رفيق عبدربه

عضو فعال
التسجيل
10/7/10
المشاركات
105
الإعجابات
15
العمر
24
الإقامة
قدام كمبيوتري
#1
و رحمة الله و بركاتة

أساتذتي الكرام و معلماتي المحترمات

أنا واحد صاحبي لسه شاري إنبارح لاب توب acer aspire 5742 و اللاب توب بدون system - بدون ويندوز -

و صاحبي ده عايز إكس بي بأي طريقة لدرجه إنه إشترى لاب توب إتش بي i5 و باعه علشان ما قبلش ويندوز إكس بي

المهم مواصفات جهاز الأسير - acer -

رام 2 جيجا ddr III
هارد دسك 320 gb
المعالج : intel core i3 - 370m
الشاشة : lcd 15.6
كرت الشاشة : intel HD graphics

المشكلة إني كل ما أجي أسطب ويندوز إكس بي بيجيب لي رسالة غريبة

PHP:
a problem has beem detected and windows has been shut dows to prevent damage to your computer
if this is the first you‘ve seen this stop error screen restart you computer . remove any newly installed hard drives er hard drive controllers . check your hard drive to make shure it is properly configured and terminated run chksk /f checl for hard drive corruption ,and then restart your computer 
technical information : 
stop : 0x0000007b
مع العلم إن الهارد ديسك فاضي و ما فيش 1 ميجا مليانه

مش عارف إيه الحل لأني كل ما حطيت السي دي بتاع ويندوز سفن بيشتغل زي العسل

أرجو منكم الإفادة كما تعودت منكم

و و رحمة الله و بركاتة
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#2
رد: لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

انا مش فاهم ال 7 بجنن يا اخي
والله انه احسن من الاكسبي واسالني انا
 

رفيق عبدربه

عضو فعال
التسجيل
10/7/10
المشاركات
105
الإعجابات
15
العمر
24
الإقامة
قدام كمبيوتري
#3
رد: لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

أنا شخصياً مركب سفن بروفيشينال و الله النسخة تمام التمام بس المشكلة إنه عايزالـxp لبرامج معينه

ماشي على المثل اللي بيقول : من شب على شيء شاب عليه
 

ali3llawi

عضو فعال
التسجيل
31/5/09
المشاركات
140
الإعجابات
17
#4
رد: لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

استخدم برنامج virtual box
وغيرها من البرامج لصنع قرص وهمي

ثم ثبت عليه نظام اكس بي
بكذا يكون عندك نظامين في نفس الوقت وتتصفحهم في نفس الوقت
 

ahmed basha1

عضو ذهبي
التسجيل
9/3/10
المشاركات
762
الإعجابات
51
الإقامة
egypt- meet habeeb el gharpia
#5
رد: لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

بسم الله الرحمن الرحيم



*******
*اولا اخى ////فارس ////// حمل الملف دا http://dpsdl.drupalcdn.netdna-cdn.com/xp/x86/DP_MassStorage_wnt5_x86-32_1011.7z
اسم الملف دا هو اسمة masstorage دا الى هيتم دمجة فى نسة الاكس بى عشان تقبل على جهاز لاي توب فى العالم المهم ندخل فى الموضوع على طول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس لازم تحمل الملف دا الاول قبل ما ادخل فى الشرح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
**********************************************************************************************
ثانيا قم بتحمل هذا البرنامج اوك http://www.mediafire.com/?8f8by2tuh7q0g03
ثم البرنامج وهو للاضافة دريفرت الباكس الى هى drivers packs المهم قم بتحمل هذا االملف الى هو البرنماج وجهز طبعا نسخة الى انت عايز تتدمج فيها تعريفات الماستورج الى اانا قلتلك حملها اول لينك انا حطيتهوللك وبعد ما تحمل البرنماج وتكون مجهز النسحة اوك بجانب البرنماج وبعد بردك ما حملت ملف
masstorage ما تفكش الضغط عن بعد ما جهزت الحجات دى اتكه على البرنماج الى انا اقلتلك عليه
تكتيين اوك هيقوللك اعمل ال extract لإين اعملة بردك على الديسك توب عشان كل الحجات تبقى قدامك كدا
بعد ما تعمل ال extract الى انت نزلتة اوك هتلاقى فى فو لدارت كتير على الديسك توب اوك هتلاقى منهم فولدر اسمة driver pack دا الفولدر المطلوب قم بوضع ملف masstorage الى انت نزلتة من على النت وطبعا انا قلتللك ما تفكش الضغط عنه اوك اعمل copy ثم لملف masstorage اوك وضعه فى مجلد
driverpacks اوك وبعدا ما تضع الملف فى هذا المجلد هتلاقى اسم البرنمج علامة زرقاء كدا اوك
اتكه عليها وبعد ما تتكه عليها هتلاقى البرنماج بيقوللك updating افصل الابديت وادخل على طول للصفحة الى بعديها هتلاقى سهم كدا اسقل ابرانماج اوك واتكه عليها ولما تظهر كلمة browse اوك اتكه عليها وحدد مكان النسخة الى انت عايز تتدكج فيها ال Masstorage اوك وبعد كدا فى خطواتتانية سبها زى ما هى اوك ما عليك بس انك بعد ما حددت اختيا النسخة اوك واختر ت من الصفحة الى بعديها اسم mastorage اوك عملت يعنى علامة صح على اسم الملف هتلاقى مربع كدا فوق وتحت اوك علم عليهم وبعديين اتكه على كلمة اسفل صفحة البرنامج اسماه Slipstreamer اوك وسيب البرنمج يدمج ا لمفات المطلوبة اوك
وبعد كدا اسنخ ملف الايزم بقة ونزل النسخة هتلاقى المشكلة اتحلت يا باشا اوك دا الكلام الى انا قلته دا على الرسالة الى طلعتللك اوك الى انت كاتبة دى اوك ولو المشكلة ما اتحلتش انا معاك بردك اهوت فى خدمة انت عايزها اوك
 

abujuhina

(اللَّهُمَّ ارحمهُ واعفُ عنهُ)
التسجيل
3/12/09
المشاركات
7,138
الإعجابات
3,058
الإقامة
Jeddah
#6

رفيق عبدربه

عضو فعال
التسجيل
10/7/10
المشاركات
105
الإعجابات
15
العمر
24
الإقامة
قدام كمبيوتري
#7
رد: لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

أستاذي الغالي أحمد باشا تم حل المشكلة بنجاح و لا أعرف كيف أشكرك

أستاذي الغالي أبو جهينا abujuhina ألف شكر لك أيضاً
و هذا ما توقعته منكم يا أساتذتي الكرام

آسف على إزعاجكم و و رحمة الله و بركاتة
 

بن حرزالله

عضو جديد
التسجيل
5/2/17
المشاركات
1
الإعجابات
0
#8
اريد تثبيت windows xp لجهاز محمول aspire es1531 الرجاء مساعدتي
 

أعلى