الحالة
موضوع مغلق

mzar720

عضوية الشرف
#1,581
رد: لعبة .. جون ومش جون

ماشى يا محمود أروح أنط فيه أهو
أدينا أطرئنا
وعلى رأى المثل
الراجل بميت ست لكن جت الست يغور وفستين داهية الراجل
وماتنساش برده إن أشهر شيفات فى العالم رجال ماشى:wow:
عيب عليك يا محمد , هو حد يقدر يستغني عنك .

ولا يهمك يامصيبه انا وانت مصريين زى بعض
واكلنا واحد يعنى اعتبرها فى بيتها فهمنى صح
ما انا مصري برضه و لا خلاص عشان سبت البلد اعتبرتوني اجنبي , دا حتى هنا لو قعدت مية سنة مفيش جنسية يعني مفيش غيرها المصرية و بس (و دا شيء اتشرف بيه و الحمد لله)

لا اطمن بس يريت يكون معها سلطه لانها تحمى على الصدر

وبعدها عصير او بيبسى





اكيييييييييد , انا هديها فيروز (بشجع منتج بلدنا)
 

منى

الوسـام الماسـي
#1,582
رد: لعبة .. جون ومش جون

ماشاء الله عليك يا أم مريم

طيب طريقة البيتزا بالمرة علشان اقارنها بالمعايا ^^
 

جهاد ع

عضوية الشرف
#1,583
رد: لعبة .. جون ومش جون

الى اين وصلنا بالنهاية؟
 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,584
رد: لعبة .. جون ومش جون


عيب عليك يا محمد , هو حد يقدر يستغني عنك .
[/CENTER]
حبيب قلبى يا محمود وإيه أخبارك يا عم ؟
عامل إيه فى الغربة؟
ربنا معاك ويسلمك من كل سؤ؟
 

mzar720

عضوية الشرف
#1,585
رد: لعبة .. جون ومش جون

حبيب قلبى يا محمود وإيه أخبارك يا عم ؟


عامل إيه فى الغربة؟
ربنا معاك ويسلمك من كل سؤ؟
ههههههههه .....ايه يا مصيبة صعبت عليك و لا ايه , الحمد لله كله تمام , مش نقصني غير انزل مصر وحشتني جدا

-------------------------

خرجنا كتير عن الموضوع و نقوووووول اللى بعدي يحكي اى موقف طريف
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#1,586
رد: لعبة .. جون ومش جون

ماشاء الله عليك يا أم مريم

طيب طريقة البيتزا بالمرة علشان اقارنها بالمعايا ^^



  • المقادير:
  • مقادير العجين:
    2 كوب دقيق
    1/8 كوب زيت ذرة
    1 بيضة
    ذرة ملح
    قطعة خميرة في حجم عين الجمل
    ماء دافئ
    مقادير الحشوة:
    بسطرمة أو لحم معصج أو تونة
    2 ثمرات فلفل أخضركبيرة
    جبن رومي
    جبن شيدر
    جبن موزاريلا
    زيتون أسود مخلي
    شرائح طماطم رقيقة
    مقادير الصلصة:
    3م ك زيت ذرة
    بصلة متوسطة مفرومة
    عصير 3 ثمرات طماطم
    1 م ك دقيق
    ملح وفلفل أسود وبهارات
  • التحضير:
  • 1- وضع ملعقة سكر للخميرة وبعض الماء الدافئ لتخمر
    2- يتم عمل العجين وذلك بإضافة الملح للدقيق ثم إضافةالخميرة للدقيق
  • وإضافة الزيت والبيضة وتعجن جيدا ويضاف له الماء الدافئ
  • إذا احتاج له حتى تنفصل العجينة عن يديك ولا تلتصق بها، وتترك لتخمر وترتفع.
    3- يتم عمل الصلصة وذلك بوضع الزيت في الحلة ووضع البصل المفروم
  • معه ويقلب حتى يصبح لونه ذهبيا ثم يضاف الدقيق ثم عصير الطماطم
  • ويترك ليغلي لدقائق ثم يضاف الملح والتوابل ويترك لتبرد.
    4- يفرم البسطرمة والفلفل الأخضر والأجبان ويقطع الزيتون.
    5- توضع 3 م ك زيت ذرة في الصينيةثم تفرد عليها العجين بسمك 1 سم
  • وتترك لتخمر في الصينية.
    6- توزع الصلصة في الصينية بالتساوي بحيث تغطي العجين.
    7- يرش على الوجه -بالتساوي- البسطرمة أو اللحم المعصج أو التونة
  • (بعد تصفية الزيت منها وتفتيتها) ثم الفلفل الأخضر ثم الأجبان ثم الزيتون
  • ثم حلقات الطماطم ثم يساوى الوجه باليد بالضغط الخفيف جدا .
  • وبالهناء حبيبتى

 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,587
رد: لعبة .. جون ومش جون

طيب واللي بعدك ايه يا ام مريم
 

ommarime

الوسـام الماسـي
#1,588
رد: لعبة .. جون ومش جون

قولى انتى ياجازية
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,589
رد: لعبة .. جون ومش جون

طيب اللي بعدي بيقرأ لروايات رجل المستحيل
 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,590
رد: لعبة .. جون ومش جون

قرأتها مرتين من قبل وأنا صغير
بس دلوقتى لأ

اللى بعدى

بيحب charles decken وبالذات قصة oliver twist
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,591
رد: لعبة .. جون ومش جون

اكيد جووووووووووون

كاتبه المفضل واجمل قصة اقراها له كل فترة دايفيد كوبر فيلد

اللي بعدي بيقرا فيكتور هيجو
 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,592
رد: لعبة .. جون ومش جون

اكيد جووووووووووون

كاتبه المفضل واجمل قصة اقراها له كل فترة دايفيد كوبر فيلد

اللي بعدي بيقرا فيكتور هيجو
على فكرة أنا بحب جداً oliver twist وإتفرجت على الفيلم بتاعها والله تحفة
مش جون
اللى بعدى
بيحب مسرحية Macbeth
 

أشرف بيبو

عضو ماسـي
#1,593
رد: لعبة .. جون ومش جون

مش جون
اللى بعدى
اتفرج توم وجيرى
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,594
رد: لعبة .. جون ومش جون

لا مش جووون

ما باتفرج على التلفزيون

ويا مصيبة اقرا الشيخ والبحر لفيكتور هيجو راح تقوي حاستك الشعرية

لأنه بيستخدم مصطلحات رائعة في التعبير

وهالقصة فيها كم رائع من الابداع ما بتخرج منها الا مستمتع

كونه محور الاحداث يتحدث عن شخص وجماد

اللي بعدي بيقرأ لمصطفى لطفي المنفلوطي
 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,595
رد: لعبة .. جون ومش جون

لا مش جووون

ما باتفرج على التلفزيون

ويا مصيبة اقرا الشيخ والبحر لفيكتور هيجو راح تقوي حاستك الشعرية

لأنه بيستخدم مصطلحات رائعة في التعبير

وهالقصة فيها كم رائع من الابداع ما بتخرج منها الا مستمتع

كونه محور الاحداث يتحدث عن شخص وجماد

اللي بعدي بيقرأ لمصطفى لطفي المنفلوطي
راح أنزل القصة من النت إن شاء الله

 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,596
رد: لعبة .. جون ومش جون

ده حتى عيد ميلاده زى عيد ميلادى يبقى لازم أقرأ قصصه
26 فبراير 1802م -22 مايو 1885
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,597
رد: لعبة .. جون ومش جون

على فكرة ممكن تواجهك شوي صعوبة في مصطلحاته لانه له باع في الفلسفة

بس اقرا الكلمة اكثر من مرة واعمد على الترجمة وحاول دائما أنك تعبر عن حالتك

بعد قراءتك لكل جزء وأتوقف على كل جزئية وأقرا بصيغتين الاولى للمتعة القصصية والثانية للفائدة الأدبية

واستخدم هذه القراءة لجميع ما تقرا وصدقني راح تتستفيد

طيب اللي بعدي يقرا للمنفلوطي

 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,598
رد: لعبة .. جون ومش جون

بس مش المفروض البؤساء هى اللى بتاعة فيكتو
أما الشيخ والبحر يتاعة أرنست همنغواى
 
الجازية

الجازية

عضوية الشرف
#1,599
رد: لعبة .. جون ومش جون

هههههههههههههههههههههههه

والله أسفه لخبطت لأني بأقرا للأثنين

سماح المرة دي
 

moseba

الوسـام الماسـي
#1,600
رد: لعبة .. جون ومش جون

خلاص نعديها المرة دى
هههههههههههههه
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى