الحالة
موضوع مغلق

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
يا استاذ جمال عارف اني اسئلتي كثيرة ربنا يبارك فيك
دلوقتي انا كنت بشوف اوراق القضية والمحضر من البداية لقيت انة 1/2/2004 عمل محضر ايصال امانة 120.000 وقال ان مسلمتش المبلغ لطرف الثالث واني استلمت المبلغ في الدقي وسألوة فية شهود قال لا الامضاء كفاية قال انة حاول بكل الطرق الودية وفي 1/7/2004 عمل محضر تاني بيقول انة سلمني مبلغ 250.000 لتوصليهم للطرف الثالث نفس الشخص اللي هو اخوة وقال اني قابلتة واستلمت المبلغ في المعادي ومفيش شهود طيب ازاي واحنا في بينا قضية شغالة يقابلني تاني ويسلمني مبلغ اكبر؟؟؟ دي نقطة

النقطة التانية هو رفع علي ايصال 150.000 وكتب في المحضر اني قابلتة واستلمت المبلغ ولم اسلمة للطرف الثالث انا اخذت فيها براءة المحامي قال ان انا وبابا امضئانا علي الايصال وانا امضائي ضامن وطلعت منها وتحولت علي بابا السؤال هنا في محضر القضية دي قال انة قابلني انا وسلمني المبلغ بابا ممكن يستغل الكلام دة لصلحة انة مشفش حاجة ومحضرش واقعة التسليم وشكرااااااااااااااااااااااااااا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
بالفعل استنتاج منطقى .
ويبقى على القاضى وعليك
الوصول الى القصة الحقيقية
التى أنت أعلم بها من الجميع !!!!

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
وبركاتة
استاذ جمال لو تكرمت القاضي ضم القضيتين في جلسة واحدة وطلب حضور الشاكي شخصيا للتحقيق
في راي بيقول اني القاضي عايز يتوصل اني القضايا دي نزاع وليس خيانة امانة وفي الحالة دي بيدي براءة الكلام دة صح؟
مع العلم ان الاطراف في القضيتين واحدة
والاطراف واحدة ايضا في القضية الثالثة اللي اخدنا فيها براءة لان تقرير الخبير قال تزوير بالاضافة
الثلاث قضايا دول بتوع بابا
والمحامي قدم للقاضي قضية رابعة تخصني انا ايصال امانة من نفس الاطراف في الثلاث قضايا بتوع بابا.
رؤية حضرتك اية؟ شكرا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
هذا جيد
وشد حيلكم أمام القاضى
باستنتاجاتك السابقة ...

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
وبركاتة
الف مليون شكرا يا استاذ جمال الوالد اخذ براءة في الثلاث قضايا ايصالات امانة في جلسة التحقيق معرفش يرد علي القاضي سألة: امتي سلمتة المبلغ دة ؟قال 2003 لالا 2004 القاضي قال يا راجل دة اللي بيسلم حد عشرة جنية بيبقي فاكر فين وامتي وقالة الطرف الثالث اللي المفروض الفلوس هتوصلة ساكن فين قالة دى اخوي وساكن معي وشغال معي قالة طيب ماانت بتشوفة كل يوم اهوا واسألة كثير والحمد لله براءة في الثلاثة.
كدة مفيش غير قيضية واحدة بأسمي انا وهعمل فيها استتئانف وهقدم الثلاث قضايا بتوع الوالد والقضية الرابعة يتاعت الوالد اللي تقرير الخبير قال تزوير بالاضافة لان انا في الاربع قضايا دول امضائي ضامن.
السؤال هنا القضية بتاعتي عليها 2000 جنية كفالة لو عملت استأنف وحضرت قدم القاضي لازم ادفع الكفالة ولو لم اسدد الكفالة مش هخرج من القفص؟؟علما بأن قضيتي هتكون امام نفس القاضي شكرا جزيلا.

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
مبروك يا غالى
وما شاء الله القاضى أخذ لك بحقك
من هذا الرجل .........
فى قضيتك احضر بنفسك واطلب من القاضى
تخفيض الكفالة لأنه ليس باستطاعتك دفعها

وسيقوم القاضى بتخفيضها ان شاء الله
وهذا هو الغالب فى هذا الأمر ...
وبالطبع احتياطيا خذ هذا المبلغ معك .
فنحن لازم نعمل حساب كل الاحتمالات ...

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
شكرا ليك يا رائع ربنا يبارك فيك ويزيدك انت شهم وبن اصل شكرا جزيلا.

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
يا استاذ جمال
لوتكرمت كنت عايز اعرف استرداد مبالغ الكفالة في الثلاث قضايا اللي اخدنا فيهم براءة الحمدلله بيستغرق وقت قد اية المبالغ 15 الف. شكرا جزيلا.

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
عليكم السلام

استرداد الكفالة يأخذ حوالى شهرين على الأقل
وأهم خطوة فيها هى استلام الرد من الضرائب
العامة انك غير مستحق عليك أى مبالغ للضرائب .
وباقى الخطوات هينة وسهلة ....

وبالتوفيق يا غالى

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
استاذ جمال اية دخل الضرائب بالموضوع؟؟؟

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
لا يصرف أى مبلغ كفالة أكبر من ألف جنيه
الا بورود بيان أنك غير مستحق عليك أى
مبالغ للضرائب .......
هذه هى التعليمات ......

supervisor anis

supervisor anis

الوسـام الذهبي
الإعجابات
548
شدنى الموضوع وطالعت إستفسارات صاحبه ورود مستشارنا الفاضل
شكرا لك أخى الكريم جمال على خدماتك الجليلة للجميع ...جعلها الله فى ميزان حسناتك

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
استاذ جمال ازاي حضرتك يارب احسن
الحمد لله القاضي اديني في قضية شيك وليس ايصال امانة براءة الشيك دة رفض صاحب المبلغ تسليمة لي وقال انة ضاع وبعد كدة الخلافات ابتديت واشتكي بأيصالات الامانة زي ما حضرتك عارف المهم القاضي قال قبول والغاء وانقضاء الدعوة الجنائية بمضي المدة وتحويلها للمحكمة المختصة عشان الحق المدني علما بأن مبلغ الشيك 4.500جنية طيب كدة اقدر اشيلها من علي جهاز المدرية بسهولة؟زي ما حضرتك وضحت الخطوات قبل كدة.شكرا لحضرتك

hanisalamahsm

عضو مشارك
الإعجابات
0
وبركاتة
ازيك يا استاذ جمال يارب احسن . الحمد لله انا كنت في ايطاليا والحمد لله خرجت من المطار ودخلت من غير اي مشاكل وكان معي شهادات البراءة بس هما علي جهاز المطار ملقوش حاجة مع العلم ان علي جهاز المدرية 3 قضايا اللي اخذت فيهم براءة السؤال لما اروح اشيلهم المحامي قالي دة موال كبير وبيأخد وقت الكلام دة صحيح؟ الحاجة الثانية انا ان شاء الله هتجوز اجنبية وعرفت ان السفارة الايطالية بتعمل فيش وتشيبة داخل السفارة الفيش دة الغرض منة اية ؟

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
عليكم السلام

مبروك يا غالى

والأحكام التى فى المديرية
لا يشترط أن تكون فى المطارات ..
أحكام المطارات لها اجراءات أخرى ...

والأحكام فى المديرية لن تحتاج الى وقت كبير
ما دامت الشهادات معك ... أقصاها 3 أيام .

والسفارة غير مختصة بالفيش وخلافه ..
والظاهر أنها تستعلم عن مواطنيها فقط ..
أما الغير فلا .............

الحالة
موضوع مغلق

أعلى