الحالة
موضوع مغلق
ابوخطار

ابوخطار

مشرف سابق
التسجيل
24/4/10
المشاركات
726
الإعجابات
107
الإقامة
سوريا \ ادلب
#1,561
رد: لعبة .. جون ومش جون

جون لابحبها ولاراح أحبها
اللي بعدي يذكر لنا موقف مؤثر من السيرة النبوية الشريفة
 

منى

الوسـام الماسـي
التسجيل
23/10/09
المشاركات
3,172
الإعجابات
456
الإقامة
الاسكندريه
#1,562
رد: لعبة .. جون ومش جون

جون

عندما توفى إبن رسول الله صلى الله عليه وسلم (إبراهيم)

دمعت عين الرسول وقال (إن القلب ليحزن وإن العين لتدمع وإنا على فراقك يا إبراهيم لمحزونون)


اللي بعدي له الدور معلش
 

أشرف بيبو

عضو ماسـي
التسجيل
4/11/10
المشاركات
1,093
الإعجابات
3,075
الإقامة
مصر قصاد الكومبيوتر
#1,563
رد: لعبة .. جون ومش جون

لا اله الله الله محمد رسول الله
اللى بعدى
اكل بطاطا النهاردة
 

منى

الوسـام الماسـي
التسجيل
23/10/09
المشاركات
3,172
الإعجابات
456
الإقامة
الاسكندريه
#1,564
رد: لعبة .. جون ومش جون

مش جون

اللي بعدي اكل تفاح
 

جهاد ع

عضوية الشرف
التسجيل
11/2/10
المشاركات
13,400
الإعجابات
794
الإقامة
الاردن
الجنس
Male
#1,565
رد: لعبة .. جون ومش جون

مش جون


اللي بعدي طباخ ماهر
 

moseba

الوسـام الماسـي
التسجيل
16/9/08
المشاركات
5,149
الإعجابات
1,036
الإقامة
DamasGate
الجنس
Male
#1,566
رد: لعبة .. جون ومش جون

ثلاث أرباع جون .:5998:
اللى بعدى

نفس السؤال
 

ommarime

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/10
المشاركات
5,212
الإعجابات
2,511
#1,567
رد: لعبة .. جون ومش جون

يعنى نصف جون
اللى بعدى يحب اوصف له اى اكله
 

mzar720

عضوية الشرف
التسجيل
18/1/05
المشاركات
4,134
الإعجابات
387
الإقامة
Kuwait
#1,568
رد: لعبة .. جون ومش جون

نقووووووووووول المسقعة (اصل نفسي فيها)
 

moseba

الوسـام الماسـي
التسجيل
16/9/08
المشاركات
5,149
الإعجابات
1,036
الإقامة
DamasGate
الجنس
Male
#1,569
رد: لعبة .. جون ومش جون

ياه دى سهلة أوى المسقعة تحب أعملها لك وأبعتهالك فى سندوتشات هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
 

ommarime

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/10
المشاركات
5,212
الإعجابات
2,511
#1,570
رد: لعبة .. جون ومش جون

طيب بتحبها باللحمه المفرومه ام ساده
 

mzar720

عضوية الشرف
التسجيل
18/1/05
المشاركات
4,134
الإعجابات
387
الإقامة
Kuwait
#1,571
رد: لعبة .. جون ومش جون

بس يا مصيبة اركن على جنب, انت اخرك تعمل طبق بيض , خلينا نشوفها من ايد اختنا الشيف ام مريم
 

mzar720

عضوية الشرف
التسجيل
18/1/05
المشاركات
4,134
الإعجابات
387
الإقامة
Kuwait
#1,572
رد: لعبة .. جون ومش جون

سادة احسن و اخف
 

moseba

الوسـام الماسـي
التسجيل
16/9/08
المشاركات
5,149
الإعجابات
1,036
الإقامة
DamasGate
الجنس
Male
#1,573
رد: لعبة .. جون ومش جون

عيب عليك يا محمود كده تشكك فى قدراتى
ده أنا بلا فخر وأعوذ بالله من كلمة أنا طباخ مية مية
أوعى يعنى
تحب أوصفلك الشورمة على السريع وبطريقة مية مية وسهلة جدا
 

ommarime

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/10
المشاركات
5,212
الإعجابات
2,511
#1,574
رد: لعبة .. جون ومش جون

طيب بعد اذن مصيبه

المقادير :

2 باذنجان قليه
2 فلفلايه رومى متوسطه او واحده كبيره
4 بطاطس متوسطه او كبيره (على حسب الرغبه)
2 بصله (واحده مفرومه وواحده شرايح)
1طماطمايه كبيره ,, عصير 2 طماطم
3فصوص ثوم
بهارات (بهارات مشكله, فلفل اسود, كمون, مكعب ماجى,ملح,1 حبهان(هيل)
لحمه مفرومه طبعا

اولا: حمرت الباذنجان
والبطاطس وجزء من الفلفل الرومى
نيجى للحمه المفرومه
نكون حمرنا البصل للون البيج مش الدهبى كل لون بيعمل نكهه مختلفه
نحط عصير 2 طماطم ..
وبعد ماخلصناها نجيب الصينيه ونحط شويه سمن او زيت <<
مش كتير لانها بتنزل زيوت لوحدها
ونفرد البصل الشرايح والطماطم و نص مقدار البطاطس
ونصف مقدار الباذنجان وعليه الفلفل المحمر
وتلات تربع اللحمه المفرومه ورصيت تانى باقى كميه البطاطس فوقه
والباذنجان والفلفل الرومى (مش محمر) بحبه بيدى نكهه جميييله قوى غير المحمر
وعصير الطماطم (حوالى 4 طماطم وعليهم البهارات كلها مع حبه الهيل ومكعب الماجى والثووم )
وبعدين نكون سخنا الفرن ونحطها ...............
ولو عندك شوربه ونشفت قوى ضيف كبشه صغيره خاالص
وبالهناء
 

mzar720

عضوية الشرف
التسجيل
18/1/05
المشاركات
4,134
الإعجابات
387
الإقامة
Kuwait
#1,575
رد: لعبة .. جون ومش جون

عيب عليك يا محمود كده تشكك فى قدراتى
ده أنا بلا فخر وأعوذ بالله من كلمة أنا طباخ مية مية
أوعى يعنى
تحب أوصفلك الشورمة على السريع وبطريقة مية مية وسهلة جدا
شورمة مرة واحدة ابعدنى عن الحاجات السمينة دي , يا مصيبة انا طلبت المسقعة عشان محدش بيعملها فى المطاعم هنا و بعدين الوصفة من ايد ست البيت المصرية حاجة تاني . , روح الحق باص 105 لاحسن ما يفوتك :close:
 

mzar720

عضوية الشرف
التسجيل
18/1/05
المشاركات
4,134
الإعجابات
387
الإقامة
Kuwait
#1,576
رد: لعبة .. جون ومش جون

طيب بعد اذن مصيبه


المقادير :

2 باذنجان قليه
2 فلفلايه رومى متوسطه او واحده كبيره
4 بطاطس متوسطه او كبيره (على حسب الرغبه)
2 بصله (واحده مفرومه وواحده شرايح)
1طماطمايه كبيره ,, عصير 2 طماطم
3فصوص ثوم
بهارات (بهارات مشكله, فلفل اسود, كمون, مكعب ماجى,ملح,1 حبهان(هيل)
لحمه مفرومه طبعا

اولا: حمرت الباذنجان
والبطاطس وجزء من الفلفل الرومى
نيجى للحمه المفرومه
نكون حمرنا البصل للون البيج مش الدهبى كل لون بيعمل نكهه مختلفه
نحط عصير 2 طماطم ..
وبعد ماخلصناها نجيب الصينيه ونحط شويه سمن او زيت <<
مش كتير لانها بتنزل زيوت لوحدها
ونفرد البصل الشرايح والطماطم و نص مقدار البطاطس
ونصف مقدار الباذنجان وعليه الفلفل المحمر
وتلات تربع اللحمه المفرومه ورصيت تانى باقى كميه البطاطس فوقه
والباذنجان والفلفل الرومى (مش محمر) بحبه بيدى نكهه جميييله قوى غير المحمر
وعصير الطماطم (حوالى 4 طماطم وعليهم البهارات كلها مع حبه الهيل ومكعب الماجى والثووم )
وبعدين نكون سخنا الفرن ونحطها ...............
ولو عندك شوربه ونشفت قوى ضيف كبشه صغيره خاالص
وبالهناء
تسلم ايدك اختى ام مريم ., شكلها يفتح النفس , هعملها و انا وحظى و هأكل الشباب اللى معاي منها و هما و حظهم :close:
 

moseba

الوسـام الماسـي
التسجيل
16/9/08
المشاركات
5,149
الإعجابات
1,036
الإقامة
DamasGate
الجنس
Male
#1,577
رد: لعبة .. جون ومش جون

ماشى يا محمود أروح أنط فيه أهو
أدينا أطرئنا
وعلى رأى المثل
الراجل بميت ست لكن جت الست يغور وفستين داهية الراجل
وماتنساش برده إن أشهر شيفات فى العالم رجال ماشى:wow:
 

ommarime

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/10
المشاركات
5,212
الإعجابات
2,511
#1,578
رد: لعبة .. جون ومش جون

ولا يهمك يامصيبه انا وانت مصريين زى بعض
واكلنا واحد يعنى اعتبرها فى بيتها فهمنى صح
 

moseba

الوسـام الماسـي
التسجيل
16/9/08
المشاركات
5,149
الإعجابات
1,036
الإقامة
DamasGate
الجنس
Male
#1,579
رد: لعبة .. جون ومش جون

فى بيتها يا أم مريم
ماشى الحال
 

ommarime

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/10
المشاركات
5,212
الإعجابات
2,511
#1,580
رد: لعبة .. جون ومش جون

تسلم ايدك اختى ام مريم ., شكلها يفتح النفس , هعملها و انا وحظى و هأكل الشباب اللى معاي منها و هما و حظهم :close:
لا اطمن بس يريت يكون معها سلطه لانها تحمى على الصدر
وبعدها عصير او بيبسى


 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى