قمرالشام

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/09
المشاركات
7,011
الإعجابات
3,559
#21
أنا إللي هاكل الحلاوة واستلف منك شوية فستق ...
الولاد والمدام قشروا معايا ولازم برضه ينوبهم من
الفستق جانب ولا إيه رأيك ؟

ما دام انت الي هتاكل الحلاوه يبقى مش بس ينوبهم من الفستق جانب
ده فستق ولوز وكاجوا
وحلويات شاميه
وحلويات حلبيه(كرابيج بفستق) هي بظن ما عندك صوره لها (هي اختصاص...عمار يا شام):1002::1002::1002:
انت اتكل:832::832: وكول الحلاوه:677::677::677: وهم يجوا علشام (ومندللهم لا تخاف) فهمت اللهجه الشاميه شي:confused::confused::confused:
 

abcman

عضوية الشرف
التسجيل
5/8/04
المشاركات
7,508
الإعجابات
1,756
الإقامة
Saudi Arabia, Jiddah
#22
المثل الصحيح بيقول:

ما تربطش حمارتك جنب حمارة العمدة

أظن واضح هههههههههههههههههههههههه
 

قمرالشام

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/09
المشاركات
7,011
الإعجابات
3,559
#23
المثل الصحيح بيقول:

ما تربطش حمارتك جنب حمارة العمدة

أظن واضح هههههههههههههههههههههههه

هو المثل واضح بس يعني ايييييييييه:close::close::close::eye::eye::eye:
 

abcman

عضوية الشرف
التسجيل
5/8/04
المشاركات
7,508
الإعجابات
1,756
الإقامة
Saudi Arabia, Jiddah
#24
يعني حمارة العمدة لها وضعها الاجتماعي المميز والذي هو غير متوفر لغيرها من الحمير لذا لا ينبغي المساواة بين حمارة العمدة وسائر الحمارات وعليه لا يجوز ربط أي حمارة مهما كانت مكانة صاحبها بجوار حمارة العمدة

وما يُقاس على الحمير يُقاس على راكبيها

فلا تتساوى الرؤوس فليس العمدة كالصعلوك وليس كشيخ الغفر وصميدة غير حميدة

وهكذا
 

elbadri13

عضو جديد
التسجيل
25/4/09
المشاركات
11
الإعجابات
0
#25
كاريكاتير معبر حقا
 

المطبعجى

الوسـام الماسـي
التسجيل
1/1/09
المشاركات
6,238
الإعجابات
2,369
الإقامة
مصر
#26
ما دام انت الي هتاكل الحلاوه يبقى مش بس ينوبهم من الفستق جانب
ده فستق ولوز وكاجوا
وحلويات شاميه
وحلويات حلبيه(كرابيج بفستق) هي بظن ما عندك صوره لها (هي اختصاص...عمار يا شام):1002::1002::1002:
انت اتكل:832::832: وكول الحلاوه:677::677::677: وهم يجوا علشام (ومندللهم لا تخاف) فهمت اللهجه الشاميه شي:confused::confused::confused:
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة :5998:
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب :close: هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟
ربنا يبارك فيك اختي الكريمة
خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام
 

عمَار يا شام

عضو ذهبي
التسجيل
21/3/09
المشاركات
851
الإعجابات
260
الإقامة
syria
#27
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة :5998:
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب :close: هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟



خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام


من زمان قاعدين تدردشوا هون...؟؟؟:confused: طيب اعزموني..!!:confused:
ويا أخونا المطبعجي. كربوجة يعني حبة حلو من معمول العيد :wink:
وما في داعي تجيب الفستق..؟؟:1002:خليها علينا ..!!:close:أفه
أراضينا كلها فستق...!!وخيركم سابق...
ومعلومكم.:wink:((فاكهة الدار بتطول الأعمار)).:wink:
مين بيحب يتفضل ع الشام. أهلا وسهلا وميييييييييييية السلامة
ومافي داعي للطيارة ..؟؟:close:
من الاسكندرية,,:eye:تاخد الباخرة,,:eye:بعد4ساعات تكون ع الساحل السوري.
وكل المصريين معزومين عندنا السنة.بالإجازة طبعا.
 

قمرالشام

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/09
المشاركات
7,011
الإعجابات
3,559
#28
يعني حمارة العمدة لها وضعها الاجتماعي المميز والذي هو غير متوفر لغيرها من الحمير لذا لا ينبغي المساواة بين حمارة العمدة وسائر الحمارات وعليه لا يجوز ربط أي حمارة مهما كانت مكانة صاحبها بجوار حمارة العمدة

وما يُقاس على الحمير يُقاس على راكبيها

فلا تتساوى الرؤوس فليس العمدة كالصعلوك وليس كشيخ الغفر وصميدة غير حميدة

وهكذا


شكرا للتوضيح عايزه اقولك سر انا عرفاها بش عشان تتشرف صفحاتي بوجود الطيبين امثالك
وعلى فكره حنستناك انت والمطبعجي عندنا بالشام هو مع العيله وانت بركي بتلاقي العيله من الشام(كلامي شامي اذا ما فهمت عليي بترجملك)
 

قمرالشام

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/09
المشاركات
7,011
الإعجابات
3,559
#29
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة :5998:
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب :close: هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟
ربنا يبارك فيك اختي الكريمة
خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام
انت فهمت نصفها بقصد انت اتكل على الله وحتاكل الحلاوه بمصر لزوم الموضوع(فين بواكلو عيش وحلاوه)؟؟؟؟
اما الزوجه والاولاد فهم مدعوون لعندنا بالشام و(مندللهم) يعني سوف نرحب بهم ونسليهم ونلبي كل ما يريدون عشان ماينشغلش بالك :5998::5998:اما بالنسبه للكرابيج فوضحتها عمار يا شام...
خالص سلامي لكل المصريين الحلوين
 

قمرالشام

الوسـام الماسـي
التسجيل
6/1/09
المشاركات
7,011
الإعجابات
3,559
#30
أخي العزيز المطبعجي أكرمكم الله بنعمه (ما تكونش زعلت يا خويا دنا بهزر معاك)
خلاص ما هانش عليا تبقى بمصر لوحدك مع العيش والحلاوه
خلاص تعال معاهم وصدقا الشام لح تنور بوجودكم
كويس كده
 

mido45

الوسـام الماسـي
التسجيل
25/6/06
المشاركات
2,798
الإعجابات
464
العمر
26
الإقامة
Damasgate
#31
أعتقد بعد إذن ميدو
انه يقصد بـ ( قلفه ) المؤلف لهذا المثل يجب إحراقه ( هاولع فيه )
وإذا ميدو لم يوافق على هذا التفسير
سوب أسحبه من فوري

إيه رأيك يا ميدو؟
تمام يا مطبعجى هو أن أقدر أعترض
 

أعلى