الحالة
موضوع مغلق

ommarime

الوسـام الماسـي
#1

دى قصه لوحده ست زهقت
من صمت زوجهاااا
رجل تزوج من إمرأة... يصرف عليها
وعايش معاها
وأنجب منها أطفال وتحبه ويحبها...
بس يحبها بدون فضفضة للمشاعر...
صح هو يصرف ويلبي

إحتياجات البيت بس ما يهتم
هو ما مقصر بس في نفس الوقت
غير مبالي باللى بيحصل...

المهم بعد عشر سنوات جات
زوجته الطيبة ذات العقل الراجح
وأعطته شريط عشان يسمعه في عربيته وهو رايح
الصبح الشغل....
الرجال أخذ الشريط وشغل عربيته
وحط الشريط..

وتوكل على الله لشغلوه...
أنتظر 20 ثانية ولم يبدأ الشريط
في سرد محتواه...
و40 ثانية مروا...
قدم الشريط شوية..
ولازال صامت.. بعد دقيقتين

أتصل بزوجته..
وقال لها : يا بنت الحلال هذا الشريط
ما بدأ وما فيه شيء..

قالت له: أنتظر شوية بيبدأ..
بس قدمه شوية..الراجل قدم الشريط
ولازال صامت الشريط ... أتصل بزوجته وقال لها

نفس الكلام ..
وهيبرضو طلبت منه تقدم الشريط..
وقدم الرجل الشريط و وصل لشغلوه
بعد فترة زمنية تقريبا

12 دقيقة..
المهم الشريط لم يبدأ بعد..
وأول ما دخل المكتب أتصل بزوجته
وقال لها: إنتي اديتنى شريط
بالغلط يمكن.. ما فيه شيء
الشريط...قالت له..
وأنت راجع اقلب الشريط..
خلص الرجال الشغل وقلب الشريط...
وإللي حصل نفس الحكايه

حصلت وهو راجع..
قدم شوية..!!
وأتصال للزوجتة.!! قدم شوية!!
واتصال

للزوجتة!!.
المهم الراجل وصل البيت.. وتعصب..
وقال لزوجته إنتي

ضحتكي علي...وووووو...
قالت له فين الشريط..؟؟ قال لها..
الشريط اهوه..

قالت له أستريح..
جابت المسجل وحطت الشريط ورجعته
من أوله... وقالت

له .:تعال إسمع...


أنتظروا دقيقة, دقيقة ونص..
وقال الزوج:
شفتي الشريط فاضي...

قالت له: مش تستعجل..
أصبر شوية...

صبر الرجال 5 دقايق

وقال لها نفس الكلام..
قالت له: أصبر شوية...
خلصت الجهه الأولى..
وقلبت الشريط عالجهه الثانيه...
ونفس الحكايه.. وجزها قالها:

أنتي بيتضحكى عليا؟؟
ولا على نفسك؟؟ قالت له أصبر شوية


قالها: خلاص ما معتش قادر أصبر..

جات مراته وطفت المسجل وقالت:
يا زوجي.. ياحبيبى....
مش قادر تصبر على الشريط نصف ساعة وهو فاضي..


وأنا اللى صابرة عليك عشرسنين وأنت فاضي
..

جوزها فهم قصدها وبعدها صلح حالهما... وتغيرحاله معاها لاحسن وفهم هى اد ايه مستحملها

 

المطبعجى

الوسـام الماسـي
#2
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

جميل جداً جداً .
ولكن من المهم جداً اختيار الوقت المناسب من الزوجة
لكي يعمل الشريط الممتليء للزوج

خالص تحياتي
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#3
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

اكيد هيكون فى الوقت المناسب
والا يمتلىء كوكتيل .............
 

moseba

الوسـام الماسـي
#4
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

جميلة جداً
جزاك الله خيراً
 

نرمين احمد

عضو مميز
#5
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

مشكور اختي ام مريم قمه في الروعه
ممكن اختي اناديكي صديقتي
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#6
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

وجزاك الله خير الجزاء
اخى مصيبة
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#7
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

مشكور اختي ام مريم قمه في الروعه
ممكن اختي اناديكي صديقتي​


انتى اروع حبيبتى
وأنا اتشرف بصداقتك نرمين.
 

جهاد ع

عضوية الشرف
#8
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

ههههههههههههههه
عشر سنين صمت شو هالحياة هذه
مش مشكله تعتبر نفسها تزوجت اخرس "ابكم"

والحمدلله شفي بعد ذلك
مشكورة اختنا الكريمة ام مريم
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#9
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

جزاك الله خير الجزاء وبارك بك أم مريم
 

Magic-M

الوسـام الماسـي
#10
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***


أخيرا وجدت موضوع هادف بجد وفيه فكرة

أحمدك يا رب .. كنت خايف أموت قبل ما ألاقى موضوع هادف

أنا دائماً أعالج الأمور بهذه الطريقة تماماً

و لكن مع الأسف .... الآخرون .. غالباً لا يفهمون !!
( الزوج هنا فهم وقدر الموقف .. لكن من أتعامل معهم .. لا يقتنعوا أبدا )

و هذه هى المصيبة الحقيقية
:eye:
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#11
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

جزاكم الله خير الجزاء وبارك لكم اخواتى فى الله
الحمد لله ياعبد الرحمن انك حققت المراد
 

احمد العربي

مجموعة الإدارة
#12
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

موضوع جميل للغاية و فكرة ممتازة فيها حكمة
بارك الله فيك اختنا الكريمة
 

waleder

الوسـام الماسـي
#13
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

ههههههههههههه
تذكرناك ام انس (قمر الشام ) بالخير اعادك الله سالمه من كل سوء
قالت (انتم بنا بلا ومن غيرنا بلا )
يعنى العوض على الله
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#14
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

بارك الله بكم أخوانى فى الله
ان شاء الله يرجعها بالسلامة
 
ma7m0ud

ma7m0ud

الوسـام الماسـي
#15
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

شكرا ام مريم قصه رائعه
 

نرمين احمد

عضو مميز
#16
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

مشكور اختي ام مريم وانا اتشرف بصداقتك
 

max@max

الوسـام الذهبي
#17
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

فى ناس كانت ممكن تطلق فى حاجه زى كده
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#18
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

لا لا هذا حركات صنعه من النساء الاذكياء
ولا ايه
 

فزاع

الوسـام الذهبي
#19
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

هههههههه مشكووور
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#20
رد: زوجة ذكية تحطم جدار الصمت مع زوجها ***

بارك الله لك
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى