الحالة
موضوع مغلق

memorydvd4arab

عضـو
#1
اهلا يا شباب كيف حالكم

هنتكلم عن موضوع بسيط هيفيد المبتدئين الجدد فى هذا المجال

لملفات فيديو من نوع avi وأأكد تانى انة لملفات avi يعنى اى امتدد غير
كدة محتاج برامج تانية وشرح تانى مختلف عن هذا


ضبط ملف الفيديو قبل تثبيت الترجمة علية
ازاى اظبطة موضوع بسيط ان شاء اللة بس خليك معاى حتى لايزيد حجم الفيلم
ايضا ولكى لايصل حجمة الى اكثر من ميجا
لازم استخدم برنامج virtualDub وستجد البرنامج فى نهاية الموضوع
والبرنامج دة رغم انة حجمة صغير لكن زى ما بيقول المثل قد الكف ويقتل مية والف
المهم
1- هفتح البرنامج ومن file هقوم بتحميل الفيلم المراد
هلاقى البرنامج بيعرض رسالة زى اللى فى الصورة تعنى ان ملف الصوت يحتاج
الى تعديل برضة هاضغط على ok ومش ههتم لانى هاعملة convert



2- من audio هضغط على full processing mode

3-وبعدين اضغط conversion

واجعل الخصائص زى الصورة بالضبط



4-وبعد كدة من audio برضة اضغط compression وخليها زى الصورة بالضبط



5-هاحفظ ملف الصوت الجديد بواسطة file وبعدين save wav


6-هشوف الصورة دى وبيظهر فيها حجم ملف الصوت الجديد وهو حوالى 81 ميجا



7-بعد ما ينهى عملة هرجع تانى وافتح من wav audio audio
زى الصورة طبعا دة الملف اللى حفظتة من شوية



8-والان سيتم دمج الصوت الجديد بالضغط على video ثم compression
واجعل الخيارات كما بالصورة بالضبط



9-بعد كدة لازم اتاكد ان الفيديو على full procissing mode واضغط كما بالصورة



10-بعد كدة اذهب الى file واحفظ الفيلم بواسطة save as avi
زى الصورة



11-بكدة يبتدى البرنامج يركب الصوت الجديد على الفيديو اى ملف الفيلم
وينتج فيلم قابل لتثبيت الترجمة علية وبحجم معقول جدااقل من 700 ميجا
وسوف ينتج فيلم قابل للتحول الى vcd بسهولة بعد تثبيت الترجمة او كما تشاء لة



وعلى طول ازاى اثبت الترجمة على الفيلم كدا

تفتكروا ياشباب احنا لسة مخرجين ملف فيديو فوق فوق اهو هوة دة اللى هثبت علية الترجمة
بس وحياة والدك ماتغير اسم المترجم

ولكن يجب ان يكون الفيلم من نوع avi
بواسطة برنامج avisubtitler_025
وهذا البرنامج ستجدة فى نهاية الموضوع

اولا سنقوم بفتح البرنامج وسيكون بهذة الصورة
حمل ملف الفيلم فى اول خانة avi file
ثم حمل ملف الترجمة فى الخانة التى تليها subtitle file


ثم من options يمكن اختيار set font وسنقوم بتعديل اللغة الى لغة عربية
كما بالصورة



وايضا من نفس الخاصية يمكن اختيار لون الترجمة من text color
كما بالصورة



ثم نقوم بحفظ الفيلم الناتج بالضغط على save avi
بعد تحديد مكان الملف الناتج ستظهر سرعة الفيلم
تلقائيا بدون تدخل كما بالصورة



بالضغط على ok ستظهر نافذة بها جميع الاكواد الموجودة بجهازك
اختار نوع الكود الذى تريد ضغط الفيلم بة
كما بالصورة



هنا سيقوم البرنامج بالعمل وتثبيت ولصق الترجمة
حسب اعداداتك
كما بالصورة التى يظهر بها خصائص الفيلم وحجم الملف
النهائى والزمن المستغرق لنهاية التثبيت
وسيكون تقريبا هو نفس زمن تشغيل الفيلم ويمكن مشاهدة الفيلم
اثناء عملية التثبيت



ارجو ان اكون وفقت فى عرض الموضوع
وهريحك من البحث وهحط لك البرنامج هنا
هذا الشرح مرة تانية خاص بالمبتدئين ومن لم يعرف بعد هذة الطرق


تحياتى
memory
 

أبوسليمان

عضوية الشرف
#2
تسلم هالأيادى اللى صنعت الشرح الرائع
بارك الله فيك أخي العزيز memory

تحياتي
أخوك أبوسليمان
 

memorydvd4arab

عضـو
#3
تسلم يا ابو سليمان​
ونتمنى ظهور مترجمين جدد​
وكله لصالح العرب​
memory​
 

vicente

عضو مميز
#4
مشكوور يا إخي مشكور هذه كانت مشكلتي فعندما أضع الترجمة مع الفيلم لا تظهر الترجمة بشكل جيد لكن مع هذا البرنامج قد أصبح كل شيئ أثر من رائع يعطيك العافية
 

cinemai

عضو مشارك
#5
مشكوووووووووووووور
 

momoaal

عضو جديد
#6
كلام جميل جدا.............
شكرا جزيلا ...............

ح اجربه ... و ربنا يسهل ! :)
 

بو أحمد

عضوية الشرف
#7
ألف شكر على الشرح
أخي memorydvd4arab
وللأسف روابط الصور غير فعالة الآن
وممكن تحملهم من مركز تحميل الصور على هذا الرابط
http://noimg.damasgate.com/uploader.php
تحياتي لك
.
 

jassim

عضو محترف
#8
رائع وانت الاروع
تحياتي
 

عمر القدس

عضـو
#9
مشكور يا أخي الكريم على هذا الشرح * وانا استفدت منه جدا ً جدا ً

شكرا ً
 

ayman2000

عضو مميز
#12
@

جزاك الله كل خير
 

momoaal

عضو جديد
#13
شكرا مرة تانيه ....
بس انا جرته مع احد الافلام من نوع Avi و ظهر لى رسالة خطأ ... و جربته مع فيلم تانى .. اشتغل تمام !! عندك فكرة ايه المشكله !؟
للأسف نسيت اكتب لك رسالة الخطأ .... !
 

medical_studen

عضـو
#14
مشكوووور على الشرح الرائع
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى