الحالة
موضوع مغلق

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

دلوقتي واحده مكتوب كتابها وهي اللي طلبت الطلاق هل ده يعتبر تنازل عن حقوقها؟
وبالنسبه للقايمه لو مكتوبه ب100 الف جنيه وجت حاجات فيها 28 الف جنيه ايه الحل وبيحصل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0
رد: معلش سؤال تاني عن الطلاق

معلش الحاجات اللي جت كانت العروسه دافعه نصها والعريس نصها وهي عند العريس
القايمه لو مكتوب فيها التاريخ فيها مشكله؟
الشبكه مع العروسه بس الفاتوره مع العريس؟ فيها مشكله؟

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

معلش هو العريس لو قال للعروسه انتي لما تنزلي ابقي ابعتيلي رساله تقولي رايحه فين ولا انتي عايزة تروحي تعرفيلك واحد هل ده يطلقها منه

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

عليكم السلام

طلب الطلاق من جانب الزوجه
وبلا سبب من الزوج يجعلها مطالبة
برد ما قدمه الزوج وأخذ ما أحضرته
هى فقط ...................

أما الضرر اللفظى من الزوج والتعدى
بالكلام الجارح هو ضرر ولكن الصبر
عليه أولى ...

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

طيب الكلام اللي قاله يعتبر ضرر لفظي

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

نعم هو ضرر ولكن
لا يرقى الى إيقاع
الطلاق بسببه ....

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

طيب هو بيقولي انا كده مش هتغير تسمعي كلامي ومش من حقك تعرفي انا فين و لا تسأليني
وبيقولي شوفي انتي عايزة ايه
ده ضرر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

طيب كل اللى بيحصل ده وإنتى لسه
مكتوب كتابك . طيب لو تم الزواج والدخول
ايه إللى ها يحصل !؟!؟!؟

اذا كنتى غير مطمئنة من جانبه على نفسك
فراجعى نفسك ألف مرة قبل إتمام الزواج !!!

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

انا حاسه انه اتغير علشان اسيبه واتنازل فهل كده لو قلتله مش عاجبني ورفعت طلاق للضرر حقوقي تضيع لاني بصراحه مش عايزة اتنازل عنها كفايه اللي عمله

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

اذن
للأسف لا تملكى أسبابا كافية
لإقناع القاضى بالضرر ...
فما ذكرتيه ليس هو الضرر
الذى يقع الطلاق بسببه ....

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

طيب هو مش بيكلمني بقاله شهر وكلمت والده مش بيرد عليا ووالدي كلمه قاله لما افضي وبقاله شهر سيبني كالمعلقه اعمل ايه انا عايزة اكمل معاه بس يتقي الله فيا
معلش هو لو سابني ومرداش يديني نص مهري اللي كاتبينه في القايمه ازاي اخده؟

hamadatec_10

عضو جديد
الإعجابات
0

معلش هو العريس لو قال للعروسه انتي لما تنزلي ابقي ابعتيلي رساله تقولي رايحه فين ولا انتي عايزة تروحي تعرفيلك واحد هل ده يطلقها منه
أعتقد هو معه الحق في هذا فهذا من باب الغيرة علي عرضه وهو شئ محمود ولكن جانبه الصواب في باقي العبارة إذ لابد من توافر الثقة وطيب الكلام فالتمسي له العذر
طيب هو مش بيكلمني بقاله شهر وكلمت والده مش بيرد عليا ووالدي كلمه قاله لما افضي وبقاله شهر سيبني كالمعلقه اعمل ايه انا عايزة اكمل معاه بس يتقي الله فيا
الزوج لا يقبل له ند وهذا النوع منتشر جدا فالاصل في المسئلة الخلق والدين إذا ارتضاه أهلك فنصيحة لا تجعلي مثل هذه الامور تفسد حياتك واصبري صبرا جميلا واعرفي طباع زوجك حتي تريحيه وترتاحي

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

حضرتك الدين اللي بتتكلم عنه قال وجعل بينكم موده ورحمه والحياه مشاركه مش حد اعلي من التاني وبعدين انا مش بطله انه يتثل يقولي لا انا بقوله لما اسالك جاوبني بس هو ده مش حقي
هو الاسلام قال انا الراجل يغلط عادي وانه يقول انا اعمل وانتي لا انا اقاطعك في الكلام عادي ام انتي لا ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يأمر وبس فين التفاهم حضرتك
استوصوا بالنساء خيرا

سالم محمد سالم

عضو جديد
الإعجابات
0

'',
بدايه انت اعلم بما بينك ومن فيكم المعتدى فكل انسان لا يخىء نفسه .
ولكن ان طلقتى - ولنفترض ان السبب مشترك بينكم - فلك نصف ما فرض شرعا على الا يكون تم دخول -او خلوه شرعيه - اما ما كتب فى القائمه او احضرتيه او احضره الزوج فهو من حقكك قانونا لا شرعا - ومنها جميع ما حضر من هدايا او شبكه فهى تاخد حكم الهبه .
لكن الاهم -ان السبب من الطرفين يدل على - اسف للتعبير - عدم نضج فى معرفه كيفيه التعامل مع مشاكل الحياه الزوجيه من الطرفين - وانصح اختنا وزوجا بسماع شريط كاسيت يباع فى المكتبات الاسلاميه ومرفوع على مواقع كثيره فى النت للشيخ وجدى غنيم -سلوك الخاطب -سلوك المخطوبه فى فتره الخطوبه ويشتركا فى سماع شريط كيفيه حل المشاكل الزوجيه " او مفاتيح السعاده الزوجيه - او مجموعه خطب " اللمسات الايمانيه للاسره الاسلاميه " للشيخ القطان -او على الاقل خالص الروجوع لمن تلتمسى فيه رجاحه العقل واتزانه فى المحيط العائلى -وفقككم الله ولتعلمى ان الطلاق لن تعرفى تاثيره او مشاكله الا - لا قدر الله - حملت اللقب الا انصحك بحمله وفقكك الله
ت 0121610980-0147811192

رزان80

عضو مشارك
الإعجابات
0

'',
بدايه انت اعلم بما بينك ومن فيكم المعتدى فكل انسان لا يخىء نفسه .
ولكن ان طلقتى - ولنفترض ان السبب مشترك بينكم - فلك نصف ما فرض شرعا على الا يكون تم دخول -او خلوه شرعيه - اما ما كتب فى القائمه او احضرتيه او احضره الزوج فهو من حقكك قانونا لا شرعا - ومنها جميع ما حضر من هدايا او شبكه فهى تاخد حكم الهبه .
لكن الاهم -ان السبب من الطرفين يدل على - اسف للتعبير - عدم نضج فى معرفه كيفيه التعامل مع مشاكل الحياه الزوجيه من الطرفين - وانصح اختنا وزوجا بسماع شريط كاسيت يباع فى المكتبات الاسلاميه ومرفوع على مواقع كثيره فى النت للشيخ وجدى غنيم -سلوك الخاطب -سلوك المخطوبه فى فتره الخطوبه ويشتركا فى سماع شريط كيفيه حل المشاكل الزوجيه " او مفاتيح السعاده الزوجيه - او مجموعه خطب " اللمسات الايمانيه للاسره الاسلاميه " للشيخ القطان -او على الاقل خالص الروجوع لمن تلتمسى فيه رجاحه العقل واتزانه فى المحيط العائلى -وفقككم الله ولتعلمى ان الطلاق لن تعرفى تاثيره او مشاكله الا - لا قدر الله - حملت اللقب الا انصحك بحمله وفقكك الله
ت 0121610980-0147811192
جزاك الله كل خير
هو والده ادخل ولكن ليعقد المشكله ويكبرها
وبالفعل حملت اللقب ربنا يعني ويقدرني علي اللي جاي

الحالة
موضوع مغلق

أعلى