الحالة
موضوع مغلق

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#1

سؤال بسيط وواضح هل هنالك طريقة لجعل ويندوز فيستا 32 يتعرف على 4 جيجيا
علما ان الويندوز نسخة اصلية اتا مع الابتوب نسخة جونيون لذلك لا اريد ان افرمت الجهاز واضع نسخة 64
الجهاز حديث جدا موديل 2009
مع ddr3 1066 4 gigia
cpu t6500 2 giga 800mhz
vga 105m up to 1781
والسلام مسك الختام
علما ان الويندوز يجد ال4 جيجيا(من خصائص الكمبيوتر ) لكن من خلال التاسك مانجير لا يستغل سوى 3 جيجيا
والجيا حرام تضلها هيك مش مستغلة لاني دافع حق 4 مش حق 3 صحيح :close:
والسلام مسك الختام​
 

anas07

عضو مميز
التسجيل
11/6/09
المشاركات
342
الإعجابات
55
العمر
23
الإقامة
الاردن
الجنس
Male
#2

اما بعد ان كان الجهاز جديد ولا يوجد قطع منفرده مثل كرت شاشه فيمكن ان البروسير كرت الشاشه لدى المذربورد يسحب من سرعة الرام فيصبح مثلا--->كرت الشاشه (128 مع سحب 512 ميجابات رام الى 512 كرت شاشه ) والبروسير كذلك 2000 الى 3400 مع اخذ 512 ميجا من الرام فكلهم متصلين مع بعض ) ولا اعتقد ان هذا له علاقه في الويندز اكان Xp ام Vista او 32 او 64


وان شاء الله الحل عند الخبراء هذا اذا كانت هذه مشكله اصلا:confused:
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#3
اخي الكريم هل تعتقد ان كرت الشاشة يسحب واحد جيجيا ليعطني واحد جيجيا كرت شاشة هذا غير معقول ابدا ولا ايه رايك وشكرا لك
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#4
ورحمه الله

كلام الاخ الكريم anas07 صحيح من حيث انه يمكن لكارت الشاشه ان يسحب من الرامات مادام مدمج فى اللوحه وليس خارجى

لكن هذا ليس سبب المشكله ولا يسحب كارت الشاشه جيجا من الرامات ولا حاجه فالفيسيتا 32 لا تستفيد الا ب 3 جيجا من الرامات اخرها كده
اما كونها بتشوف من على الويندوز 4 جيجا ده الطبيعى لانها بتشوف القطع المركبه على الجهاز

ارجو ان يكون قصدى تم ايضاحه

ولك جزيل الشكر اخى الكريم محمد
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#5

شكرا لك دائما تحاول المساعده والشرح وتمد يد العون للجميع


ما هو ردك على هذه الصور
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#6
وانا عندي نسخة الهوم بريميوم
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#7
اسف انى اتاخرت عليك فى الرد لم ارى ردك الا الان

المهم ايه نوع المازر بورد التى لديك - فى الدليل المرفق ممكن تاكد من موضوع الرامات ده-

وكمان الرامات دى واحد 4 جيجا ولا اتنين ولا اربعه وهل متوافقين معا وهل اشتريت الجهاز كله على بعضه ولا جمعته

وممكن كارت الشاشه يكون ساحب 700 ميجا

على العموم انا برجح البورده وده مش عيب فيها بس اكيد اصدارها مابيدعمش ال 4 جيجا

واخيرا ياريت تكتب كام ناقص عندك بالضبط من ال 4 جيجا
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#8
انا ناقص عندي بالضبط 1 جيجيا
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#9
شباب معقول ما حدى بيعرف الحل
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#10
sory i face now alot of problem in my case
just few houre and i will replay you
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#11
amd tell me about the ram
if it
1 in 4 giga
or
2 in 2 giga
or
4 in 1 giga
 

anas07

عضو مميز
التسجيل
11/6/09
المشاركات
342
الإعجابات
55
العمر
23
الإقامة
الاردن
الجنس
Male
#12
انا انسحب من الموضوع لاني لن اجرب الفيستا وشكر واتقبل اعتذاري
على راي المثل(رجع للخباز خبزه ولو اكل نصفه)
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#13
شكرا لك وبانتظار المساعده من الخبراء
 

فارس

عضو ذهبي
التسجيل
7/12/05
المشاركات
782
الإعجابات
105
#14
الحل الوحيد تنصب وندوز 64 بيت سواء اكسبي او فيستا
او اي وندوز سيرفير
غير ذلك ما ينفع كلها معده لحد ثلاث جيجا
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#15
يا اخي الكريم فارس
اريد ان انبهك لتلك الصورة التي بالاعلى
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#16
اولا بالنسبه للصور ده كله دعايا

خلينا فى الواقع

بعد بحث ومشوره للاخوه الخبراء - اصدقاء لى بس فعلا نوابغ فى الكمبيوتر-

تم الاتفاق على الاتى

المشكله ليست سببها البورده ولا غيره
السبب الويندوز نفسه فالفيسيتا التى تثبتها وكذلك الاكس بى بجميع انواعه لا يتعرف على ال 4 جيجا بالكامل ومشكله الفيسيتا مشكله منتشره ولم يجد لها احد حل مقنع حتى الان على الرغم من دعايا الشركه الا ان الواقع هو ماتراه
وحتى لو جربت اكس بى نفس المشكله هاتقابلك لن يقرا ال 4 جيجا بل ستكون القرائه ما بين 3 وشويه فكه ميجهات

اذا لم يكن عندك مانع ارجو تجريب اكس بى الموضوع كله كام ساعه وممكن ترجع للفيستا تانى او تسطب الاثنين معا
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#17
وعلى فكره لسه لحد دلوقتى ماقولتناش ايه نوع الماذر بورد عندك
وهل الرامات رامه واحده 4 جيجا
ام 2 بحجم 2جيجا لكل منهم
ام 4 بحجم واحد جيجا
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#18
راح افحص وارجعلك بخبر عن قريب بس كيف ممكن افحص هاد الاشي ؟؟ بدون برامج ؟؟
 

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
التسجيل
3/7/07
المشاركات
4,596
الإعجابات
576
العمر
27
الإقامة
فلسطين(عرب 48)
#19
اولا بالنسبه للصور ده كله دعايا

خلينا فى الواقع

بعد بحث ومشوره للاخوه الخبراء - اصدقاء لى بس فعلا نوابغ فى الكمبيوتر-

تم الاتفاق على الاتى

المشكله ليست سببها البورده ولا غيره
السبب الويندوز نفسه فالفيسيتا التى تثبتها وكذلك الاكس بى بجميع انواعه لا يتعرف على ال 4 جيجا بالكامل ومشكله الفيسيتا مشكله منتشره ولم يجد لها احد حل مقنع حتى الان على الرغم من دعايا الشركه الا ان الواقع هو ماتراه
وحتى لو جربت اكس بى نفس المشكله هاتقابلك لن يقرا ال 4 جيجا بل ستكون القرائه ما بين 3 وشويه فكه ميجهات

اذا لم يكن عندك مانع ارجو تجريب اكس بى الموضوع كله كام ساعه وممكن ترجع للفيستا تانى او تسطب الاثنين معا
بالنسبة لطلبك حذف الفيستا متاسف مش ممكن لانو النسخة جنيون مع الويندوز وحاليا
بنتظر نزول ويندوز 7 فاينل عشين اعمل ابجريد للفينا
عندي صديق عنده ويندوز 7 و64 بت متعرف على الاربعه جيجا ومتسغلهن كلهن ؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
النسخة بلد 7100 3
 

elnono

عضو ماسـي
التسجيل
20/2/09
المشاركات
1,021
الإعجابات
30
الإقامة
ام الدنيامصرالفرعونيه
#20
طيب طلب صغير وهايرحك ويعرفك السبب الحقيقى

خد هارد صاحبك وركبه على جهازك وثبت عليه الفيستا اللى عندك

وان شاء الله هاتتكد ان المشكله دى من الفيستا 32

وبالنسه للفيستا 64 بصراحه انا مجربتهاش واللى اعرفه ان بعض نسخ الاكس بى زى السيرفر تقبل 4 جيجا واكتر
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى