الحالة
موضوع مغلق

m.eldriny

عضو مشارك
طيب مش ينفع تروح للدكتور اللي عملك الورق ده تاني واحكيله وخليه يمضيلك على ورق تاني انك هتتعرض على مستشار وان المرض عندك وارجع ولو حتى اتسجنت احسن لك من الهرب طول حياتك المعاناة وانت في محاولاتك واثبتاتك طول فترة التجنيد تعرف تعمل حاجة

ومعلش انا لسه مدخلتش الجيش بس معرفتش اسيب الموضوع اخرج من غير لما اقول اي حاجة حتى اقتراح ممكن يفيد

ربنا معاك
بارك الله فيك أخي..هذا حل اخر لو توافق به ..أنك تسلم نفسك وتنتظر في سجن الوحدة من شهر الى أثنين حتى يحضرو ملفك من السجلات وبعدها يحدد لك موعد للمحاكمة وتشرح للقاضي حالتك وسيحولك للمستشفى-كما حدث معي ومع اخرون كانو معي-وستذهب بملفك للمستشفى بحراسة طبعا للتحقق من حالتك ويردون على القاضي بتقريرهم وترجع السجن مرة أخرى لمدة أسبوع للعرض على القاضي تاني ليرى التقرير وعلى أساسه ينطق بالحكم المصيري..الخلاصة لو حالتك أكيدة وواضحة فلا تتردد فهذا أفضل حل لك وسيستغرق شهرين بدلا من 9سنوات!..وربنا معاك

m.eldriny

عضو مشارك
m.eldrinyياريت حضرتك تعرفنا عملت ايه لما نزلولك البيت لان لي صديق عمل الورق ومارحش يوم الترحيل ولا سمع سلاحه وهل الورق بيروح مركز التدريب من غيرالشخص يحسن هو قلقان وشكرا لحضرتك يحسن انا معرفش​
لحسن حظي لم أكن موجود بالمنزل في المرتين ولكن أيضا أهلي منعوهم من التفتيش أول مرة عندما طلبو طالما أنهم لم يحصلو على أذن من النيابة.. وثاني مرة سألو من الباب فقط ومضو..وبعدها بخمسة سنوات تزوجت وعزلت..بالنسبة للشق الاخر فلا أعلم الورق بيروح ولا لأ بصراحة

mfi1426

عضو جديد
معلومة قد تفيد

لي اثنين من الأصدقاء دخلوا الجيش ثم هربوا لظروف مختلفة
وانهوا الموضوع بمنتهى البساطة عن طريق الذهاب للسجلات العسكرية الموجودة في مدينة نصر بجانب الحديقة الدولية وتحدد لهم محاكمة صورية واتسألوا هربتوا ليه فقالوا أي حاجة وكل ما دفعوه في حدود 250ج فقط
وأخذوا شهادة رديئة ثم بعد 6 أشهر بيغيروا لجيد

alizo

عضو جديد
طيب مش ينفع تروح للدكتور اللي عملك الورق ده تاني واحكيله وخليه يمضيلك على ورق تاني انك هتتعرض على مستشار وان المرض عندك وارجع ولو حتى اتسجنت احسن لك من الهرب طول حياتك المعاناة وانت في محاولاتك واثبتاتك طول فترة التجنيد تعرف تعمل حاجة

ومعلش انا لسه مدخلتش الجيش بس معرفتش اسيب الموضوع اخرج من غير لما اقول اي حاجة حتى اقتراح ممكن يفيد
طبعا الف شكر ليك علي المحاوله الطيبه منك لاكن انا عملت الي انته قلت عليه ده ورحت للدكتور بعد ما هربت بس قالي انا مقدرش افيدك ومش هينفع اشهد معاك علي شان انا كده هشهد علي السول وعلي رئيس الوحده وعلي اللواء وكلام كتير ملوش لزمه

معلومة قد تفيد

لي اثنين من الأصدقاء دخلوا الجيش ثم هربوا لظروف مختلفة
وانهوا الموضوع بمنتهى البساطة عن طريق الذهاب للسجلات العسكرية الموجودة في مدينة نصر بجانب الحديقة الدولية وتحدد لهم محاكمة صورية واتسألوا هربتوا ليه فقالوا أي حاجة وكل ما دفعوه في حدود 250ج فقط
وأخذوا شهادة رديئة ثم بعد 6 أشهر بيغيروا لجيد
انته لو كلامك ده صح وانا ينفع اعمله دلوقتي يبقي ليك عندي مكافئه مش هتتخيلها
بس قولي طيب هما نظامهم ايه وعملو ايه وكان سنهم كام وكده

nageebelmasry72

عضو جديد
انا معنديش اى اقتراحات ليك لكن بدعيلك ربنا يوفقك

الحالة
موضوع مغلق

أعلى