادة الجيش الرديئة

طيب وبنسبة للواحد اللى عايز يجدد الرقم القومى وهربان من الجيش يعنى لو روحت جددت البطاقة هتمسك ولا اية ياناس حد يجاوبنى

المسيرى

عضو فعال

وعلى منتدانا الكريم وسلام خاص جدا لسيادة المستشار جمال بيك اخى العزيز اطمئن وروح جدد البطاقة وبدون اى خوف الحاجة الوحيدة اللى ممكن تقلقك ان لو انتى عليك احكام جنائية لكن موضوع الجيش مابيظهرش وانا كنت زيك وعملتها اول مرة ولما اتجوزت من سنتين روحت غيرتها وجددتها فتوكل على الله ولا تقلقك

smsm2200

عضو جديد

ياريت العضو المحترم المسيرى يقولنا خطوات الحصول على الشهاد ة وتكلفتها بالضبطوهل انت خد الشهادة رفد ولا رديئة وتغيير الشهادة بعد قد ايه وتكلفتها يريت سرعة الرد واسف على الاطالة ولكن علشان يعرف الجميع الخطوات والف شكرررررررررررررررررر

سمير ابراهيم

عضو مشارك

اشكرك جدااا اخويا المسيرى على ردك واهتمام واتمنى من الله ان يحفظك ويسترك من كل سوء

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني

هلا بك أخى المسيرى
وعودة حميدة ان شاء الله ..

وتغيير الشهادة بعد سنة هذه غريبة
لأنهم فى السجلات كانوا يؤكدون أنها تتغير
بعد ستة أشهر ........

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني

وهنا نقبل مواساة أخونا المسيرى
فى وفاة أخته - رحمها الله -

http://www.damasgate.com/vb/t/223471/

المسيرى

عضو فعال

بارك الله فيك اخى العزيز جمال بيك ولكن ماحدث معى بالضبط ذهبت الى السجلات العسكرية فرع خدمة المواطنين بجوار الحيقة الدولية وقمت بسؤال ضابط فى الاستعلامات وكان رده لو انتى فى الخدمة وخدتها رديئة تغيرها بعد 6شهور واجرائتها هى خطاب رد الاعتبار من الوحدة اللى كنت فيها اما اذا كنت وخها رفد ورديئة فيجوز تغيرها بعد مرور سنة وايضا احضار خطاب رد الاعتبار من الجهة التى تمت فيها محاكمتك وبالفعل تركت هذا الضابط وذهبت الى السجلات العسكرية التى قامت بالمحاكمة وجدت الرائد الذى تواجد معنا اثناء المحاكمة وسالته فكان رده نفس الكلام ان احضر الى السجلات العسكرية التى تمت فيها المحاكمة بعد مرور سنة واخذ خطاب رد الاعتبار من هناك وبعد ذلك التوجه به الى ادارة السجلات فى الناحية المقابلة لسجلات الشرطة ومعى خطاب رد الا عتبار +اصل الشهادة الرديئة+اصل بطاقة الرقم القومى وهذا للعلم جمال بيك ولاخواننا بالمنتدى وانا يا جماعة واخد الشهادة رفد من الخدمة ورديئة ايضا وهذا للعلم

المسيرى

عضو فعال

طول عمرك جمال بيك بتحرجنا بكرم اخلاق سيادتك ونرجو من الله ان يديم علينا وعلى منتدانا الكريم محبتة واشكر سيادتك وكل اخواننا وندعومن الله انلا يرينا مكروه فى عزيز لدينا او فى امة محمد صلى الله عليه وسلم

المسيرى

عضو فعال

السلام على كل من يتواجد بالمنتدى من اعضاء وزوار وعلى مستشارن العزيز جمال بيك

ddsf

عضو مميز

عليكم السلام اخ المسيرى

ايه الهدف من تغيير الشهادة الى مكتوب فيها رديئة؟؟ هل له تاثير على اى شىء؟

ثانيا ماذا عن المتخلفين الى لم يدخلوا الخدمة مطلقا واخذوا رفد بعد وصولهم لل30 سمعت انهم ميقدروش يغيروا شهادتهم بعد كدة هل هذا صحيح؟؟

المسيرى

عضو فعال

السلام على منتدانا الكريم وعلى التواجدين جميعا اخى العزيز تغير الشهادة ضرورى لو انك تسعى للعمل فى اى جهةحكومية فانا على سبيل المثال اجرات تعينى متوقفة لحين تغير الشهادة لان من الطبيعى انه ميقبلش حد شهادة الخدمة بتاعته رديئة لان فى مليون واحد مستنى اى وظيفة ومعاهم شهادتهم قدوة حسنة اما بالنسبة للنقطة الثانية غانا لا علم لى بها من الممكن ان تستشير فيها اخوانا العزيزجمال بيك لانى انا دخلت الجيش وتغيبت عن الخدمة بعد6 شهور وكانت محاكمتى فى السجلات العسكرية اما انت فمحاكمتك تكون فى ادارة التجنيد وانا تحت امرك فى اى شىء اعرفه

ddsf

عضو مميز

السلام على منتدانا الكريم وعلى التواجدين جميعا اخى العزيز تغير الشهادة ضرورى لو انك تسعى للعمل فى اى جهةحكومية فانا على سبيل المثال اجرات تعينى متوقفة لحين تغير الشهادة لان من الطبيعى انه ميقبلش حد شهادة الخدمة بتاعته رديئة لان فى مليون واحد مستنى اى وظيفة ومعاهم شهادتهم قدوة حسنة اما بالنسبة للنقطة الثانية غانا لا علم لى بها من الممكن ان تستشير فيها اخوانا العزيزجمال بيك لانى انا دخلت الجيش وتغيبت عن الخدمة بعد6 شهور وكانت محاكمتى فى السجلات العسكرية اما انت فمحاكمتك تكون فى ادارة التجنيد وانا تحت امرك فى اى شىء اعرفه
يعنى فى الحكومة بيطلبوا انهاء الموقف التجنيدى ولا كمان عيزين درجة كويسة؟؟؟؟

REDA31

عضو مشارك

البقيه فى حياتك اخ المسيرى وبارك الله فيك على افادتك /بس هتفرق فى ايه رديئه منتا تعمل جواز وتسافر عادى ولا فى الوظايف الحكوميه والخاصة مش بياخدوا الرديئه

on1ine

عضو مشارك

طمنا عليك اخي المسيرى

المسيرى

عضو فعال

جميعا وعلى اخى العزيز والاكبر جمال بيك والله العظيم ليك واحشة بس الظروف وليس اكثر ولكن ليس بامكاننا الا ان نقول الحمد لله الذى لايحم على مكروه سواه

kotonona

عضو مشارك

ربنا يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه

العطارر

عضو مشارك

لو سمحتم انا معايا شهاده الجيش غير لائق طبيا بسبب تعب بسيط فى القلب والصراحه الشهاده دى وقفت مسيرتى فى التوظيف الحكومى بجد ولو ياريت حد من حضارتكم يقولى ينفع تغيرها لاى شئ تانى ولو ينفع ايه الخطوات المتبعه

أعلى