الحالة
موضوع مغلق

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
:wow: اخوانى :wow:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.....
لو لاحظنا انة ومن امس فقط اكثر من عشر مواضيع عن مصر والجزائر
واكثر الردور سب وشتم وغيرة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اخوانى انا شاب مصرى عمرى ما رحت الجزائر ولا عشت فيها بس اعرف قصة المليون شهيد؟؟؟؟؟؟؟؟
واعرف انهم مسلمون واعرف انهم اخوانا واعرف انهم تحت راية لا اله الا الله محمد رسول الله

وكل العرب والمسلمون تحت نفس الراية
يعنى لو اخويا فى اسرائيل مسلم هو اخويا ولو اخويا فى امريكا مسلم كمان هو اخويا

واكيد اخوانا الجزائريين اخوانى ؟؟؟؟؟؟؟؟
.......
احبائى فى الله حتى لا اطيل عليكم فكرة الموضوع هى الصلح وممكن نبعد عن الاعلام ؟؟؟؟؟
وممكن نبعد عن اى كلام تافة

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مصر والجزائر ضحية الاعلام وضحية القنوات الى كل همها زيادة نسبة المشاهدين
لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لان فى اى برنامج على التليفزيون المصرى او الجزائرى
همها الوحيد الاعلانات الناس دى بتفكر ازاى
تكسب الفلوس وبس؟؟؟؟؟؟؟

الى كل مصرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الى كل جزائرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالله عليكم ارجو من الاعضاء كلهم الدخول الى الموضوع واعلان المصالحة

وانا اولكم

.....
الاسم/سعيد محمد حسن
الجنسية /مصرى
مسامح من قلبك/والله مسامح من قلبى ويارب يشرفونا فى كأس العالم

عاوز كل المنتدا يعمل كدة حتى الاعضاء الى من خارج مصر والجزائر
وتكون اخر مرة نزعل من بعض وخلاص كفاية
وسلام عليكم

.....

egyptian hak

عضوية الشرف
الإعجابات
1,300
بارك الله فيك يااخى

والله فعلا انا حزين من اللى بيحصل انا كنت معتزل تشجيع الكوره بعد ان خرجنا من كاس العالم اللى كانت فى سنه كام مش فاكر ؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تعادلنا فيها مع هولندا ....

المهم بعدها بكيت بكد على الخروج ولما هديت قعدت مع نفسى افكر ولقيت ان التعصب ده غلط اللعيبه هى اللى بتكسب فلوس ومجد شخصى والدوله مش بتكسب شئ غير لقب يافرحتى بيه لا هيحل مشكله فقر ولابطاله ولاهيجيب تقدم وعندنا مثلا اسرائيل متخلفه كرويا ولكنهم متقدمين علميا وكذلك غيرها

المشكله اننا كمصر والجزائر وغيرها من العرب لاننا بجد متخلفين وماعندناش اى تقدم وبلادنا مليانه فساد وفقر بقى الشعب مش لاقى اى متنفس يجد فيه فرحه او بسمه غير اللعبه الشعبيه الكوره اللى الكل بيحاول ينسى مشاكل بلده وهمومه ويعيش نشوه انتصار بعيد عن القرف والمشاكل

وللاسف وبقول للاسف البعض ممن له مصالح سواء سياسيه مث اليهود (لغرض ما معروف) ومن اعوانهم ومن اصحاب المصالح الماديه والاعلام الفاسد فى البلدين كل ذلك جعل من هذه المنتاسبه صيدا عكرا واصبح كل من له مصلحه طرفها بها

واشتعلت الفتن والخلافات بين الشعبين حتى وصلت لما هو عليه

ولكن لو فكرنا من هو المستفيد هل الشعوب ؟
لا والله

انما المستفيد هم
اصحاب المليارات التى يجنوها على حساب الجهلاء من البلدين
اصحاب الحكم الذين يهمهم انشغال الشعب بتوافه الامور من اجل تمرير القوانين والناس نيام
اصحاب بروتوكلات صهيون الذين حددوا من البدايه هدفهم الا وهو انشغال العرب بشئ يشغلهم ويشتتهم مثل كره القدم وعلى راى المثل فرق تسد

وفى النهايه ماتش وهيعدى وهيتنسى سواء غالب او مغلوب والكوره نصر وهزيمه
فلايوجد منتصر دائما ولايوجد مهزوم دائما وفى النهايه الكوره مالهاش كبير والكوره مالهاش صاحب يوم معاك ويوم مع غيرك

ياريت نفوق وزى ماكوره تافهه كده قدرت تجمع وتوحد الشعب كله وراها وتجعله كمثل الجسد الواحد فى مصر والجزائر

ياريت وبقول من كل قلبى ياريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت

يجمعنا كده الاسلام والعروبه على قلب واحد علشان بقى نفوق ونشوف عدونا من حبيبنا

بدل ماحنا قاعدين على النت ونعقب بكومنت كل سب وشتيمه واشياء يخزى لها الجبين

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
بارك الله فيك يااخى

والله فعلا انا حزين من اللى بيحصل انا كنت معتزل تشجيع الكوره بعد ان خرجنا من كاس العالم اللى كانت فى سنه كام مش فاكر ؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تعادلنا فيها مع هولندا ....

المهم بعدها بكيت بكد على الخروج ولما هديت قعدت مع نفسى افكر ولقيت ان التعصب ده غلط اللعيبه هى اللى بتكسب فلوس ومجد شخصى والدوله مش بتكسب شئ غير لقب يافرحتى بيه لا هيحل مشكله فقر ولابطاله ولاهيجيب تقدم وعندنا مثلا اسرائيل متخلفه كرويا ولكنهم متقدمين علميا وكذلك غيرها

المشكله اننا كمصر والجزائر وغيرها من العرب لاننا بجد متخلفين وماعندناش اى تقدم وبلادنا مليانه فساد وفقر بقى الشعب مش لاقى اى متنفس يجد فيه فرحه او بسمه غير اللعبه الشعبيه الكوره اللى الكل بيحاول ينسى مشاكل بلده وهمومه ويعيش نشوه انتصار بعيد عن القرف والمشاكل

وللاسف وبقول للاسف البعض ممن له مصالح سواء سياسيه مث اليهود (لغرض ما معروف) ومن اعوانهم ومن اصحاب المصالح الماديه والاعلام الفاسد فى البلدين كل ذلك جعل من هذه المنتاسبه صيدا عكرا واصبح كل من له مصلحه طرفها بها

واشتعلت الفتن والخلافات بين الشعبين حتى وصلت لما هو عليه

ولكن لو فكرنا من هو المستفيد هل الشعوب ؟
لا والله

انما المستفيد هم
اصحاب المليارات التى يجنوها على حساب الجهلاء من البلدين
اصحاب الحكم الذين يهمهم انشغال الشعب بتوافه الامور من اجل تمرير القوانين والناس نيام
اصحاب بروتوكلات صهيون الذين حددوا من البدايه هدفهم الا وهو انشغال العرب بشئ يشغلهم ويشتتهم مثل كره القدم وعلى راى المثل فرق تسد

وفى النهايه ماتش وهيعدى وهيتنسى سواء غالب او مغلوب والكوره نصر وهزيمه
فلايوجد منتصر دائما ولايوجد مهزوم دائما وفى النهايه الكوره مالهاش كبير والكوره مالهاش صاحب يوم معاك ويوم مع غيرك

ياريت نفوق وزى ماكوره تافهه كده قدرت تجمع وتوحد الشعب كله وراها وتجعله كمثل الجسد الواحد فى مصر والجزائر

ياريت وبقول من كل قلبى ياريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت

يجمعنا كده الاسلام والعروبه على قلب واحد علشان بقى نفوق ونشوف عدونا من حبيبنا

بدل ماحنا قاعدين على النت ونعقب بكومنت كل سب وشتيمه واشياء يخزى لها الجبين
عندك حق اخى الكريم وجزاك الله خيرا

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
بارك الله فيك أخي الكريم​
وفيك اخى الحبيب وجزاك الله خيرا

أبو أدهم

أبو أدهم

الوسـام الماسـي
الإعجابات
2,036
جزاك الله خيرًا أخي/ سعيد

ونسأل الله صلاح الحال للجميع

قاسم@ عبودي

عضو فعال
الإعجابات
5
انا جزائري لكن لاحظت ماحصل في مباراة مصر والجزائر في الدور النصف النهائي من كاس افريقيا
3بطاقات حمراء لماذا...............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قاسم@ عبودي

عضو فعال
الإعجابات
5
شكرا جزيلا

Ahmed-Under

عضوية الشرف
الإعجابات
10,546
انا جزائري لكن لاحظت ماحصل في مباراة مصر والجزائر في الدور النصف النهائي من كاس افريقيا
العب نضيف تطلع نضيف تكسر اربعه تخسر اربعه :1002: هع :wow:

hammhamm44

عضو محترف
الإعجابات
3
بسم الله
اسمحوا لى بكلمات قليلة
اولا نحن المصريين -- مصريين والدين لله والوطن للجميع وللعلم انا مسلم ويثيرنى جدا التميز بين الناس فكلنا أهل وطن واحد ولا يعجبنى من يقول ان هذا فريق مسلم وهذا فريق غير مسلم فالكورة لا تعرف الدين ولكن يجب ان يتوفر فيها الأخلاقيات وهى فى كافة الأديان
ثانيا ماهى المشكلة فريق يلعب يكسب وجمهور اخلاقه سيئة او حكم غير طبيعى او اعلام مسيس يهدف للوقيعة بين الناس ليكسب جمهور -- دى احوال دنيا ولا تتعلق بشعب مصر او الجزائر
ثالثا وهذا المهم -- الدول مقامات وتاريخ وحضارات وثقافات ومن لا يعرف قدر امته او مصر فليس على الجاهل ملام
رابعا - وهذا المهم ان هناك من يزيد النار اشتعالا والنتيجة معروفة تشابك بين الناس ثم ان مصر وفريقها كسبت بطولات كثيرة والكأس الأخيرة لن تكون الأخيرة بأذن الله
خامسا = تحيتى لشعب الجزائر والعقلاء فيه - ولا تحية لفريق المطرودين الذى اسأو للكرة فى العالم كله بسلوكهم الغير حضارى فى مبارة قبل النهائى وقبلها فى السودان-- وهذا ليس للإثارة دى كورة وماتش والسلام
سادسا -- خلاصة الموضوع مطلوب الأحترام المتبادل بيننا خاصا واننا أصل الحضارة وبلاش كلام احنا عرب وتقسيم الناس حسب دينهم --- كلنا بشر سواسية هذا مصرى وهذا عراقى وهذا امريكى وهذا سعودى ووووو اجناس ولغات وعقائد وستظل مصر الفرعونية هى مصر التى تتكلم اللغة العربية وتدين برسالات الله الثلاث يجمعها حب واحد هو حب مصر (والله فى قلوبنا اكبر واعلى)

kanou

عضو جديد
الإعجابات
0
انا حاغير الرد بس ياريت هما يغيروا العقل
ربنا يهدينا جميعا الى ما يحبه ويرضاه

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
اخى الحبيب لازم نعرف ان الكل اخوات ليس المصرى والجزائرى فقط بل كل المسلمين
وشكرا ليك

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
اخى الحبيب انت جزائرى وانا مصرى لو جمعتنا ظروف لازم نحترم بعض حتى لو كانت الظروف كرة القدم وربنا يوفقكم فى كأس العالم

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
بسم الله
اسمحوا لى بكلمات قليلة
اولا نحن المصريين -- مصريين والدين لله والوطن للجميع وللعلم انا مسلم ويثيرنى جدا التميز بين الناس فكلنا أهل وطن واحد ولا يعجبنى من يقول ان هذا فريق مسلم وهذا فريق غير مسلم فالكورة لا تعرف الدين ولكن يجب ان يتوفر فيها الأخلاقيات وهى فى كافة الأديان
ثانيا ماهى المشكلة فريق يلعب يكسب وجمهور اخلاقه سيئة او حكم غير طبيعى او اعلام مسيس يهدف للوقيعة بين الناس ليكسب جمهور -- دى احوال دنيا ولا تتعلق بشعب مصر او الجزائر
ثالثا وهذا المهم -- الدول مقامات وتاريخ وحضارات وثقافات ومن لا يعرف قدر امته او مصر فليس على الجاهل ملام
رابعا - وهذا المهم ان هناك من يزيد النار اشتعالا والنتيجة معروفة تشابك بين الناس ثم ان مصر وفريقها كسبت بطولات كثيرة والكأس الأخيرة لن تكون الأخيرة بأذن الله
خامسا = تحيتى لشعب الجزائر والعقلاء فيه - ولا تحية لفريق المطرودين الذى اسأو للكرة فى العالم كله بسلوكهم الغير حضارى فى مبارة قبل النهائى وقبلها فى السودان-- وهذا ليس للإثارة دى كورة وماتش والسلام
سادسا -- خلاصة الموضوع مطلوب الأحترام المتبادل بيننا خاصا واننا أصل الحضارة وبلاش كلام احنا عرب وتقسيم الناس حسب دينهم --- كلنا بشر سواسية هذا مصرى وهذا عراقى وهذا امريكى وهذا سعودى ووووو اجناس ولغات وعقائد وستظل مصر الفرعونية هى مصر التى تتكلم اللغة العربية وتدين برسالات الله الثلاث يجمعها حب واحد هو حب مصر (والله فى قلوبنا اكبر واعلى)
والله انا الاول ما قرأت كلمة الكورة لا تعرف الدين واسف على خطأى لعد القرأة الصحيحة اخى ارجوك غير الرد للاحسن
تسلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللم
.....:333::333::333:......:333::333::333:

honda accord 99

عضو جديد
الإعجابات
0
هذا هو كلام العقلاء .
هذا هو كلام المحترمين الذين يعرفون ما يجري حولهم ..
شكراً لك أخي العزيز ,,

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
هذا هو كلام العقلاء .
هذا هو كلام المحترمين الذين يعرفون ما يجري حولهم ..
شكراً لك أخي العزيز ,,
جزاك الله خيرا اخى الحبيب
نورت الموضوع ويارب تكون اخر الاحزان

سعيد المصرى 22

عضو مميز
الإعجابات
17
انا حاغير الرد بس ياريت هما يغيروا العقل
ربنا يهدينا جميعا الى ما يحبه ويرضاه

جزاك الله خيرا اخى الغالى
انت غيرت الرد للاحسن وبالنسبة للعقول
دى من الله وربنا يهدينا ويهدى امة الاسلام

sam22

عضو مشارك
الإعجابات
1
بارك الله فيك أخي الكريم

abcman

عضوية الشرف
الإعجابات
1,756

معذرة ولكن لو كانت هذه أول مرة أتكلم معك فيها في هذا الموضوع لكنت ناقشتك أكثر

لوكن تعقيبًا على صاحب الموضوع الذي قال عن هذا الكلام كلام كبير أقول له معتذراً:

هذا كلام فارغ

فالدين هو الأساس وليس أمراً فرعيًا أو ثانويًا

ولست أنا من قسم الناس تبعًا لدينهم فالله ذكر في كتابه مسلمين ونصارى ويهود وفضل المسلمين ودين الإسلام على الجميع

فياليتنا نبتعد عن العلمانية المقيتة ومروجيها الذين يبدأون كلامهم دائمًا بـ:

وللعلم أنا مسلم

فلم أرى مطلقًا واحد نصراني يتكلم بمثل هذا الكلام بل نحن فقط دائمًا ما نجد فينا من يعطي الدنية في ديننا

ووالله لو كان الأمر بيدي - وهذا ليس قدحًا في مدير المنتدى - لكنت أقفلت منتدى الرياضة وكتبت عليه من الخارج:

مغلق لحين عودة الأخلاق وذهاب العصبية ودعوى الجاهلية

والله المستعان

الحالة
موضوع مغلق

أعلى