الحالة
موضوع مغلق

MA7AMED IBRAHEM

عضو محترف
الإعجابات
117
دلوقتى انا شغال على الاكس بى وعايز اشتغل على 7 بس عايز اعرف هل يمكن تشغيل كافه البرامج والالعاب اللى شغاله على الاكس بى تشتغل على 7 علشان بشوف مشاركات من بعض الاخوه يتكلمون عن هذه المشكله ان البرامج مش بتشتغل على ال7 وثانيا بالنسبه لموضوع اكس بى مود انا دخلت على مايكروسوفت لاقيت لكل نوع ويندوز 7 له برنامج اكس بى مود خاص به طب لو دلوقتى انا لو معايه نسخه بها تعديلا ت ازاى اعرف نوعها او ماهو الاكس بى مود اللى يشتغل عل كافه انواع السفن ولكم جزيل الشكر

abdovar

عضو ماسـي
الإعجابات
484
حــياك الله أخــي , معظم البرامج التي تعمل على Xp يمكن تشغيلها على Windows7 بالتثبيت العادي او بطريقة التوافق , كما أن أغلب شركات البرامج قامت بإنشاء إصدارات جديدة لبرامجها او إضافة تحديثات لبرامجها القديمة لتوافق Windows 7 .

بالنسبة ل Xp Mode فلكل إصدار من Windows 7 نسخة خاصة , و لا يهم أن تكون نسخة معدلة المهم أن يكون أصلها Windows 7 .

الهواري

عضوية الشرف
الإعجابات
698

ماتقولة كان عند خروج نظام ويندوز 7 للتجربة الان الكثير من البرامج تعمل معة وان لم تعمل نلجأ لعملية التوافق بالضغط على خصائص واختيار ان يعمل البرنامج مع ويندوز فيستا سرفيس باك 2
وبالنسبة للنسخ المعدلة فاغلبها هى نسخة البروفيسونال ويمكن معرفة نوع النسخة بكتابة عبارة
winver
فى موجة الأوامر فتعطيك نوع الأصدارة
كما تلاحظ فى المسار المثال التالى

MA7AMED IBRAHEM

عضو محترف
الإعجابات
117
معلومات قيمه من حضراتكم بس طلب اخير ممكن شرح بالصور لعمليه التوافق ولكم جزيل الشكر

الحالة
موضوع مغلق

أعلى