الحالة
موضوع مغلق

ريري

عضو مشارك
الحجم المستخدم الcبيزيد بالرغم لم اسطب برامج مؤخرااا:832:ووجدت برامج لم اسطبها زي الmicrosoft visual basic2005express edition-enuوmicrosoft visual c++2005rrdistributablوحجات تانية مش عارفة جيت منين:confused:
ارجو مساعدتي لتقليل حجمه :wink:
وسؤال تاني حجم الdocumentكبير:mad: ممكن انقله لبارتشن تاني ولا يفضل انه يكون في c
وهل ممكن حذف الملفات اللي فيه ؟ :wink:

التعديل الأخير:

أم مايا

عضوية الشرف
يرجى توضيح مشكلتك بشكل اوضح
هل تعنى ان حجم بارتشين السى عندك كبير وتريد تقليلة ام ماذا

ريري

عضو مشارك
ولاحظت لما اعمل سكان للeباستخدام النود يوصل عند94%ويقف وفجاه الاقي الcاتملى ووصل ان مافيش مكان فاضي ولما الغي السكان الحجم يرجع زي ماكان
مش عارفة ايه علاقة ده بالc
حد يرد عليا ويقوللي حل للمشكلة

التعديل الأخير:

feel to love

عضو فعال
اخي العزيزززز
انا انصحك بعمل Fdisk للجهاز

محـمد فوزي

عضو فعال
بصي باي حال من الاحوال مينفعش تقليل مسا حه البرامج ولا الويندوز
طيب هتقولي المساحه بتزيد لوحدها دا عادي بسببsystem restoreو temp filesود غير النود بياخد نسخه من الملفات الي قام بتصلحها وعلشان تمسحي الحجات دي وتوفري مساحه ادخلي علي المسار دا
C:\Documents and Settings واظهري الملفات المخفيه بعد كدا افتحي المجلد باسم المستخدم الحالي هتلاقي فيه مجلدLocal Settings دا بداخله مجلد temp افتحيه وامسحي ما بداخله اما مجلد Application Data دا فيه مجلد النود افتحيه برده ونفس الحكايه واي خدمه

elnono

عضو ماسـي
انصحك باستخدام برامج لتنظيف الملفات الغير ضروريه زى التيون اب او اى برنامج اخر

ممكن تدخلى على www.download.com واكتبى clean file وهايجيب برامج كتير

اما بالنسبه لمشكله النود ممكن يكون فيرس وانصح بتثبيت اى انتى فيرس اخر بجور النود ولو موقتا

وانصح بالنورتن سيكيورتى 2009 وعمل سكان على الجهاز به

ريري

عضو مشارك
اخي العزيزززز
انا انصحك بعمل Fdisk للجهاز
يعني ايه fdiskياريت توضحلي لان خبرتي قليله في الحاسب:wink:وشكراا للمساعده

ريري

عضو مشارك
بصي باي حال من الاحوال مينفعش تقليل مسا حه البرامج ولا الويندوز
طيب هتقولي المساحه بتزيد لوحدها دا عادي بسببsystem restoreو temp filesود غير النود بياخد نسخه من الملفات الي قام بتصلحها وعلشان تمسحي الحجات دي وتوفري مساحه ادخلي علي المسار دا
C:\Documents and Settings واظهري الملفات المخفيه بعد كدا افتحي المجلد باسم المستخدم الحالي هتلاقي فيه مجلدLocal Settings دا بداخله مجلد temp افتحيه وامسحي ما بداخله اما مجلد Application Data دا فيه مجلد النود افتحيه برده ونفس الحكايه واي خدمه
شكرا لمساعدتي بس مسح الملفات مفيش ليها ضرر وهل هي نفسها الملفات اللي بتنحذف لما اعمل دليت من الinternt option :wink:

ريري

عضو مشارك
انصحك باستخدام برامج لتنظيف الملفات الغير ضروريه زى التيون اب او اى برنامج اخر

ممكن تدخلى على www.download.com واكتبى clean file وهايجيب برامج كتير

اما بالنسبه لمشكله النود ممكن يكون فيرس وانصح بتثبيت اى انتى فيرس اخر بجور النود ولو موقتا

وانصح بالنورتن سيكيورتى 2009 وعمل سكان على الجهاز به​
هجرب احد هذه البرامج اما بالنسبه للانتيفيروس شلته وثبت برنامج تاني وفعلا لقيت فيروسات
شكراا للمساعدة...

محـمد فوزي

عضو فعال
شكرا لمساعدتي بس مسح الملفات مفيش ليها ضرر وهل هي نفسها الملفات اللي بتنحذف لما اعمل دليت من الinternt option :wink:
مفيش منها اي ضرر لانها ملفات مؤقته مثلا برنامج نيرو 9 عند تثبيته بيخزن في مجلد Temp اكتر من 2 جيجا بدون لازمه بعد التثبيت ولو عاوزه برنامج لتنظيف الملفات المؤقته وملفات الكوكيز بتاعت الانترنت دا احسن واحد C cleaner
وبالمره خدي موقع البرامج الجبار دا

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

ريري

عضو مشارك
استخدمت الccleanerوتم تحرير3G.
بفضل نصيحتكم:wow:
شـــكراااا لمســــــــــاعدتي...

محـمد فوزي

عضو فعال
شوفتي باه ميحلهاش غير المصريين اي طلب تاني انا موجود

الحالة
موضوع مغلق