الحالة
موضوع مغلق

كان زمان

عضو جديد
التسجيل
17/10/09
المشاركات
5
الإعجابات
0
#1
لي صديق كان في الجيش المصري وبعد 7 اشهر لظروف عائليه لان ولده ترك عمله وهو له اخوه بنات فقد ترك الجيش حتي يصرف عليهم ودفعته التي كان يقضي به فترت خدمته انهت تجنيدها منذفتره

هو الان عنده 26 عام ماهو حكم القانون بالنسبه له البعض قال له انه عند سن ال30 ستقدم نفسك الي المحكم العسكريه وتدفع غرامه مابين الفين وخمس الف جنيه والبعض قال له شي اخر اين الحقيقه فهو يعمل من اجل الاكل فقط لكن يريد ان يعرف هل يستطيع ان يعيش حياته الطبيعي بعد سن الثلاثون
 

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
1/8/04
المشاركات
12,948
الإعجابات
506
#2

ما قيل لك عن امكانية صديقك بعد
بلوغه سن الثلاثين تقديم نفسه للمحاكمة
ودفع الغرامة . صحيح تماما ........
 

كان زمان

عضو جديد
التسجيل
17/10/09
المشاركات
5
الإعجابات
0
#3
شكرا ياستاذ جمال جدا علي اهتمامك وتوضيحك وممكن بعد اذن سيادتك النص القانوني لها حتي يطمن قلبه

وهناك استفسار اخر واسف علي الاطاله اذا تم القبض عليه في اي كمين الان ماهو موقفه القانوني وشكرا لسيادتكم
 

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
1/8/04
المشاركات
12,948
الإعجابات
506
#4
النص القانونى :
قانون رقم 127 لسنة 1980
بإصدار قانون الخدمة العسكرية والوطنية

مادة 36
لا يجوز أن يطلب للخدمة العسكرية من أتم الثلاثين من عمره ويستثني من ذلك طلبة الجامعة الأزهرية المشار إليهم في الفقرتين ( الثانية والثالثة ) من البند (هـ) من المادة (8) وكذلك من يحصل منهم علي المؤهل بعد إتمامه سن الثلاثين فيمتنع طلبه للخدمة العسكرية عند إتمامه سن الحادية والثلاثين ، ولا يسري حكم الفقرة السابقة في حالة الحرب أو التعبئة أو الطوارئ وبقرار من رئيس الجمهورية.

اذا قبض عليه :
سيؤدى الخدمة ويحاكم عسكريا ويحبس فقط !!!!
 

كان زمان

عضو جديد
التسجيل
17/10/09
المشاركات
5
الإعجابات
0
#5
اولاً شكراً جداً
بس بالنسبة للحبس هيكون حبس مدنى ام حبس عسكرى
و معنى ذالك فى الحادية و الثلاثون يقدم نفسة للمحاكمة العسكرية ؟ و يدفع الغرامة فقط ام سن الثلاثون ؟
 

يزن الاسكندرانى

عضو جديد
التسجيل
1/4/10
المشاركات
8
الإعجابات
0
#6
ياجماعه حد من الناس ال عاملين غياب اوهروب من الجيش فى حد راح استلم الشهاده زى مابيقولو هنا فى الموقع ولو حد راح وعمل كده ياترى ممن يفيد ال فى نفس مشكلتو ولا لاء ارجو الاهتمام بالرد ممكن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
1/8/04
المشاركات
12,948
الإعجابات
506
#8
و معنى ذالك فى الحادية و الثلاثون يقدم نفسة للمحاكمة العسكرية ؟ و يدفع الغرامة فقط ام سن الثلاثون ؟
لدارسى الأزهر = 31 سنة
للدراسة العامة = 30 سنة
 

m.eldriny

عضو مشارك
التسجيل
7/2/10
المشاركات
95
الإعجابات
3
#9
الحقيقة أن مفيش تجربة حقيقية ذكرت لحد راح حتى الان..!
ولكن ان شاء الله أنا رايح يوم الأحد القادم وسأعلن كل التفاصيل بعنوان(تجربة فعلية لمحاكمة متغيب عن التجنيد..أتم الثلاثون عاما)
ولكن أنا ذهبت يوم المحاكمة(الخميس الماضي) وأتتظرت الناس حتى خرجو وشهاداتهم( الصفراء اللون لأنها رديئة) في أيديهم..والفرحة الشديدة تعلو وجوههم..وسعدت جدا لأحساسي بمدى سعادتهم.. وسألتهم كل الأسئلة الممكنة كما لو كان برنامج تلفزيوني..المهم أن كل المعلن ده صحيح فعلا وبارك الله في سيادة المستشار جمال لمساعدته للناس
 

Mr. GreenX

عضو فعال
التسجيل
18/11/09
المشاركات
123
الإعجابات
1
#10
الحقيقة أن مفيش تجربة حقيقية ذكرت لحد راح حتى الان..!
ولكن ان شاء الله أنا رايح يوم الأحد القادم وسأعلن كل التفاصيل بعنوان(تجربة فعلية لمحاكمة متغيب عن التجنيد..أتم الثلاثون عاما)
ولكن أنا ذهبت يوم المحاكمة(الخميس الماضي) وأتتظرت الناس حتى خرجو وشهاداتهم( الصفراء اللون لأنها رديئة) في أيديهم..والفرحة الشديدة تعلو وجوههم..وسعدت جدا لأحساسي بمدى سعادتهم.. وسألتهم كل الأسئلة الممكنة كما لو كان برنامج تلفزيوني..المهم أن كل المعلن ده صحيح فعلا وبارك الله في سيادة المستشار جمال لمساعدته للناس
ربنا يوفقك
 

يزن الاسكندرانى

عضو جديد
التسجيل
1/4/10
المشاركات
8
الإعجابات
0
#11
اولا انا متشكر جدا لحاضرتك على اهتمامك بالرد ؟طب حاضرتك بنقول لسه هاتروح يوم الاحد علشان هتشوف ؟وذكرت ايضا ان حاضرتك كنت فى المحاكمه وشوفت الناس وهيا خارجه من المحكمه ومعاهم شهادتهم الصفراء؟؟ طب وياترى الناس دى من اى نوع هل هم من ال عاملين غياب اصلا ومرحوش الجيش نهائى وتخطو سن التلاتين ؟؟ام من الناس ال دخلو الجبش ثم عملو غياب وايضا تخطو سن التلاتين؟؟وياترى حاضرتك هتروح امتى عشان تشوف التجربه بنفسك وارجو منك ان تكون صريح فى ال حاضرتك هتشوفو وتكون صادق مع الله عزوجل قبل ماتكون صادق مع الناس فى كلامك وارجو الافاده منك وشكراا ؟؟؟؟
 

m.eldriny

عضو مشارك
التسجيل
7/2/10
المشاركات
95
الإعجابات
3
#12
كل اللي سألتهم كانو قد دخلو فعلا ثم تغيبو...
وماذا سأستفيد بعدم الصراحة..!
أنا بكتب هنا لأفيد الناس ليس أكثر
 

يزن الاسكندرانى

عضو جديد
التسجيل
1/4/10
المشاركات
8
الإعجابات
0
#13
ارجو من حاضرتك بأن لانزعل منى انا عارف وواثق فى حاضرتك اكيد بس زى ماحاضرتك فاهم وعارف ان الموضوع حساس وفى غايه الاهميه لى ؟؟؟؟وياترى حاضرتك ناوى تروح امتى وتشوف صحه الكلام ده من عدمو؟؟؟ وياريت لو حاضرتك تشوف زميل يكون فى نفس موقفنا ده ويكىن عمل ال حاضرتك زكرتو ويكون اخذ الشهاده بتاعتو ويحكى لنا على ال حصل معاه ولو اذا تكرم يعطى لنا رقم موبيلو لكى نتكلم معه ويروى لنا ماذا فعل واسف لو كان اسلوبى فى الحوار مش لائق وبعتذر وارجو من حاضرتك تقبل اسفى ومتشكر جدا على اهتمامك فى الرد وشكرا ؟؟؟
 

m.eldriny

عضو مشارك
التسجيل
7/2/10
المشاركات
95
الإعجابات
3
#14
ولا يهمك ..وان شاء الله أنا حروح الأحد القادم ..
فصبرا جميلا
 

يزن الاسكندرانى

عضو جديد
التسجيل
1/4/10
المشاركات
8
الإعجابات
0
#15
انا بشكرك على كرم اخلاقك وسعه صدرك فى الحوار وارجو من حاضرتك لما تروح وتعرف الخبر اليقين سواء خيرا او شرا فارجو منك بالرد السريع جدااا واشكرك جداااا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

رمضان برايز

عضو جديد
التسجيل
30/6/10
المشاركات
1
الإعجابات
0
#16
استفسار عن الهروب من الجيش

'',
أنا حاليا فى الجيش المصرى لم يمضى من دخولى الخدمه سوى ثلاثة أشهر فقط أنا بالمناسبه دفعة شهر أبريل 2010 بس أنا أنوى الهروب من الجيش لعدة أسباب أولا المعامله و قلة الادب و الرميه فى الصحراء و الوقوف طول النهار فى عز الشمس و بعدين انا مش واخد على انى اقعد فى مكان بعيد فى الصحراء لفترات طويله لانى كنت حر فى الملكيه .
ما هو الحكم فى حالة القبض عليا إذا عملت غياب خارج الوحده بدون تصريح غياب قانونى و ما هو حكمى لو اعتبرت هربان و لم اقدم نفسى للمحاكمه العسكريه و ماهو الحكم فى اذا حالة ما تقدمت بنفسى للمحاكمه العسكريه بعد سن الثلاثين؟
 

المسيرى

عضو فعال
التسجيل
17/6/10
المشاركات
132
الإعجابات
0
الإقامة
القاهرة
#17
يا كابتن/برايز اللى ممكن اقولوا ليك وهذه كلمة لوجه الله متحولش تهرب وكمل جيشك وخلصه لان بعد كده هتقول ياريت كنت كملت ومتبقاش تحت رحمة القوانين ممكن تبقى فى صالحك وممكن تبقى ضدك ولو اتمسكت واتحكمت واخدت حكم بالسجن لا قدر الله يبقى تقضى مدتك احسن من بهدلت السجن وعلى فكرة اللى بيكلمك هرب من 10سنين ومش هتحس باللى بكلم فيه بس المثل قال اسال مجرب المسيرى
 

المسيرى

عضو فعال
التسجيل
17/6/10
المشاركات
132
الإعجابات
0
الإقامة
القاهرة
#18
مساء الخير على مستشارنا الغالى وعلى كل المنتدى
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى