الحالة
موضوع مغلق

@طلال@

الوسـام الذهبي
الإعجابات
792
امت صحيفة تايم الامريكية يتصنيف كل من ويندوز فيستا وموقع مشاركة الفيديو يوتيوب ضمن قائمة أفشل المنتجات التقنية للعقد الماضي. فويندوز فيستا الذي صدر في العام 2007 كان أسوء نظام ويندوز قامت مايكروسوفت بإصداره نظرا للمتطلبات الكبيرة التي كان يحتاجها النظام وقت صدوره ،أضف إلى ذلك نظام النسخ المتعددة من Strter حتى Ultimate والاداء البطئ بشكل عام ، حيث زاد كل ذلك الامور تعقيدا وبسبب ذلك فإن ويندوز فيستا وإلى وقت قريب كان يشكل 27% من إجمالي سوق أنظمة التشغيل بينما إستمر ويندوز إكس بي بالاستحواذ على 64% من سوق انظمة التشغيل، والان فإن مايكروسوفت تدفع ويندوز 7 بأقصى سرعة ليحل محل ويندوز فيستا الذي لم يحقق النجاح المرجو منه.
اما يوتيوب فهي قصة خسارة بلايين الدولارات، فحين قامت جوجل بشرءا الموقع بمبلغ 1.65$ بليون دولار توقع الكثيرون ان تقوم جوجل بجني الارباح من وراء موقع الفيديو الاكثر شعبية في غضون سنوات قليلة، إلا ان العكس حدث تماما حيث لم تفلح اساليب جوجل الدعائية التقليدية في تحقيق الارباح والموقع اصبح يشكل خسارة كبيرة بملايين الدولارات كل سنة، ولكن جوجل بدأت تخطو نحو الاستفادة من يوتيوب حيث تعاقدت مع العديد من الشركات من أجل الحصول على حقوق عرض افلام أمريكية وهندية على الموقع بالاضافة إلى ان الشركة تفكر في دمج الاعلانات ضمن مقاطع الفيديو على غرار القنوات الفضائية الامر الذي قد يبدأ في جلب الارباح ويجعل الموقع ذو قيمة مالية كبيرة لجوجل.

shamal

عضو مشارك
الإعجابات
3
كلامك صحيح استاذ طلال

elnono

عضو ماسـي
الإعجابات
30
طيب بالنسبه لواحد زى حلاتى مفلس كنت عايز اتحسر - اقصد اعرف -

البليون يساوى 100 مليار ولا 1000 ولا ايه بالضبط

medo elsayed

عضو ذهبي
الإعجابات
150
طيب بالنسبه لواحد زى حلاتى مفلس كنت عايز اتحسر - اقصد اعرف -

البليون يساوى 100 مليار ولا 1000 ولا ايه بالضبط
الارقام الكبيرة دية احنا ملناش فيها احنا غلابة.

mohammed_atteya

عضو محترف
الإعجابات
85
الاخ الفاضل استاذ طلال الحقيقة انت لمست نقطة حيوية جدا وهي ان الفيستا فاشل .بس لية تعقيب لو تسمح و هو ان الفيستا عشان يشتغل زي الناس و شغل محترم يبقي لازم يكون الجهاز يكون فية الاتي :-

1- ال C بارتيشن علي الاقل من وجهة نظري 50 جيجا عشان الواحد يعرف يشتغل و ينام براحته.
2- البروسيسور لازم يكون طلقة يعني Quade Edition و يا سلام بقي لو 6 ميجا كاش .
3- الرام لازم يكون 4 جيجا مش 2 جيجا زي ما مايكروسوفت بتقول واية كمان بقي يا ريت تكون DDR3.
4- المازر بورد تكون حاجة كدا زي جيجا بايت اللي بتدعم 4 Slot للرام و Dual bios و hyper threading .

يعني الواحد من الاخر يقصر و يشتري سيرفر ولا علي اية احنا اللي غويين تعب انا عن نفسي منزل لينوكس سوزي 10.3 و ما شاء الله لا قوة الا بالله حديد الحديد حديد عز يعني لا فيروسات و لا هاكينج و لا اي بتنجانات و لا الهوا و برامج مفتوحة المصدر و لو عايز اي برنامج اكتب اسمة او وظيفتة ينزلك من علي النت و متسطب و اخر حلاوة و اية كمان الجرافيك فيها يضرب اتخن ويندوز بالجزمة القديمة.

و تقبل تحياتي اخي طلال و مشكور علي اثارة الموضوع و انا كمان معاك ان الفيستا فاشل فاشل فاشل

Magic-M

الوسـام الماسـي
الإعجابات
776
بتنجانات
جديدة " بتنجانات " دى

انا كمان كان نفسي فى اللينوكس
بس مفيش نصيب
عندى العاب كتير مش بحبها اوى
بس حرام 60 جيجا العاب يطيرو
و كمان بلعب العاب بلايستيشن 1 و تو عليه

و بصراحة فشلت فى تنصيب البرامج على ماندريفا
معرفتش حتى انصب ريال بلاير
مع انى جبت اصدار للينوكس bin مش exe
لكن فشلت ...

خسارة

mohammed_atteya

عضو محترف
الإعجابات
85
بص يا باشا حضرتك بمنتهي البساطة ممكن تنزل برنامج اسمه WINE يشغل اي حاجة من الويندوز داخل اللينوكس

و بالنسبة لتنصيب البرامج علي اللينوكس
لها اكثر من امتداد فهناك نسخ من ابناء الديبيان-------- dep
و هناك نسخ من ابناء ال redhat------ تأخذ RPM

طبعا دا امتداد و دا امتداد تاني خالص و الله اعلم بس البرامج ممكن تنزلها بطريقة اوتوماتيكية و الحكاية سهله و هبعتلك لينك يعرض كيفية تنصيب البرامج في بيئة اللينوكس

Magic-M

الوسـام الماسـي
الإعجابات
776
بص يا باشا حضرتك بمنتهي البساطة ممكن تنزل برنامج اسمه WINE يشغل اي حاجة من الويندوز داخل اللينوكس

و بالنسبة لتنصيب البرامج علي اللينوكس
لها اكثر من امتداد فهناك نسخ من ابناء الديبيان-------- dep
و هناك نسخ من ابناء ال redhat------ تأخذ RPM

طبعا دا امتداد و دا امتداد تاني خالص و الله اعلم بس البرامج ممكن تنزلها بطريقة اوتوماتيكية و الحكاية سهله و هبعتلك لينك يعرض كيفية تنصيب البرامج في بيئة اللينوكس
أوكى ... هستناك و هتمنى تيجى وتجيب اللينك معاك
و مش عارف ياترى هغير من ويندوز للريدهات و للا لأ...

الحالة
موضوع مغلق

أعلى