الحالة
موضوع مغلق

Muhamed.Mustafa

عضو جديد
الإعجابات
0
هل وجود خال و إبن خالص معتقلين إعتقال جنائى بسبب مشكله بين عائلتين , يعفى من الجيش مع وجود إبن الخالة أيضا متزوج من فلبينية , هل هذا يكفى للحصول على إعفاء من الخدمة العسكرية ,مع العلمـ شباب إن خدمة الوطن واجب و لا أنكره و لكن أن أدرس 5 سنوات لأصبح مهندس , ثمـ أذهب للجيش 3 سنوات منهم 13 شهر أقبض 120 جنيه فى حرام جدا يعنى , و المشكله مش بيستفيدوا مننا ده زمايلى مرميين على مكاتب و خلاص
فهل وجود معتقلين جنائيين ( ظلما) و حصلوا على 6 برائات حتى الأن و لكن ترفض السلطه التنفيذية ترفض دائما الإفراج عنهم و تكرر إعتقالهم إرضائا للعائلة الأخرى...
فهل وجود أقارب معتقلين خال و إبن خال ببرج العرب , و إبن الخاله متزوج من أجنبيه فليبينية , و عمل لها إقامة فى مصر , و زوج العمة من كبار رجال التبليغ و الدعوه و أعتقل سياسيين كثير , فهل يعتبر زوج العمة من الأقارب أم لا , و حين يطلب منى أن أملء تلك الإستمارة عن المعتقليين أو المتزوجيين بأجانب , هل أكتب عن زوج العمه و إبن الخاله و الخال و بن الخال ؟ أم ماذا ؟؟
مع العلم إثنان من زملائى أخذوا إعفى نهائى لأن لهم أقارب تم إعتقالهم و لكن كان الأب فى الحالتين

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

سيطلب منك ذكر أسماء الأقارب المعتقلين
أكتبهم حتى لا تقع تحت المسئولية .......
وان خرجت من الجيش يبقى أفضل .
وسيطلب منك ذكر جميع أقاربك المعتقلين
أى أقارب .....
كذلك سيطلب منك وجود زوجات أجنبية
لأقاربك . أذكرها .........

وبالتوفيق

Muhamed.Mustafa

عضو جديد
الإعجابات
0
هل هذا يضمن الخروج من الجيش, للعلم أنا أنوى الزواج من أخت أمريكية أسلمت بحمد الله , فهل زواجى من أجنبيه قبل طلبى للتجنيد أضمن به خروجى؟

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
يرجح هذا الأمر خروجك
ولكنه ليس حتمى ....
بل يدور فى دائرة الممكن ..
توكل على الله وان كانت لها
أخت أخبرنى .......

Muhamed.Mustafa

عضو جديد
الإعجابات
0
ههههههههههههههههههههههههههههه
و الله أختها Custom Christian مسيحية متعصبة و لكن هناك أخوات من صديقات خطيبتى أسلمن , أنا أدمن بغرفة أم سى ديالوج لحوار لأديان على البالتوك و الحمد لله أسلم بالغرفة الكثيرين
يارب أطلع يارب أنا هربى دقنى و أطلع مع جوز عمتى قبل الجيش تلت شهور تبليغ و دعوه و ابلغ عن نفسى :D:D::D

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
ههههههههههه

ربا يوفقك يا غالى
وتكون قدوة بجد ليهم
علشان ربنا يثبتهم على
دين الاسلام . اللهم آمين .

خللى بالك بيربطوا تصرفاتك
بالدين . فان أحسنت كنت قدوة
جيدة لهم . وان أسأت كنت عونا
للشيطان عليهم .........
وعلشان كده بأنصحك أن تتخلق
بأخلاق نبيك يا غالى .......

وربنا يهديكى يا كريستيانو !!!!!

mohamed oda

عضو جديد
الإعجابات
0
بالتوفيق انشاء الله وعسى ان تكرهو شىء خيرا لكم

'',
تجربه حدثت امامى
بالنسبه لوجود معتقلين سياسين او اى شى اخر واخذت الاعفاء بهذا السبب بتكون اخذت الاعفاء لاسباب امنيه ودى بيأثر عليك جدا فى حالت تقدمك لوظيفه او السفر خارج مصر ، اما بالنسبه لزواج احد الاقارب من اجنبيه فدى حايخليك عسكرى سنه واحده او حتطلع لكن فى حالت جوازك من امريكيا حتطلع اعفاء على طول لكن بالوضع الى انت بتقولوه مستحيل تكون ظابط احتياطى تلات سنين يعنى حاتكون عسكرى سنه واحده اما فى حالت ذكرك لموضوع الاعتقال السياسى حتاخد اعفاء نهائى على طول لاسباب امنيه
ارجو التوفيق لك انشاء

mohamed oda

عضو جديد
الإعجابات
0
وعسى ان تكرهوا شىء وهو خيرا لكم

'',

تجربه حدثت امامى
بالنسبه لوجود معتقلين سياسين او اى شى اخر واخذت الاعفاء بهذا السبب بتكون اخذت الاعفاء لاسباب امنيه ودى بيأثر عليك جدا فى حالت تقدمك لوظيفه او السفر خارج مصر ، اما بالنسبه لزواج احد الاقارب من اجنبيه فدى حايخليك عسكرى سنه واحده او حتطلع لكن فى حالت جوازك من امريكيا حتطلع اعفاء على طول لكن بالوضع الى انت بتقولوه مستحيل تكون ظابط احتياطى تلات سنين يعنى حاتكون عسكرى سنه واحده اما فى حالت ذكرك لموضوع الاعتقال السياسى حتاخد اعفاء نهائى على طول لاسباب امنيه
ارجو التوفيق لك انشاء

Muhamed.Mustafa

عضو جديد
الإعجابات
0
أنا هخلص و أقدم ورقى للسفارة الأمريكية إن شاء الله ,هى كل حاجه جاهزة و الله ما فى عقدة غير الجيش ده , و عموما أنا سايبها لربنا و الله و نفسى يجيلى عسكرى عسكرى بس ظابط حراااااااااامــــ :(( أنا عايز أبقى عسكرى :((

Muhamed.Mustafa

عضو جديد
الإعجابات
0
بالنسبه لموضوع الدواعى الأمنية أنا زميلى فى الدفعه باباها أعتقل فى قضية إغتيال السادات كمان إنه كان رئيس لجنة الإغاثة الإسلامية فى أفغانستان أيام حرب السوفييت , و أعتقل مئات المرات و لكن لم بتكتب كل حاجه بصدق خاصه ببياناتك مش بيدهولك دواعى أمنية مجرد تسريح

Muslim12

عضو جديد
الإعجابات
0
شباب؟.سلام عليكم...ماهو موقف المتزوج من اجنبية من التجنيد ؟

ما هو الموقف الامنى " دواعى امنية " وهل يطول الامر ؟

ارجوا الرد على الخاص ايضا
بارك الله فيكم
سلام عليكم

aiamo

عضو جديد
الإعجابات
0
يا اخواني

انا في مشكلة ممكن تساعدوني فيها انا اعيش في لندن انا كنت طالب في الكلية وسافرت من ثلاثة سنين مضو و لم اكمل تعليمي و الان انا تزوجت من اوروبية و عشان يعطوني الاقامة لازم يكون جواز السفر ساري و المشكلة الان عندي اني لم اخدم الجيش وعشان اجدد جواز السفر لازم احتاج زي ما انتم عارفين شهادة الجيش فأنا الان عايز اعرف دلوقت موقفي من التجنيد هل زواجي من الاوروبية يمنعني من الجيش ام لا وشكرا يا ريت تردو عليا في اسرع وقت وجزاكم الله كل خير

aiamo

عضو جديد
الإعجابات
0
و هل هناك قانون يسمح لي بأني اجدد جواز السفر مؤقتا علشان انا مقيم خارج مصر وشكرا

aiamo

عضو جديد
الإعجابات
0
الى الاستاذ /gamal gamal

انا في مشكلة ممكن تساعدوني فيها انا اعيش في لندن انا كنت طالب في الكلية وسافرت من ثلاثة سنين مضو و لم اكمل تعليمي و الان انا تزوجت من اوروبية و عشان يعطوني الاقامة لازم يكون جواز السفر ساري و المشكلة الان عندي اني لم اخدم الجيش وعشان اجدد جواز السفر لازم احتاج زي ما انتم عارفين شهادة الجيش فأنا الان عايز اعرف دلوقت موقفي من التجنيد هل زواجي من الاوروبية يمنعني من الجيش ام لا وشكرا يا ريت تردو عليا في اسرع وقت وجزاكم الله كل خير
و هل هناك قانون يسمح لي بأني اجدد جواز السفر مؤقتا علشان انا مقيم خارج مصر وشكرا

ayman_tony

عضو جديد
الإعجابات
0
بصراحة يا جماعة, اعفاء لدواعي امنية ده هيسببلك مشاكل كتير داخل مصر عند التقدم لوظيفة, المشكلة ان ابن عمي دخل المعتقل اكتر من مرة وانا تجنيدي الشهر الجاي ومش عايز اكتبه احسن يدوني اعفاء لالسباب امنية او يعطلوني علي الفاضي وبعدين يطلبوني للتجنيد. ربنا يسترها بقي وارجو النصيحة عاجلاااا.*

PrinceOfPersia

PrinceOfPersia

عضوية الشرف
الإعجابات
1,291
يا أخوان..
لو ممكن كل شخص يكتب مسألته في موضوع مستقل يكون أفضل للجميع بدل أن نتشتت ونشتت الأستاذ الكريم في الرد على الكثيرين في نفس الوقت

بارك الله فيك محامينا الكريم وبارك لك في مالك وذريتك

كابو المنياوى

عضو جديد
الإعجابات
0
اريد الرد ضرورى

انا عمى كان معتقل تبع الجامعات الاسلامية وانا عايز اطلع من الجيش لما اقلهم كدة هاخد الاعفاء النهائى ولا لا واذا قولتلهم هكشف طبى وهكمل مراحل الجيش ولا هيتم اعطائى الاعفا

الحالة
موضوع مغلق

أعلى