الحالة
موضوع مغلق

musa1

عضو جديد
الإعجابات
0
مبروك يا زعيم

الف الف مبروك بجد وعقبال ما نبارك لك يوم الخميس القادم بازن الله
طبعا اا لا اجد اسئله لانك الحمد لله اجبتعلي كل شيء وعن تجربه
والحمد لله عرفنا انها مهما كانت بازن الله تكون غرامه فقط يارب يتمم لك علي خير
بس ممكن طلب ممكن تكتب لنا بالتفصيل مكتوب ايه في الورق وخاصه كلمه بناء علي قانون عايزين نعرف رقم الماده بالضبط ونص القانون وكم حاله كانت معاك وحالات الجيش نفسهم خلصو قبل الداخليهولا نفس الوقت وفيه حد رفضو يعملو له الاجرائات ولا لا وو فيه ايه السبب وفيه ناس قالت انهم لم يذهبو بعد الكشف الطبي وورقهم راح التدريب ولا كلهم وجدو ورقهم بمنطقه التجنيد ولك جزيل الشكر

هاشم ابراهيم

عضو جديد
الإعجابات
0
رديت فينا الروح يا اخى

اخونا والله انت عملت خطوت ممتازو جدا ربنا يوفقك يوم الئلائاء
بس سؤال بالنسبة للمتخلف وليس الهارب يكون بعد سن 30بردو ولا اكثر

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
مبروك يا باشا حالتك نادرة فعلا وازالت الكثير من اللبس المتعلق بنقطة التخلف فى منتصف مراحل التجنيد ..يعنى انت اخر مرحلة عملتها الكشف الطبى ولم تذهب بعد ذلك لسماع الارجاء ..مظبوط كدة؟؟؟
اخى الكريم انا مكانش ليا ارجاء لانى مكنتش داخل فى ميعادى يعنى كنت لابس لابس من غير ارجاء
واحب اضيف معلومة انك حتى لو اتصورت الكارنيه ومرحتش مركز التدريب ولو ليوم واحد كذلك تعتبر متخلف وهتنهى موقفك بعد الثلاثين

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
الف الف مبروك بجد وعقبال ما نبارك لك يوم الخميس القادم بازن الله
طبعا اا لا اجد اسئله لانك الحمد لله اجبتعلي كل شيء وعن تجربه
والحمد لله عرفنا انها مهما كانت بازن الله تكون غرامه فقط يارب يتمم لك علي خير
بس ممكن طلب ممكن تكتب لنا بالتفصيل مكتوب ايه في الورق وخاصه كلمه بناء علي قانون عايزين نعرف رقم الماده بالضبط ونص القانون وكم حاله كانت معاك وحالات الجيش نفسهم خلصو قبل الداخليهولا نفس الوقت وفيه حد رفضو يعملو له الاجرائات ولا لا وو فيه ايه السبب وفيه ناس قالت انهم لم يذهبو بعد الكشف الطبي وورقهم راح التدريب ولا كلهم وجدو ورقهم بمنطقه التجنيد ولك جزيل الشكر
اولا اخى المحاكمة بتاعتى مش مرتبطة بيوم خميس زى الحالات الهاربة
وثانيا انا بصراحة مش فاكر رقم القانون لانى سلمت الورق تانى فى الهايكستب لانهم هما اللى يبعتوا الورق ده للمحكمة العسكرية
واحب اطمئنك ان جميع الحالات هتخلص بعد التلاتين طالما مدخلش مركز التدريب وحتى لو استلم الكارنيه

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
اخونا والله انت عملت خطوت ممتازو جدا ربنا يوفقك يوم الئلائاء
بس سؤال بالنسبة للمتخلف وليس الهارب يكون بعد سن 30بردو ولا اكثر
ايوة اخى الكريم
المتخلف = الشخص الذى مقدمش اى ورقة خالص قبل كده + الشخص اللى قدم اوراق واتصور ومرحش مركز التدريب ( الحالتين متساويتين )

ddsf

عضو مميز
الإعجابات
2
طب ايه المبررات الى حضرتك ذكرتها لما سالوك عن اسباب التخلف ؟؟

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
طب ايه المبررات الى حضرتك ذكرتها لما سالوك عن اسباب التخلف ؟؟
أنا عندى عذر طبى لانى مركب شرائح ومسامير فى رجلى
ومع ذلك حضرتك ممكن تقول اى عذر عندك سواء طبى او اى عذر عائلى او ما شابه ذلك
وثق تماما ان الموضوع هيخلص على طول طالما تخطيت سن الـ 30 وعن تجربة شخصية

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
هذا نص الايصال الذى تسلمته من الهايكستب للذهاب به الى المحكمة العسكرية :

إدارة التجنيد والتعبئة
إعلان شاب تخلف عن التجنيد / تخلف عن الاستدعاء
إنه فى يوم ......... الموافق / /2010 أعلنت أنا / .............. عضو / رئيس الشئون القانونية بالمنطقة شاب تخلف تجنيد / استدعاء
الاسم / ................................ ( اسم الشخص المتخلف )
رقم ثلاثى للمتخلف عن التجنيد : ....../....../...........
بأنه تقرر انعقاد جلسة محاكمتك يوم .............. الموافق / /2010 الساعة العاشرة صباحا بالمحكمة العسكرية الكائنة فى الحى العاشر - مدينة نصر
علما بأنه فى حالة عدم حضورك لجلسة المحاكمة سيتم الحكم عليك غيابيا

توقيع المعلن
اسم / .........................
عضو / رئيس قسم الشئون القانونية

يتم تصوير هذا الاعلان للأهمية

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
مضبوط هذا الكلام ...

ddsf

عضو مميز
الإعجابات
2
يعنى انت كدة تم معاملتك معاملة المتخلف يعنى هتدفع غرامة كام؟

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
يعنى انت كدة تم معاملتك معاملة المتخلف يعنى هتدفع غرامة كام؟
الغرامة من 2000 - 5000 جنيه
والغرامة هتكون على حسب تقدير القاضى

mas0202

عضو مشارك
الإعجابات
0
ياريت ياخي لما تخلص موضوع المحمكمة تفيضنا لاني انا متخلف عن الجيش ومرحتش خالص وعايز اعرف اية الاجراء وياريت تذكر الاعذار المفروض الواحد يرد علي سؤالهم لما يقولك ليه تخلفت عن التجنيد سواء كان القاضي اوالمسؤول في التجنيد وبالتوفيق ان شاء الله

شعبان نجم

عضو فعال
الإعجابات
16
انا كنت مجند فى تجنيد القاهره وجوابى لك هو انك طالما لم تتصور للكارنيه سيتم الغاء اجراء ت تجنيدك فى مده اكثرها سنتين بعد التجنيد وبعدها سيتم معاملتك كأنك لم تتقدم للتجنيد من قبل

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1
رد: محاكمة متغيب عن مرحلة من مراحل التجنيد وقام بالكشف الطبى واتم الثلاثون ( تجربة فعلية )

أعذرونى اخواتى لعدم تواجدى بالمنتدى لظروف مرضية
تقدمت يوم الثلاثاء الماضى 27/7/2010 الى المحكمة العسكرية بمدينة نصر وكان معى حوالى 150 شخص دخلنا من البوابة الساعة العاشرة صباحا الى القاعة رقم 6 وكنا فى انتظار القاضى العسكرى وكان برتبة ( عقيد ) وتم مناداة الاسماء بواسطة عسكرى ودخل القاضى الى القاعة الساعة الواحدة ظهرا وكان ترتيبى تقريبا 70 او 75 .
وسألنى القاضى انت ليه مرحتش الجيش فقلت له لانى مركب شرايخ ومسامير فى رجلى اليمنى فقال لى هحولك الى قومسيون طبى فقلت له زى ما حضرتك تحب وبصراحة كان قاضى قمة فى الادب والاحترام فتم تحديد القومسيون الطبى ثانى يوم اى يوم 28/7/2010 فى الهايكستب فى العبور فذهبت بواسطة عسكرى من الشرطة العسكرية وتم الكشف الطبى السريع على قدمى بواسطة دكتور برتبة ( عميد ) وقال لى انت هتتحول الى لجنة عليا فى حلمية الزيتون يوم الاثنين القادم بإذن الله
واى شخص بيتحول الى قومسيون طبى ويتم اثبات عدم ليقاته طبيا بيعفى من دفع الغرامة
ومتوسط الغرامة اللى تم دفعها بواسطة بقية الاشخاص كانت 2200 جنيه - 2500 جنيه وشخص واحد فقط دفع 3000 جنيه

ddsf

عضو مميز
الإعجابات
2
رد: محاكمة متغيب عن مرحلة من مراحل التجنيد وقام بالكشف الطبى واتم الثلاثون ( تجربة فعلية )

أعذرونى اخواتى لعدم تواجدى بالمنتدى لظروف مرضية
تقدمت يوم الثلاثاء الماضى 27/7/2010 الى المحكمة العسكرية بمدينة نصر وكان معى حوالى 150 شخص دخلنا من البوابة الساعة العاشرة صباحا الى القاعة رقم 6 وكنا فى انتظار القاضى العسكرى وكان برتبة ( عقيد ) وتم مناداة الاسماء بواسطة عسكرى ودخل القاضى الى القاعة الساعة الواحدة ظهرا وكان ترتيبى تقريبا 70 او 75 .
وسألنى القاضى انت ليه مرحتش الجيش فقلت له لانى مركب شرايخ ومسامير فى رجلى اليمنى فقال لى هحولك الى قومسيون طبى فقلت له زى ما حضرتك تحب وبصراحة كان قاضى قمة فى الادب والاحترام فتم تحديد القومسيون الطبى ثانى يوم اى يوم 28/7/2010 فى الهايكستب فى العبور فذهبت بواسطة عسكرى من الشرطة العسكرية وتم الكشف الطبى السريع على قدمى بواسطة دكتور برتبة ( عميد ) وقال لى انت هتتحول الى لجنة عليا فى حلمية الزيتون يوم الاثنين القادم بإذن الله
واى شخص بيتحول الى قومسيون طبى ويتم اثبات عدم ليقاته طبيا بيعفى من دفع الغرامة
ومتوسط الغرامة اللى تم دفعها بواسطة بقية الاشخاص كانت 2200 جنيه - 2500 جنيه وشخص واحد فقط دفع 3000 جنيه
هوة مش كل الى بيتقدموا للمحاكمة بيدفعوا الغرامة وخلاص ايه لزوم انك ترجع تانى للكشف الطبى من اول وجديد وايه الى هيحصل لو لقوك لائق طبيا هتدخل الجيش يعنى ..حالتك مختلفة شوية برجاء التوضيح

mas0202

عضو مشارك
الإعجابات
0

اخي العزيز الف سلامه عليك ياريت تقولينا الناس الا كانت معاك كان اية ردهم على سؤال القاضي وهل في حد حكم عليا بغير غرامة مالية ولا اية وشكرا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

بالتوفيق أخى الكريم
لا تقلق كلها أيام وينتهى الموضوع ..
أهم حاجة ::
المسامير تكون فى مكانها ...........

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1

هوة مش كل الى بيتقدموا للمحاكمة بيدفعوا الغرامة وخلاص ايه لزوم انك ترجع تانى للكشف الطبى من اول وجديد وايه الى هيحصل لو لقوك لائق طبيا هتدخل الجيش يعنى ..حالتك مختلفة شوية برجاء التوضيح
لو طلعت غير لائق طبى اخى العزيز هتعفى من دفع على الاقل من 2500 - 3000 جنيه انا اولى بيهم
ولو اخذت لائق هروح ميعاد المحاكمة يوم الثلاثاء القادم وهدفع الغرامة وخلاص
يعنى دى مجرد محاولة مش اكتر
وللعلم ان كان معايا تقريبا 2 او 3 تانى اخذوا قومسيون طبى
وبووووضح للمرة التانية الغرض من القومسيون الطبى هو الاعفاء من دفع الغرامة ( بدوووووون حبس )

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1

اخي العزيز الف سلامه عليك ياريت تقولينا الناس الا كانت معاك كان اية ردهم على سؤال القاضي وهل في حد حكم عليا بغير غرامة مالية ولا اية وشكرا
كل واحد وله ظروفه وحالته الخاصة يعنى فى ناس قالتله انها كانت مريضة وناس قالت انها كانت بتعول أسرتها يعنى كل شخص ظروفه تختلف عن شخص تانى
وكل الناس اتحكم عليهم بغرامات فقط ( بدووووون حبس )

Mr. GreenX

عضو فعال
الإعجابات
1

بالتوفيق أخى الكريم
لا تقلق كلها أيام وينتهى الموضوع ..
أهم حاجة ::
المسامير تكون فى مكانها ...........
اشكرك يا استاذ جمال
وفعلا المسامير لسة موجودة فى مكانها
وربنا يوفق

الحالة
موضوع مغلق

أعلى