الحالة
موضوع مغلق

m.eldriny

عضو مشارك
'',
بالفعل تقدمت امس الاثنين 7/6/2010 للمرة الثانية الى السجلات العسكرية وكان معى هذه المرحلة حوالى 70 شخص وجلسنا فى ساحة السجلات على كراسى ولكن تحت الشمس ثم جاء شخص تقريبا رتبة (صول) وبداء ينادى على الاسماء وكل شخص ينادى على اسمه يذهب اليه حيث يتم دفع الفلوس وكانت المبالغ المحصلة تتراوح بين 130 جنيه هى حد ادنى و210 جنيه وبالنسبة لى دفعت 130 جنيه واخذت بها ايصالات قيمة كل وصل 10 جنيه ثم اعطونى ورقة وهى اعلان بيوم الجلسة والتى تحدد لها يوم الخميس البعد القادم الموافق 17/ 6 / 2010 والمقرر لها الساعة 7 صباحا وطلبوا منى عدم التخلف عن هذا الميعاد بالضبط وان يكون معى مبلغ 130 جنيه اخرى ثم انصرفت وهذا هو كل ما حدث معى فى هذه المرحلة
معلومة // القوات المسلحة بدات فى انهاء حالات الغائبين عن التجنيد منذ سنة 2006 ومنذ بداية هذا الموضوع وهى ثابتة على تاريخ ما قبل 25 / 4 / 2004 اى انه لايوجد ترحيل فى السنين مطلقا كما تصور البعض وهذا للعلم
ملحوظة/// الجلات العسكرية لا تنظر اى حالة غياب بعد 25/4/2004 الا اذا تخطى السن المحددة وهى 36 سنة ( بمعنى اوضح) ان اى واحدعامل غياب قبل 25/4/2004 وسنه الان 30 سنة ويوم فعليه الذهاب الى السجلات اما اذا كان الغياب بعد 25 / 4 / 2004 ولو بيوم واحد فعليه الانتظار حتى يتخطى 36 سنة وهذا هو كلام المسئولون فى السجلات العسكرية
وفى النهاية شكرا لهذا المنتدى العظيم وكل القائمين عليه
وشكر خاص جدا للاستاذ الدرينى
وفى النهاية ارجو من الجميع الدعاء الخالص من القلب لى بأن تتم المحاكمة على خير ان شاء الله وينتهى هذا الكابوس المزعج
وفق الله الجميع لما فيه الخير
مبروك على الخطوة الثانية وعقبال الشهادة ان شاء الله
ولا شكر على واجب..لأن من عانى من شئ يكره أن يعاني منه الاخرون
وربنا يوفق الجميع

Mr. GreenX

عضو فعال
انا ارسلت شخص صديق لى إلى الهايكستب مرة ثانية أمس علشان يسأل عن حالة شخص قدم فى الجيش واتصور نموذج 110 جند ومرحش تانى بعد كده ، والمرة دى سأل ( رائد ) فى معسكر الانتقال والترحيل علشان المعلومة تكون موثقة واكيدة من منبع إدارة التجنيد والتعبئة فى القاهرة وكان رده كالتالى :
- يعتبر الشخص متخلف عن التجنيد وليس هارب طالما اتصور نموذج 110 جند ومتصورتش او استلم الكارنيه ، وقال ان نموذج 110 جند ملوش اى لازمة طالما الشخص مستلمش الكارنيه او اترحل على الوحدة بتاعته .
- وقال ان الحكم هو الغرامة فقط بشرط ان يتخطى السن 30 سنه ويوم .
علشان ننهى حالة الشك الدائرة فى المنتدى

CeaZaR

عضـو
يا مستر جرين متاكد من الموضوع دا ؟؟ و انت عملت ايه ؟؟

CeaZaR

عضـو
يا مستر جرين ياريت تقولى انت عملت ايه بالظبط او هتعل ايه عشان انا موقفى زى موقفك بالظبط كشفت و اتصورت 110 و لبست و روحت كشف هيئه ظباط احتياط و قولت للواء انى سنى كبير هبقى 29 سنه فى 15\7
بس لسه مهربتش معاد ترحيلى 17\7 و مش عارف اعمل ايه استنى السنه دى بره و ادفع الغرامه ولا لو مروحتش ممكن يقولولى دا الكلام دا على 36 و ابقى انا كدا ركبت القطر. بس انت الوحيد اللى زيى فى الكشف و التصوير 110 . اه انا لسه مسمعتش سلاح و لا اى حاجه من دى . المهم ياريت تقولى ايه اللى هيتم و ربنا يسترها مع الناس كلها .

m.eldriny

عضو مشارك
انا ارسلت شخص صديق لى إلى الهايكستب مرة ثانية أمس علشان يسأل عن حالة شخص قدم فى الجيش واتصور نموذج 110 جند ومرحش تانى بعد كده ، والمرة دى سأل ( رائد ) فى معسكر الانتقال والترحيل علشان المعلومة تكون موثقة واكيدة من منبع إدارة التجنيد والتعبئة فى القاهرة وكان رده كالتالى :
- يعتبر الشخص متخلف عن التجنيد وليس هارب طالما اتصور نموذج 110 جند ومتصورتش او استلم الكارنيه ، وقال ان نموذج 110 جند ملوش اى لازمة طالما الشخص مستلمش الكارنيه او اترحل على الوحدة بتاعته .
- وقال ان الحكم هو الغرامة فقط بشرط ان يتخطى السن 30 سنه ويوم .
علشان ننهى حالة الشك الدائرة فى المنتدى
شكرا جزيلا لك mr.greenx على المعلومة والان تأكدت المعلومة بعد سؤالك مرتين
اذن الفاصل هنا هو التصوير واستلام الكارنيه.. بين الهروب والتخلف ..
وانت طمنا عليك ماذا فعلت في موقفك..؟

moh_2210

عضو جديد
لو سمحت ممكن اشارك فى الموضوع انا لية صديق تاريخ تجنيدة 1/10/2008 وميعاد طلوعة 1/12/2010 وعمل غياب من 16/9/2009 وهو سنة 31 سنة هل ينتظر الى سن 36 ماذا يفعل ساعدونى

Mr. GreenX

عضو فعال
شكرا جزيلا لك mr.greenx على المعلومة والان تأكدت المعلومة بعد سؤالك مرتين
اذن الفاصل هنا هو التصوير واستلام الكارنيه.. بين الهروب والتخلف ..
وانت طمنا عليك ماذا فعلت في موقفك..؟
أنا حاليا بجهز الفيش الجنائى وبقية الأوراق ان شا ء الله

m.eldriny

عضو مشارك
ربنا يوفقك ..

m.eldriny

عضو مشارك
لو سمحت ممكن اشارك فى الموضوع انا لية صديق تاريخ تجنيدة 1/10/2008 وميعاد طلوعة 1/12/2010 وعمل غياب من 16/9/2009 وهو سنة 31 سنة هل ينتظر الى سن 36 ماذا يفعل ساعدونى
عليه الأنتظار حتى 36 ويوم حتى يدفع الغرامة ويتفادى السجن..
هذا هو المعمول به في الوقت الحالي..وربنا يوفقك

CeaZaR

عضـو
ربنا معاك يا مستر جرين و يوفقك و ان شاء الله خير

Mr. GreenX

عضو فعال
يا مستر جرين ياريت تقولى انت عملت ايه بالظبط او هتعل ايه عشان انا موقفى زى موقفك بالظبط كشفت و اتصورت 110 و لبست و روحت كشف هيئه ظباط احتياط و قولت للواء انى سنى كبير هبقى 29 سنه فى 15\7
بس لسه مهربتش معاد ترحيلى 17\7 و مش عارف اعمل ايه استنى السنه دى بره و ادفع الغرامه ولا لو مروحتش ممكن يقولولى دا الكلام دا على 36 و ابقى انا كدا ركبت القطر. بس انت الوحيد اللى زيى فى الكشف و التصوير 110 . اه انا لسه مسمعتش سلاح و لا اى حاجه من دى . المهم ياريت تقولى ايه اللى هيتم و ربنا يسترها مع الناس كلها .
زى ما ذكرت اخى الفاضل .. احنا سألنا رائد فى معسكر الانتقال والترحيل وقال طالما الشخص اتصور نموذج 110 جند ومتصورش او استلم الكارنيه ده يبقى متخلف وموضوعه بيخلص بعد سن الـ 30 ويوم بغرامة فقط

moh_2210

عضو جديد
يا ستاذ جمال انا قولت لية صديق اتجند 1/10/2008 و معاد طلوعة 1/12/2010ولكن عمل غياب من 16/9/2009 و هوة سنة 31 دخل الجيش سنة 28 ونصف ماذا يفعل يعمل ورقة و يذهب الى السجلا العسكرية و لا ينتظر ميعاد طلوع دفعتة 1/12/2010 افيدونى باللة عليكم وجزاكم الله خير و شكر منتظر ردكم

Mr. GreenX

عضو فعال
يا ستاذ جمال انا قولت لية صديق اتجند 1/10/2008 و معاد طلوعة 1/12/2010ولكن عمل غياب من 16/9/2009 و هوة سنة 31 دخل الجيش سنة 28 ونصف ماذا يفعل يعمل ورقة و يذهب الى السجلا العسكرية و لا ينتظر ميعاد طلوع دفعتة 1/12/2010 افيدونى باللة عليكم وجزاكم الله خير و شكر منتظر ردكم
اخى الفاضل ... صديقك لو قدم نفسه حاليا فسيتم رفده من الخدمة وسيحكم عليه على الأقل بسنتين حبس فى السجن الحربى ... أو عليه الانتظار حتى يصل سنه لـ 36 عاما وسيتم رفده من الخدمة والاكتفاء بالغرامة فقط ... فعليه أن يختار يإما يحبس سنتين وممكن حظه يبقى كويس ويقضى نصف المدة وهى سنه ويطلع فى العفو السنوى ... يإما يختار ان يضيع 5 سنوات هباءا من عمره ...
فعليه أن يختار

moh_2210

عضو جديد
لو سمحت يا استاذ جمال انت قلت سن الامتناع 20ويوم وازاى يتحبس سنتين طيب لو قدم نفسة بعد طلوع دفعتة بردة يتحبس

moh_2210

عضو جديد
يا استاذ جمال مش قلت انتا ان سن الامتناع من 30 سنة ويوم او اقصى 31 سنة طيب ازاى لو دفعتة خلصت جيش فى 1/12/2010 يتحبس ازاى وهوة سنة يبقى وصل 31 ونصف وازاى ينتظر الى سن 36 سنة انا اسف انى بكتر عليك فى الكلام و الاسئلة و افيدنى و جزاك الله كل خير يا استاذنا

Mr. GreenX

عضو فعال
يا استاذ جمال مش قلت انتا ان سن الامتناع من 30 سنة ويوم او اقصى 31 سنة طيب ازاى لو دفعتة خلصت جيش فى 1/12/2010 يتحبس ازاى وهوة سنة يبقى وصل 31 ونصف وازاى ينتظر الى سن 36 سنة انا اسف انى بكتر عليك فى الكلام و الاسئلة و افيدنى و جزاك الله كل خير يا استاذنا

حضرتك لو قرأت الموضوع من الأول فى أول صفحة هتفهم الإجراءات ازاى متبعة ... حاليا اللى دخل وهرب لازم يكون هربان قبل 2004

المسيرى

عضو فعال
انا هارب من الخدمة العسكرية منز 9سنوات بعد قضاء 6شهور فى القوة الاساسية وقد اتممت ال30سنة منز بضعة ايم وكان تاريخ الهروب 12/4/2001 فمازا افعل كى انهى هزا الموقف وشكرا.

spedoboy

عضو جديد
يا مستر دريني انا لحد دلوقتى خايف اروح اعمل البطاقة قالولي البيانات بتتراجع علي الكمبيوتر ولو ظهر فيها حاجه وانت رايح تستلمها هتتقفش وهتتبهدل ممكن تحكيلي بظبط انت عملت ايه وانت بتجددها وهل انت هارب عن التجنيد ولا متخلف ؟

الحالة
موضوع مغلق

أعلى