ما رأيك فى فكرة الموضوع؟

• مجموع الأصوات
    0
الحالة
موضوع مغلق

medo elsayed

عضو ذهبي
الإعجابات
150
كلوكوا بتتكلموا عن الويندوز انو وحش
هوا الافضل وهيفضل افضل علي طول

ahmadmaher

عضو ذهبي
الإعجابات
67
شفت بقى قصدي ... اهو فيه امر run لكن لازم ادوس على حاجه علشان يطلع ! و انا مكنتش اعرف طبعا لانه مش في القائمه زي الويندوز

هو عاوز شويه تبسيط لانه انا بحس انه اللينكس معتبر ان الشخص اللي بيستعمله ده يعني فاهم قوي و هاي تك و بالتالي مش محتاج يقول له على الرفائع

ياريت يتبسط شويه و تركيب الدريفرات يبقى اسهل شويتين

انا كل فترة باجرب على نظام وهمي و احتمال انقل عليه اذا اتقنت على الاقل انه اعمل الحاجات الخاصه بي و اللي انا معتاد عليها في الويندوز

فانا مش من هواة الالعاب وما يهمني هو الثبات و الاستقرار و البساطه في التعامل

@S_A@

عضو مميز
الإعجابات
29
شكراً أخى العزيز على المشاركة الطيبة

وفعلاً أهم شئ هو عدم التعصب
وفعلاً أيضاً المشكلة هى أن كل من ينتقل للينكس يعتقد إنه معقد
وهذا طبيعى إذا إنتقلت إلى بيئة عمل جديدة فستجد عالم جديد
أنا كنت كده لكن بعد الدخول فيه وجدت إنه أسهل بكثير

اخي انا لم اقصد بكلامي انه سيكون نظام سهل على الاقل ليسى لمبتداء بنظام جديد ومختلف

الكل يبحث عن البساطة بالتشغيل مثل الاخ احمد ماهر يريد نظام سهل وجميع الاوامر امامه
فالوندوز عودنا على ان ندوس بالمواس على زر ليفتح البرنامج
بينما في لينوكس تحتاج لكتابة اوامر وطرفيه وجميع الاوامر قد تصل الى سطر لكتابتها ...
ولا يوجد امر مبسط الا امر الروت من حرفين فقط SU
اما باقي الاوامر طويله جدا مثل
حذف ملف او مجلد او نسخ او لصق تحتاج حروف واقواس لعملها ...

لو انه الينوكس مبسط الاوامر بوجود برامج نقدر نقول برامج بها خيارات
لكان الينوكس افضل نظام

كلمة حق الينوكس منافس قوي ولاكن يحتاج تبسيط اكثر للمستخدمين

بالتوفيق للجيمع

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
كلوكوا بتتكلموا عن الويندوز انو وحش
هوا الافضل وهيفضل افضل علي طول
حبيبى لكل شخص وجهة نظر
فلا تنحاز لجانب واحد
شفت بقى قصدي ... اهو فيه امر run لكن لازم ادوس على حاجه علشان يطلع ! و انا مكنتش اعرف طبعا لانه مش في القائمه زي الويندوز

هو عاوز شويه تبسيط لانه انا بحس انه اللينكس معتبر ان الشخص اللي بيستعمله ده يعني فاهم قوي و هاي تك و بالتالي مش محتاج يقول له على الرفائع

ياريت يتبسط شويه و تركيب الدريفرات يبقى اسهل شويتين

انا كل فترة باجرب على نظام وهمي و احتمال انقل عليه اذا اتقنت على الاقل انه اعمل الحاجات الخاصه بي و اللي انا معتاد عليها في الويندوز

فانا مش من هواة الالعاب وما يهمني هو الثبات و الاستقرار و البساطه في التعامل
على فكرة أنت لو أهم حاجة عندك الثبات والإستقرار يبقى لينكس أو الماك
ولكن الماك أسعاره غالية جداً وعرفت إنه كى يعمل بكفاءة عالية لابد من إستخدامه على أجهزة الماك ولهذا السبب لم أجربه
ولهذا نحن نذهب إلى اللينكس لأنه مجانى
اخي انا لم اقصد بكلامي انه سيكون نظام سهل على الاقل ليسى لمبتداء بنظام جديد ومختلف

الكل يبحث عن البساطة بالتشغيل مثل الاخ احمد ماهر يريد نظام سهل وجميع الاوامر امامه
فالوندوز عودنا على ان ندوس بالمواس على زر ليفتح البرنامج
بينما في لينوكس تحتاج لكتابة اوامر وطرفيه وجميع الاوامر قد تصل الى سطر لكتابتها ...
ولا يوجد امر مبسط الا امر الروت من حرفين فقط SU
اما باقي الاوامر طويله جدا مثل
حذف ملف او مجلد او نسخ او لصق تحتاج حروف واقواس لعملها ...

لو انه الينوكس مبسط الاوامر بوجود برامج نقدر نقول برامج بها خيارات
لكان الينوكس افضل نظام

كلمة حق الينوكس منافس قوي ولاكن يحتاج تبسيط اكثر للمستخدمين

بالتوفيق للجيمع
على فكرة المشكلة الأساسية للناس هى فعلاً الكودات لأن الناس تعودت على التعامل عن طريق الماوس وأنا أيضاً فى أول مشوارى للينكس كنت أعانى من الكودات
لكن إتضخ شئ هام جداً لى إن الكودات لا عليك أن تحفظها كل ما عليك هى معرفة وظيفة كل كود
وبهذا قمت بعمل العديد من الأوامر دون الحاجة إلى البحث عنها
وعلى فكرة كل هذة الأوامر ممكن إستخدامها عن طريق الواجهة بالماوس يعنى ولكن نحن نتجهه للأوامر لأنها أسرع بكثير فى التنفيذ لأنها تتعامل مع الألة مباشرة
ويمككنا تشغيل الملفات الصوتية أيضاً عن طريقها ولهذا فهو يفيد كل المبرمجين

أما بالنسبة للمستخدم العادى ويجد صعوبة فى هذا فعليه بالـويندوز xp
ولا نجبره أن يغير من نظامه التشغيلى

@S_A@

عضو مميز
الإعجابات
29
حبيبى لكل شخص وجهة نظر

فلا تنحاز لجانب واحد

على فكرة أنت لو أهم حاجة عندك الثبات والإستقرار يبقى لينكس أو الماك
ولكن الماك أسعاره غالية جداً وعرفت إنه كى يعمل بكفاءة عالية لابد من إستخدامه على أجهزة الماك ولهذا السبب لم أجربه
ولهذا نحن نذهب إلى اللينكس لأنه مجانى

على فكرة المشكلة الأساسية للناس هى فعلاً الكودات لأن الناس تعودت على التعامل عن طريق الماوس وأنا أيضاً فى أول مشوارى للينكس كنت أعانى من الكودات
لكن إتضخ شئ هام جداً لى إن الكودات لا عليك أن تحفظها كل ما عليك هى معرفة وظيفة كل كود
وبهذا قمت بعمل العديد من الأوامر دون الحاجة إلى البحث عنها
وعلى فكرة كل هذة الأوامر ممكن إستخدامها عن طريق الواجهة بالماوس يعنى ولكن نحن نتجهه للأوامر لأنها أسرع بكثير فى التنفيذ لأنها تتعامل مع الألة مباشرة
ويمككنا تشغيل الملفات الصوتية أيضاً عن طريقها ولهذا فهو يفيد كل المبرمجين

أما بالنسبة للمستخدم العادى ويجد صعوبة فى هذا فعليه بالـويندوز xp
ولا نجبره أن يغير من نظامه التشغيلى

هل تقصد بكلامك فهو يفيد المبرمجين
انه النظام يهمه جذب المبرمجين اكثر من المستخدم العادي؟
لتطوير البرامج والنواة المبني عليها النظام ؟؟

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036

هل تقصد بكلامك فهو يفيد المبرمجين
انه النظام يهمه جذب المبرمجين اكثر من المستخدم العادي؟
لتطوير البرامج والنواة المبني عليها النظام ؟؟
هذا كان هدفه فى البداية بجانب الشبكات
لأنه كان يهدف للحرية وعدم التقيد بشئ معين
وكان فى هذا الوقت لم تنشأ بعد التوزيعة ubuntu
ولكن تم إصدار هذة التوزيعة ubuntu عندما وجدوا رغبة بعض المستخدمين العادين
فى إستخدامه ولهذا تم إنشاءها لتكون سهله وسلسة لكل مستخدم عادى
وإن أهم عمل للينكس هو الشبكات فهذا هو أهم شئ به
ولهذا العديد من المبرمجين وأصحاب الشبكات خاصة
إتجهوا إليه وأهم شئ جذبهم لهذا النظام هو محرر الملفات Vim
لأنه كان بمثابة إنجاز فى عالم البرمجة

ولكن لا تنسى إن بعد هذا العديد من المستخدمين العادين إتجهوا له
ولهذا تم إصدار العديد من التوزيعات والتى تناسب الإستخدام الشخصى للمستخدم العادى
مثل: ubuntu بعائلتها وأعجوبة العربية وMINT والعديد
ولهذا تجد إن كل أصحاب الشبكات أو معظمهم يستخدمون redhat التى ومازالت من أقوى أنظمة الشبكات حماية

ولنبتعد قليلاً عن أنظمة التشغيل
هل تعلم أن الأمل الوحيد للدول العربية النامية هى الأنظمة الحرة من الناحية السياسية
لأن بهذا لها القدرة على التطوير والتألق فى الإختراعات بدون التقيد بشئ
مع الأخذ بمساعدة التطورات السابقة من الأشخاص الأخرين والتكملة دون أن يتم تقيدنا بشئ معين مثل البداية من الصفر
هل سمعت عن paparazzi؟؟؟
إنه برنامج مفتوح المصدر لعمل طائرة بدون طيار فقد تم تصميمه كله عن طريق لينكس
هذا المشروع يتم تنفيذه وإستخدانه بالفعل ويتم تطويره من قبل
ENAC University
بس إحنا اللى لسه فى زمن التوك توك:5998:
تأتى وتقول لى طب ما هى فائدة عمل طيارة بدون طيار؟؟
أقول لك الأقمار الصناعية والسفر إلى الكواكب الأخرى وإرسال القواعد ناسا إلى الكواكب الأخرى كيف بدون طيار؟؟بهذة الطريقة
وأشياء عديدة
فإن بداية إنشاء الـpaparazzi منذ 2003
هذا تطبيق واحد فقط من التطبيقات التى يمكن أن نستفاد بها من مجال الأنظمة المفتوحة
هل عرفت الأن ما هى فائدة الأنظمة المفتوحة الأن؟؟

amqs

عضو ذهبي
الإعجابات
19
شكرا أخي على طرح الموضوع الرائع : من وجهة نظري وخبرتي بأن جهاز آبل ماكنتوش رائع جدا فوق الوصف من ناحية نظام التشغيل وبرامجه الرائعة ولكن للاسف لا يوجد له قبول فى الدول العربية بشكل كبير إلا فى مجالات محددة مع عدم توفر برامجه بشكل واسع . ولكن من ناحية الاستخدام سهل جدا ونظامه واضح وغير معقد كالانظمة الاخرى . أما نظام البي سى (ويندوز) فله شعبية واسعة فى الدول العربية مع برامجه المتعددة . مع العلم بأن شركة ميكروسوفت تقوم بمحاولات حثيثة للوصول لنظام التشغيل يشابه نظامآبل ماكنتوش . وملعومة بأن معظم البرامج تصدر أولا على آبل ماكنتوش ومن بعدها يتم إصدار خاص لنظام الويندوز .

وهذه وجهة نظري بعد تجربة النظامين لعدة سنوات عديدة .

وجزاك الله كل خير .

@S_A@

عضو مميز
الإعجابات
29
هذا كان هدفه فى البداية بجانب الشبكات

لأنه كان يهدف للحرية وعدم التقيد بشئ معين
وكان فى هذا الوقت لم تنشأ بعد التوزيعة ubuntu
ولكن تم إصدار هذة التوزيعة ubuntu عندما وجدوا رغبة بعض المستخدمين العادين
فى إستخدامه ولهذا تم إنشاءها لتكون سهله وسلسة لكل مستخدم عادى
وإن أهم عمل للينكس هو الشبكات فهذا هو أهم شئ به
ولهذا العديد من المبرمجين وأصحاب الشبكات خاصة
إتجهوا إليه وأهم شئ جذبهم لهذا النظام هو محرر الملفات Vim
لأنه كان بمثابة إنجاز فى عالم البرمجة

ولكن لا تنسى إن بعد هذا العديد من المستخدمين العادين إتجهوا له
ولهذا تم إصدار العديد من التوزيعات والتى تناسب الإستخدام الشخصى للمستخدم العادى
مثل: ubuntu بعائلتها وأعجوبة العربية وMINT والعديد
ولهذا تجد إن كل أصحاب الشبكات أو معظمهم يستخدمون redhat التى ومازالت من أقوى أنظمة الشبكات حماية

ولنبتعد قليلاً عن أنظمة التشغيل
هل تعلم أن الأمل الوحيد للدول العربية النامية هى الأنظمة الحرة من الناحية السياسية
لأن بهذا لها القدرة على التطوير والتألق فى الإختراعات بدون التقيد بشئ
مع الأخذ بمساعدة التطورات السابقة من الأشخاص الأخرين والتكملة دون أن يتم تقيدنا بشئ معين مثل البداية من الصفر
هل سمعت عن paparazzi؟؟؟
إنه برنامج مفتوح المصدر لعمل طائرة بدون طيار فقد تم تصميمه كله عن طريق لينكس

هذا المشروع يتم تنفيذه وإستخدانه بالفعل ويتم تطويره من قبل ENAC University
عني انا شخصيا لم اسمع قبل الان
لاكن سمعة انه يراد نظام يعيد بناء نفسة اذا تعرض لخلل

يبدو اننا تكلمنا كثير عن لينوكس ونسينا باقي الانظمة
انا اشكرك على سعة صدرك وتقبلك استفساراتي برحابة صدر

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
عني انا شخصيا لم اسمع قبل الان
لاكن سمعة انه يراد نظام يعيد بناء نفسة اذا تعرض لخلل

يبدو اننا تكلمنا كثير عن لينوكس ونسينا باقي الانظمة
انا اشكرك على سعة صدرك وتقبلك استفساراتي برحابة صدر
أصل أنا أتكلم عن النظامين الذين أعرفهم
ولم أجرب الماك لأسباب قلتها فوق

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
نوع الفورمات يا حبذا لو كان نفس نوع فورمات الويندوز fat32 and NTFS
خيرا.
على فكرة من فائدة ext3 &4 إنه لا تحتاج لعمل defragmentation

mido45

الوسـام الماسـي
الإعجابات
464
و الله يا ميسو أنا ما جربتش غير ويندوز
و بعدين ويندوز 7 ده حاجة خرافة

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
و الله يا ميسو أنا ما جربتش غير ويندوز
و بعدين ويندوز 7 ده حاجة خرافة
أهلاً يا ميدو حبيبى شكراً على الرد
والإدلاء بالرأى

aboody242

عضو مشارك
الإعجابات
0

بصراحه ما جربت غير ويندوز
بثلاث اصدارات 7& xp & vista
وبصراحه 7 بشهاده الجميع الافضل
وبالنسبه للهكر في برامج ضدهم كثير

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036

بصراحه ما جربت غير ويندوز
بثلاث اصدارات 7& xp & vista
وبصراحه 7 بشهاده الجميع الافضل
وبالنسبه للهكر في برامج ضدهم كثير
شكراً غلى المشاركة الطيبة

ابو وجدان

عضو ماسـي
الإعجابات
109
انا جربت الثلاثة انظمة الوندوز واللينوكس والماك
الوندوز عملت عليه من وندوز ملينيوم وجربت الـ 98 لم يروقني وجربت 2000 لم يعجبني اطلاقا ً الاكس بي معشوق الجماهير تربع عندي قرن اما الفيستا فهو مرحلة انتقالية مدتها شهران قبل صدور النسخة النهائية ولم اعش معه طويلا ً وكان بالنسبة لي تجربة حلوة رغم اللي يقال عنه انا ماشفت فيه مشاكل اطلاقا ً وحاليا ً الـ 7UP مكتسح عندي المكان ....

اللينوكس جربت الريدهارد والسوزي اللي جاب لي الضعط وابتعدت عنه فترة طويلة وقبل فترة قريبة جدا ًجذبني نظام ubuntu-9.10 بصراح نظام روعة والجميل اللي فيه راح تستغربون تقدر تركبه من داخل الوندوز كبرنامج من البرامج وبعد ماتقوم بتركيبه اعد تشغيل الجهاز وراح تطلع لك نافذة الاختيار بين الوندوز والـ UPUNTU كما ان النسخة تدعم اللغة العربية بشكل كامل من التركيب وتقدر تحذفها في اي وقت من ADD&RENOVE حالها حال اي برنامج اخر تستحق التجربة لمن اراد التجربة

الماك فترة شهر كامل تعاملت معاه عندما عملت في احدى الجرائد اليومية بشكل مؤقت نظام حلو وجميل وله مكانته ولكن مشكلته مع البرامج ....

في النهاية لا استغني عن الوندوز رغم اللف والدوران يمين وشمال اما بالنسبة للافضلية فهية المستخدم نفسه يحددها واقول للي ماجرب الانظمة الاخرى واللي ماوده يجرب اطلاقا ً حاول انك تتعلم ماتدري يوم من الايام تحتاج احد هذه الانظمة في عمل ما مثل اللينوكس افضل بيئة لبناء برمجة الرسيفرات ؟؟؟ وايضا ً الهواتف النقالة والشبيه بها هو السوني اريكسون فكر وستعرف

و

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
انا جربت الثلاثة انظمة الوندوز واللينوكس والماك
الوندوز عملت عليه من وندوز ملينيوم وجربت الـ 98 لم يروقني وجربت 2000 لم يعجبني اطلاقا ً الاكس بي معشوق الجماهير تربع عندي قرن اما الفيستا فهو مرحلة انتقالية مدتها شهران قبل صدور النسخة النهائية ولم اعش معه طويلا ً وكان بالنسبة لي تجربة حلوة رغم اللي يقال عنه انا ماشفت فيه مشاكل اطلاقا ً وحاليا ً الـ 7UP مكتسح عندي المكان ....

اللينوكس جربت الريدهارد والسوزي اللي جاب لي الضعط وابتعدت عنه فترة طويلة وقبل فترة قريبة جدا ًجذبني نظام ubuntu-9.10 بصراح نظام روعة والجميل اللي فيه راح تستغربون تقدر تركبه من داخل الوندوز كبرنامج من البرامج وبعد ماتقوم بتركيبه اعد تشغيل الجهاز وراح تطلع لك نافذة الاختيار بين الوندوز والـ UPUNTU كما ان النسخة تدعم اللغة العربية بشكل كامل من التركيب وتقدر تحذفها في اي وقت من ADD&RENOVE حالها حال اي برنامج اخر تستحق التجربة لمن اراد التجربة

الماك فترة شهر كامل تعاملت معاه عندما عملت في احدى الجرائد اليومية بشكل مؤقت نظام حلو وجميل وله مكانته ولكن مشكلته مع البرامج ....

في النهاية لا استغني عن الوندوز رغم اللف والدوران يمين وشمال اما بالنسبة للافضلية فهية المستخدم نفسه يحددها واقول للي ماجرب الانظمة الاخرى واللي ماوده يجرب اطلاقا ً حاول انك تتعلم ماتدري يوم من الايام تحتاج احد هذه الانظمة في عمل ما مثل اللينوكس افضل بيئة لبناء برمجة الرسيفرات ؟؟؟ وايضا ً الهواتف النقالة والشبيه بها هو السوني اريكسون فكر وستعرف

و
مشكور على المرور الطيب وإعطاءنا خبرتك مع الثلاث أنظمة
والجملتين اللى فى اﻷخر فيهم الخلاصة كلها

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036
للرفع
وشكراً على كل اﻷعضاء الذين ساهموا فى أراءهم
ولم يبخلوا علينا

islamiym

عضو مشارك
الإعجابات
8

بارك الله فيك اخي العزيز moseba على طرحك لموضوع زي ده
بالنسبه لتجربتي فانا جربت الثلاثه الويندوز والاوبنتو والليوبارد
الاوبنتو كان شكله حلو وسريع لكن الالعاب هي الى خلتني استغنى عنه وبسرعه يعني تقدر تقول جربت فيه حاجات كتير زي تغيير الشكل وتعديل فيه لكن برده مقدرتش استغنى عن الويندوز ده غير طريقه عرضه للملفات الى بصراحه تحسسني ان النظام فيه حاجة متخلفه مش عارف

وتجربتي مع الليبوبارد برده عانيت من نفس المشاكل لكن بصراحه كان نظام خطير وقمه في الثبات (بيتهيالي لان مفيش حاجة اصلا بتنزل عليه فمفيش تغيير على ملفات النظام)
ده غير الشكل والسلاسه في عرض الصور والفيديو بصراحه تحس ان عندك شاشه LCD من نقاوه الصور والفيديو فيه كان باشا بجد
لكن اتخنقت من عدم وجود اي شكل من اشكال الدعم للبرامج بتاعته كل البرامج عليه بفلوس ومفيش اي هاكرز مفيش كراك لاي حاجة ومفيش منتديات عربيه تقريبا مهتميه بيه غير محدودين اوووووووي والاجنبيه اسوا ده عمري مشوفت حد بيسال عن كراك او سيريال لاي برنامج
كنت حاسس اني محبوس مع النظام ده ومينفعش استعمل غير الحاجات الى معاه ودي زي مانت عارف مفيش حد واخد عليها في الويندوز ده حتى برنامج الكويك تايم الى بينزل معاه بيبقا الاصدار المجاني وفيه اصدار انت بتدفع عليه فلوس مش مكفيهم ثمن النسخه اصلا هههههههه

ده غير برده ان النسختين سواء الاوبنتو او الماك تشغيلهم لافلام RMVB محدود وتقريبا الماك مكنش بيشغل النوع ده اصلا الا بالريل بلاير وده كانت امكانياته محدوده اكتر من نسخه الويندوز ومفيش اي برنامج عرض تاني الا زي مقولت لازم تشتريهم :(

اما الويندوز فمش محتاج اني اشرح تجربتي لان اكيد كلكوا عارفين مميزاته وعيوبه بس اهم حاجة انك بتشتغل على حاجة فاهمها وبالنسبه لموضوع العيوب بصراحه انا مشوفتش حاجة محدده يعني مثلا ايه موضوع الثغرات ده بالنسبه لمستخدم عادي زينا يعني انا مش فاهم طب لو قصدكو على الفيروسات والهاكرز فيه برامج كتير بتمنعهم وخفيفه
اما بخصوص الثبات فانا تقريبا جربتهم كلهم
اسوا نسخ جربتها كانت فيزتا انا معتبرتوش نزل اصلا بجد ثقيل وبيقع بسرعه حاجة غبيه جدا وبعديه برده بس كان اقل سوءا كان الميلنيوم دول كانو اسرع ويندوزهات تقع الميلينيوم كنت انزله الصبح افتح الجهاز بالليل الاقيه يقولي في مشكله في ملف كزا من الدوز مكنش بيرضى يدخل اساسا

لكن افضل نسخ نزلت طبيعي بعد 98 الاصدار الثاني هم الاكس بي والسيفين
حقيقي السيفن افضل نسخه نزلت لحد دلوقتي انا بعتبرها افضل من الاكس بي كمان حقيقي شياكه وسرعه ودعم للجيل الجديد للالعاب واهم حاجة الثبات مش عايز يقع يا جدعان النسخه دي هي الى نزلت في شهر 8 الى فات ومن ساعتها مفيش فيها اي مشكله بسم الله ما شاء الله

بيتهيالي كفايه كده دوشتكو معلش ههههههههههه
اعذروني على الاطاله اتمنى لو حد عايز يجرب اي حاجة يكون استفاد من الكلام الى قولته ومن اراء الاخوه الاعزاء في الموضوع

اتمنى لكم التوفيق جميعا ان شاء الله
وربنا يعين الى حيقرى ردي من اوله لاخره هههههههههههههه :)
وجزاك الله خيرا اخي الفاضل moseba على الفكره دي وطرحك لموضوع زي ده عشان لو اي حد عايز يستفيد من تجربه الاخوه الى جربو الانظمه دي

و ورحمه الله وبركاته

moseba

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,036

بارك الله فيك اخي العزيز moseba على طرحك لموضوع زي ده
بالنسبه لتجربتي فانا جربت الثلاثه الويندوز والاوبنتو والليوبارد
الاوبنتو كان شكله حلو وسريع لكن الالعاب هي الى خلتني استغنى عنه وبسرعه يعني تقدر تقول جربت فيه حاجات كتير زي تغيير الشكل وتعديل فيه لكن برده مقدرتش استغنى عن الويندوز ده غير طريقه عرضه للملفات الى بصراحه تحسسني ان النظام فيه حاجة متخلفه مش عارف

وتجربتي مع الليبوبارد برده عانيت من نفس المشاكل لكن بصراحه كان نظام خطير وقمه في الثبات (بيتهيالي لان مفيش حاجة اصلا بتنزل عليه فمفيش تغيير على ملفات النظام)
ده غير الشكل والسلاسه في عرض الصور والفيديو بصراحه تحس ان عندك شاشه LCD من نقاوه الصور والفيديو فيه كان باشا بجد
لكن اتخنقت من عدم وجود اي شكل من اشكال الدعم للبرامج بتاعته كل البرامج عليه بفلوس ومفيش اي هاكرز مفيش كراك لاي حاجة ومفيش منتديات عربيه تقريبا مهتميه بيه غير محدودين اوووووووي والاجنبيه اسوا ده عمري مشوفت حد بيسال عن كراك او سيريال لاي برنامج
كنت حاسس اني محبوس مع النظام ده ومينفعش استعمل غير الحاجات الى معاه ودي زي مانت عارف مفيش حد واخد عليها في الويندوز ده حتى برنامج الكويك تايم الى بينزل معاه بيبقا الاصدار المجاني وفيه اصدار انت بتدفع عليه فلوس مش مكفيهم ثمن النسخه اصلا هههههههه

ده غير برده ان النسختين سواء الاوبنتو او الماك تشغيلهم لافلام RMVB محدود وتقريبا الماك مكنش بيشغل النوع ده اصلا الا بالريل بلاير وده كانت امكانياته محدوده اكتر من نسخه الويندوز ومفيش اي برنامج عرض تاني الا زي مقولت لازم تشتريهم :(

اما الويندوز فمش محتاج اني اشرح تجربتي لان اكيد كلكوا عارفين مميزاته وعيوبه بس اهم حاجة انك بتشتغل على حاجة فاهمها وبالنسبه لموضوع العيوب بصراحه انا مشوفتش حاجة محدده يعني مثلا ايه موضوع الثغرات ده بالنسبه لمستخدم عادي زينا يعني انا مش فاهم طب لو قصدكو على الفيروسات والهاكرز فيه برامج كتير بتمنعهم وخفيفه
اما بخصوص الثبات فانا تقريبا جربتهم كلهم
اسوا نسخ جربتها كانت فيزتا انا معتبرتوش نزل اصلا بجد ثقيل وبيقع بسرعه حاجة غبيه جدا وبعديه برده بس كان اقل سوءا كان الميلنيوم دول كانو اسرع ويندوزهات تقع الميلينيوم كنت انزله الصبح افتح الجهاز بالليل الاقيه يقولي في مشكله في ملف كزا من الدوز مكنش بيرضى يدخل اساسا

لكن افضل نسخ نزلت طبيعي بعد 98 الاصدار الثاني هم الاكس بي والسيفين
حقيقي السيفن افضل نسخه نزلت لحد دلوقتي انا بعتبرها افضل من الاكس بي كمان حقيقي شياكه وسرعه ودعم للجيل الجديد للالعاب واهم حاجة الثبات مش عايز يقع يا جدعان النسخه دي هي الى نزلت في شهر 8 الى فات ومن ساعتها مفيش فيها اي مشكله بسم الله ما شاء الله

بيتهيالي كفايه كده دوشتكو معلش ههههههههههه
اعذروني على الاطاله اتمنى لو حد عايز يجرب اي حاجة يكون استفاد من الكلام الى قولته ومن اراء الاخوه الاعزاء في الموضوع

اتمنى لكم التوفيق جميعا ان شاء الله
وربنا يعين الى حيقرى ردي من اوله لاخره هههههههههههههه :)
وجزاك الله خيرا اخي الفاضل moseba على الفكره دي وطرحك لموضوع زي ده عشان لو اي حد عايز يستفيد من تجربه الاخوه الى جربو الانظمه دي

و ورحمه الله وبركاته
مشكور أخى العزيز
على إعطائنا رأيك و تجربتك مع أنظمة التشغيل
وأتمنى أن يستفاد كل من يدخل الموضوع من تجربة الأعضاء
وشكراً مرة أخرى

Star Soft

عضـو
الإعجابات
1,239
انا بصراحه افضل نظام لينكس اعجوبه افضل من windows

الحالة
موضوع مغلق