الحالة
موضوع مغلق

sindrasara

عضو مميز
كثيراً ما يقابلنى عندما أنزل نسخة ويندوز جوست او ويندوز عادى وافصل الهارد لكى أضع عليه أشياء من جهاز آخر وعند توصيلى الهارد مرة اخرى فيعمل الجهاز ريستارت على طول أو يطلب الجهاز تنزيل ويندوز مع العلم أننى اكون لسه منزل ويندوز جديد.
أرجو الرد من الخبراء

sindrasara

عضو مميز
رد: سؤال هام وأرجو الرد من خبراء داماس علية لاستفادة الجميع

هل لايوجد أحد بالمنتدى حدث له هذه المشكلة حيث أنها تكررت اكثر من مرة مع أجهزة مختلفة والله أنا واثق فى خبراء منتدى داماس
ارجو الرد

newhulkhuithem

عضو مميز
رد: سؤال هام وأرجو الرد من خبراء داماس علية لاستفادة الجميع

ما كان يحدث معى فى بعض المرات وليس دائما هو ظهور شاشة سوداء مكتوب عليها
system error
أو
invalid system
وما كنت أفعلة هو تنظيف كابل البور والداتا ثم أوصل مرة وأتنين حتى يعمل :confused::confused:

sony_mutso

عضو ذهبي
رد: عند فصل الهارد لكى أضع عليه أشياء من جهاز آخر وعند توصيلى الهارد يعمل الجهاز رستارت

بتحصل عشان الجهاز التانى متثبت عليه ويندوز طبعا
و الاكتيف بتاع البارتشن الاول بتاع الهارد بتاعك ممكن يكون اتمسح يعنى بقى مش اكتيف
كل االلى هتعمله ببرنامج بارتشن ماجيك من اسطوانه بوت وتعمل اكتيف لبارتشن الويندوز
وتجرب وإن شاء الله كله يرجع زى ما كان

sindrasara

عضو مميز
رد: عند فصل الهارد لكى أضع عليه أشياء من جهاز آخر وعند توصيلى الهارد يعمل الجهاز رستارت

شكر خاص للعضو sony_mutso وهجرب اللى انت قولته لو حصلت المشكلة مرة تانية مع أى جهاز

Thekrayat

عضو مميز

بتحصل عشان الجهاز التانى متثبت عليه ويندوز طبعا
و الاكتيف بتاع البارتشن الاول بتاع الهارد بتاعك ممكن يكون اتمسح يعنى بقى مش اكتيف
كل االلى هتعمله ببرنامج بارتشن ماجيك من اسطوانه بوت وتعمل اكتيف لبارتشن الويندوز
وتجرب وإن شاء الله كله يرجع زى ما كان
ممكن يكون السبب الاكتف

لاكن هنالك امور اخرى حدثت في الهارد عن القيام بربطه على الجهاز الاخر وهو :

نسخة الجوست اتعملت على الجهاز الاخر مما ادى الى تعرف الويندوز على ملحقات الجهاز الاخر
ولايوجد توافقيه بينه وبين الجهاز الاصلي .
اذا اردت ان تعمل جوست فأعمله على الجهاز الذي تعمل عليه بأستمرار وهو الاول

sindrasara

عضو مميز

حبيبى Thekrayat انا بكلم على نسخة ويندوز جوست جاهز وليس جوست انا بأعمله

النجار2

عضو فعال

هل تحدث هذه المشكلة مع نسخة ويندوز معينة ام مع كل النسخ ان كان مع نسخة بعينها فالعيب فيها اما ام كان مع كل النسخ فهناك احتمالات كثيرة

تأكد من انك لا تدخل على هاردك عند صديقك اى اجعل الاقلاع من هارد صديقك وليس هاردك
تأكد من جودة كابل الداتا
تأكد من انه لا توجد برامج تتحكم بالاكتيف برتيشن مثل النورتون جوست وخلافه
اخيرا وهو المرجح لدى انك تحتاج لاعادة شحن بيوس لجهازك او ان الهارد به مشكلة

دمتم سالمين

الحالة
موضوع مغلق

أعلى