ما الجديد
الحالة
موضوع مغلق

That's Me

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,470
اخي الكريم
ابحث عن هذه المعطيات في ملف
syssetup.in
وانظر ماذا يزيد عليها
لعل هذا ما تريده

elking151

عضو فعال
الإعجابات
22
اتمنى ان تصلو الى هذه المعضلة لاننا لو فهمنا ممكن نغير من الشكل المعتاد فى تسطيب الويندوز اتمنى لكم التوفيق

Specter

عضو فعال
الإعجابات
22
'',
اخى الكريم شكرا لك على فتح النقاش فى هذا الموضوع
الموضوع اساسا هو فكرة انك ازى تشغل لعبة اثناء التنصيب وطبعا الموضوع معروف وكمان اللعبة بتشتغل فى الدقيقة 39 فافريق الفورتكس استخدم هذة الفكرة فى عمل طريقة جديدة فى التنصيب حيث توجد صورة التنصيب الاصلية فى الملف اللى كلنا عارفينوا winntbbu.dll وبعد الدقيقة 39 يبدا الملف يشتغل اللى هو SETNEW.exe كلعبة مثلا والملف ده مصنوع ببرنامج Autoplay Menu Studio 7 فالملف الذى صممة الفورتكس يحتوى على نفس صورة التنصيب الاصلية ومضاف الية الفلاش وتم عمل ماسك للفروم لكى تفرغ مكان صغير فى الفورم حتى تظهر الدقيقة 39 ...طبعا الكثير منا محترف فى برنامج Autoplay Menu Studio 7 ولكن الطريقة المحيرة هى كيفية الدمج والدمج عن طريق هذا الامر

[Guiunattended]
Detachedprogram="%systemdrive%\install\games.exe"
arguments="-play"

عن طريق ملف الاجوبة لكن الفورتكس لم يتستخدم هذا الامر عن طريق ملف الاجوبة بل استخدم الامر عن طريق 3 ملفات وهما
1-TXTSETUP.SIF
2-DOSNET.INF
3-SYSSETUP.IN_ لاحظ اوامر هذا الملف جيدااا والسر فى الاوامر التى بعد 11,,setnew.exe,,""
وشكرا

anti1986

عضو مميز
الإعجابات
56
شكرا لمشاركتك اخي ان امر تشغيل لعبة او اي شئ من ملف الاجوبة حيث ان الامر التالي

[Guiunattended]

arguments="-play"

يحتاج الى ملفات التوزيع ليتم تشغيله

اما ما استخدمه فريق الفورتكس لتشغيل الملف هو الثلاث ملفات المذكورة مسبقا في الموضوع

وبالتوفيق للجميع

mahmoud20070

عضو فعال
الإعجابات
5
'',
اخى الكريم شكرا لك على فتح النقاش فى هذا الموضوع
الموضوع اساسا هو فكرة انك ازى تشغل لعبة اثناء التنصيب وطبعا الموضوع معروف وكمان اللعبة بتشتغل فى الدقيقة 39 فافريق الفورتكس استخدم هذة الفكرة فى عمل طريقة جديدة فى التنصيب حيث توجد صورة التنصيب الاصلية فى الملف اللى كلنا عارفينوا winntbbu.dll وبعد الدقيقة 39 يبدا الملف يشتغل اللى هو SETNEW.exe كلعبة مثلا والملف ده مصنوع ببرنامج Autoplay Menu Studio 7 فالملف الذى صممة الفورتكس يحتوى على نفس صورة التنصيب الاصلية ومضاف الية الفلاش وتم عمل ماسك للفروم لكى تفرغ مكان صغير فى الفورم حتى تظهر الدقيقة 39 ...طبعا الكثير منا محترف فى برنامج Autoplay Menu Studio 7 ولكن الطريقة المحيرة هى كيفية الدمج والدمج عن طريق هذا الامر

[Guiunattended]
arguments="-play"

عن طريق ملف الاجوبة لكن الفورتكس لم يتستخدم هذا الامر عن طريق ملف الاجوبة بل استخدم الامر عن طريق 3 ملفات وهما
1-TXTSETUP.SIF
2-DOSNET.INF
3-SYSSETUP.IN_ لاحظ اوامر هذا الملف جيدااا والسر فى الاوامر التى بعد 11,,setnew.exe,,""
وشكرا

انا موافقك جداً اى الكريم واعتقد انك اقرب اجابه صحيحه لان فعلاً نسخه فورتكس متعمده ان متعملش حاجه زى ديه من ملفات التوزيع وده لانكمعارفين يا خوه مشكله ملفات التوزيع فى انها لابد انه تشتغل من الاسطوانه بس مينفعش من تستطب من الهارد والا الويندوز مش حيحس بيها

وحتسبب مشاكل

لذلك اقرب الحلول كما ذكر اخون الكريم هو Dosnet.inf و Txtsetup.inf و syssetup.inf و ممكن كمان svcpack.inf وحجه اخيره ومهمه جايز بدرجه كبيره تكون ليها السبب هى ملف HIVESFT.INF يعنى بمعنى اصح اى حاجه امتدادها inf جايز يكون السبب والله اعلم

ومشكور للاخ الكريم اللى فتح الموضوع لانه فعلاً مهم وكويس جداً

sendbad_hak

عضو مميز
الإعجابات
14
مشكوووور اخي بارك الله فيك

albllat

عضو جديد
الإعجابات
0
من فضلكم كنت عاوز اعرف : عندى سي دي بها ثلاثة ويندوز وغيرت ملف ال oeminfo والصورة الخاصة بذلك ولكن تظهر بالشكل القديم ارجوا الرد لو تكرمتم

الحالة
موضوع مغلق

أعلى