الحالة
موضوع مغلق

spedoboy

عضو جديد
واللهي يا جماعه انا كل ما بشوف واحد خلص مشكلته بفرح وبقول هانت مع اني لسا مشواري بعيد بس انا مش هسلم نفسي مهما حصل ولو هما عايزيني يعكشوني بقي :) الواحد شاف ذل في الجيش عمره ما كان ممكن يشوفو في حياته لو هيقف يشحت علي باب جامع الله يحرق التجنيد الاجباري

فيلكس

عضو مشارك
يا جماعة والله يا جماعة انا بحب بلدى مصر جدا جدا وعلشان محدش يفهم غلط المشكلة ليست فى الجيش نفسه ولكن المشكلة فى القائمين على تنفيذ الاوامر العسكرية وخصوصا صغار الرتب مثل الصف ضباط والصولات والشاوشية الواحد منهم بيعاملك على انك خادم له شخصيا وانك مطالب بتنفيذ كل اوامره تحس ان كلهم عندهم مركبات نقص وبيطلعوها فى المجندين ونسيوا انهم بيعاملوا اولاد ناس محترمين واصلهم طيب وانضف وارقى واعلى من اصلهم هم شخصيا
ولاكن مش معنى انى لم اكمل الخدمة العسكرية باننى غير حريص على مصلحة بلدى والله ربنا وحده هو الذى يعلم مدى حبى لهذه البلد المحروسة بأذن الله
((( اللهم ولى من يصلح )))

المسيرى

عضو فعال
انا دلوقتى حضرت جميع الاوراق المطلوبة منى بس حاسس بقلق شديد من الذهاب فى هذا اليوم وعندى احساس باننى لو رحت ممكن مارجعش تانى ممكن يا جماعة حد يطمنى من اللى راحوا ويقلوا اللى حصل معاهم اول مرة بالضبط وشكرا

المسيرى

عضو فعال
انا يا استاذ جمال مهربتش من مركز التدريب انا هربت لمل اترحلت الى القوة الاساسية بعد مركز التدريب والفرقة والملحقات وكان الهروب بعد اول اسبوع من ترحيلى وكنت خارج اورنيك عيادة ومرجعتش تانى وفى اول تقديمى الى التجنيد كنت فاقد دفعة .فهل كل هذا يغير من انهائى لهذا الموقف ام اتوكل على الله واتقدم يوم الاحد القادم واسيبها على الله وذى مايحصل يحصل .

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
خش وقلبك جامد يا غالى
وان شاء الله تعود للحياة
مع اخوانك فى هذا المنتدى ....

m.eldriny

عضو مشارك
واللهي انا كل ما بكلمك بطمن انا هتوكل علي الله وقل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا انا خلاص رحت عملتها ومعاد الاستلام 4 /7 هروح استلمها بعدها بكام يوم ورربنا يستر بقي والف شكر يا دريني باشا صحيح لسا فيه ناس كويسه في البلد يا جدعان :)
عفوا ... وابقى طمنا لما تخلص
وربنا يوفقك

m.eldriny

عضو مشارك
انا دلوقتى حضرت جميع الاوراق المطلوبة منى بس حاسس بقلق شديد من الذهاب فى هذا اليوم وعندى احساس باننى لو رحت ممكن مارجعش تانى ممكن يا جماعة حد يطمنى من اللى راحوا ويقلوا اللى حصل معاهم اول مرة بالضبط وشكرا
هذا الأحساس طبيعي وسيزيد أكثر وأكثر يوم المحاكمة (ثالث مرة)..وأنا كنت مثلك قبل ان يكرمني الله ..
ولكنه مجرد احساس فقط... فلا يوجد حالة واحدة حكم عليها بحبس ..
فأطمئن تماما وتوكل على الله ..وربنا معاك

المسيرى

عضو فعال
لا اله الا الله محمد رسول الله

المسيرى

عضو فعال
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

المسيرى

عضو فعال
من وجد الله فماذا فقد ........ ومن فقد الله فماذا وجد

المسيرى

عضو فعال
احنا بنجرى كل الجرى ده علشان نقدر نعيش فى الدنيا فهل مننا من جهز نفسه للاخرة

المسيرى

عضو فعال
لا اله الا الله محمد رسول الله رضيت بالله رب وبالاسلام دينا وبسيدنا محمدا نبيا ورسولا

المسيرى

عضو فعال
اللهم انى اعوذ بك من علم لا ينفع ومن قلب لايخشع ومن عين لاتدمع ومن دعاء لايسمع اللهم انى اعوذ بك من الموت وكوربته والقبر وروعتة والصراط وذلته.,ويوم الوقوف بين يديك يا الله

الحالة
موضوع مغلق

أعلى