الحالة
موضوع مغلق

أحمد العيسى

VIP
التسجيل
22/3/04
المشاركات
2,248
الإعجابات
1,887
الإقامة
Egypt
#1
'',

إخوانى الغلابة المشتركون بالشركة المذكورة
الجميع يعلم _ ويحمد الله_ أن تى إى داتا هى الشركة الوحيدة التى تتغاضى عن السعة المحدودة
وذلك طيلة السنوات السابقة ، وبالصدفة دخلت على الصفحة الرئيسية فوجدت بها رابط عما حملته


ولكن بدءاً من شهر يناير الماضى . باختصار يوجد الآن بالشركة عداد يراقب ويحسب ويضيف عليك
المشكلة أن الشركة لا تبعث برسائل تحذيرية _ كما تفعل الشركات الأخرى _ بانتهاء سعة تحميلك
وتتركك تتورط فى التحميل ، فإذا فشل أو انقطع التيار ، تعاود المحاولة مرة أخرى وكله يتراكم عليك
حسابى أنا شخصياً _كمثال_ تعدى 250 جنيهاً ، وما زال فى شهر فبراير بقية .. فما الحل معهم!​
 

moon-light

عضو مميز
التسجيل
16/12/08
المشاركات
370
الإعجابات
152
#2
مش فاهم قصدك انا كنت في شركه ايجي نت وقاموا بتحويلي الي تي داتا وانا كاره اصلا الشركه دي

ياريت توضح
 

أحمد العيسى

VIP
التسجيل
22/3/04
المشاركات
2,248
الإعجابات
1,887
الإقامة
Egypt
#3
مش فاهم قصدك انا كنت في شركه ايجي نت وقاموا بتحويلي الي تي داتا وانا كاره اصلا الشركه دي
بالعكس ... هذه الشركة هى أفضل الموجودين على الساحة المصرية إلى حد ما حتى بداية العام

ومن مميزاتها أنها كانت تعامل مشـتركى السعة المحدودة بـ 2 جيجا/شهر ، بســـــعة غير محدودة
وكنت أعتقد أنها تفعل ذلك تعويضاً عن السرعة المتدنية وانقطاعها بلا سابق إنذار وســوء الخدمة
الآن أصبحت لا تختلف عن زملائها فى شئ ، واتفق الجميع على اســتنزاف ما فى جيوب الجماهير


 
khaled helal

khaled helal

عضوية الشرف
التسجيل
8/11/06
المشاركات
9,204
الإعجابات
3,216
الإقامة
alex
#4
شركة تى داتا من اسوء الشركات معاملة ,,,,بأستثناء خدمة انترنت فاملى التى تشفع لها بعض
الشئ,,,أنا أتصلت بـ تى داتا للتقديمـ على خطـ جديد ...قمة السخرية بالعميل والتحفظات التى لاتختلف
عن تحفظات الحكومة والروتينية العمياء,,,,رد على المسئول بتلقى الاشتركات الجديده قالى يجب أن تأنى
مقر الشركة بسموحة وصورة البطاقة وفاتورة تليفونكـ...والخدمة بعد 15 يومـ ...قلتله شكرا.....
اتصلت بشركة DLINK قمة الجمال والسهولة فى التعامل دخلت الخدمة بعد يومين فقطـ ولمـ أذهب لمقر وخلافه
المندوب جالى وحصل منى....
لذلكـ لاداعى للتعقيد فأنصح الجميع بالتخلى عن الشركه الصماء فى التعامل والاتجاه لغيرها
 

أحمد العيسى

VIP
التسجيل
22/3/04
المشاركات
2,248
الإعجابات
1,887
الإقامة
Egypt
#5
لم أجرب Dlink ، وسبب اتجاهى لشركة TE Data ما ذكرته سابقاً ، الآن أصبحت الأفضلية لمن يقدم خدمة مميزة
 
Usama baZ

Usama baZ

أبو آسر (مشرف عام )
التسجيل
7/2/07
المشاركات
6,089
الإعجابات
2,597
الإقامة
Riyadh
الجنس
Male
#6
اتعامل مع شركة تي داتا حاليا
والخدمة 1 ميجا بايت/ثانية


الخدمة ممتازة صراحة في معظم الاوقات
مع بعض التقلبات

...


 

Mr.Computer

عضوية الشرف
التسجيل
28/5/08
المشاركات
1,794
الإعجابات
1,160
الإقامة
EGYPT
#7
أعتقد أن أفضل شئ للمشترك فى السعة المحدودة أن يراقب ويحسب استهلاكه للانترنت بنفسه حتى لا يقع فى مشكلة المصاريف الزائدة سواء نبهت الشركة أو لا .
وهذا برنامج وشرح يساعد فى عمل ذلك للأخ Ahmed-Under

 

waleder

الوسـام الماسـي
التسجيل
31/10/06
المشاركات
5,116
الإعجابات
753
#8
السعه المحدوده فرض تم فرضه على مزودى الانترنت بمصر
وعقابا لمن دخل بها هو بطء السرعه انا
انا مشترك مع لينك وبالرغم من انها من افضل الشركات بمصر لكن السرعه ومعدل الدون لود اقل من السعه الغير محدده حتى انى لم اتحمل اكثر من الشهر
لكنى اسمع من اصدقاء لى ان الان ايجى نت مستواها جيد وخدماتها افضل
 

medhat beshay

عضو ذهبي
التسجيل
5/9/06
المشاركات
894
الإعجابات
99
#9
اخوتى اعتقد ان السرعه المحدوده هى افضل عقاب لمن تسول له نفسه ويحاول ان ينزل برامج ليدرسها ويفهمها ولكل من يحاول انزال سيديهات تعليم برامج. فهذه السرعه لا تفيد الا رجال الاعمال الذين لا يحتاجون الا قرأه ايملاتهم وللاسف ايضا هى اغلا من تعريفه النت فى العالم الخارجى واعتقد انها مجرد واجهه من هذه الشريكات للادعاء بأنه توجد نت رخيصه وهى فى الحقيقه فخ يقع فيه من لا يستطيعو دفع الاشتراك ابو 99 جنيه اما من ناحيه تى ايه داتا او دى لينك فيا قلبى لا تحزن:eye::eye::eye:
 

أحمد العيسى

VIP
التسجيل
22/3/04
المشاركات
2,248
الإعجابات
1,887
الإقامة
Egypt
#10
على رأى المثل : رضينا بالهم ، والهم مش راضى بينا
وداعاً لتحميل روائع اسـطوانات oneman ورفاقه
أو
أبحث عن مجموعة أشترك من خلالها وألغى اشتراكى
أنهم يدفعونك دفعاً للإلتفاف حولهم وسلوك طريق آخر​
 

ahmdatef

عضوية الشرف
التسجيل
23/7/05
المشاركات
11,059
الإعجابات
1,137
العمر
44
الإقامة
مصر
#11
سأضطر إلى تغيير اشتراكى إلى اشتراك غير محدد و هم من سيخسرون لأنى فى هذه الحالة سأفتح التورنت 24 ساعة
 

لورنس العرب

عضو ماسـي
التسجيل
18/11/06
المشاركات
1,270
الإعجابات
1,310
الإقامة
أرض الكنانة
#12
مع احترامى لجميع الاخوة الأعضاء
فأنا أختلف مع أغلبهم
والذين قالو ان تى اى داتا شركة سيئة

لأنها فى رأيى من أفضل الشركات
وهذا عن تجربة حقيقية اكثر من سنتين
حيث أننى قد قمت بفتح سايبر انترنت
وبالتأكيد كصاحب مشروع
يهمنى فى المقام الأول ان يكون الخط
اللى شغال عندى ممتاز فى جميع خدماته
وفى الحقيقة انا بدأت الشغل
بخط من نايل أونلاين
وكان كويس
ولكنه بعد كده ماحققش المرجو منه
وكان بيحصل فيه مشاكل كتير

ولما غيرت الى تى اى داتا
حسيت بفرق كبير
واشتغلت على الخط بجميع السرعات
بداية من 256 كيلو بايت
نهاية ب2 ميجا
والشبكة عندى كبيره
فيها اكثر من 35 جهاز
منها ماهو داخل السايبر
ومنها من هم مشتركين
من نفس خطى

وانا مشغل سيرفر
والكل مرتاح
والخط تمام التمام
والداونلود زى الفل

ولكم منى خالص التحيات
 

bskhedr

عضو فعال
التسجيل
22/12/06
المشاركات
191
الإعجابات
25
الجنس
Male
#13
اولا اطمئنك انك لن تدفع اى مبلغ
فلقد سددت بالأمس فقط وكان على مبلغ مثل مبلغك ولم يطلب منى اى شئ
حيث لم اسدد سوى الاشتراك العادى
وافادنى المسئول ان المحاسبة اعتبارا من اول فبراير
 

THE PRO KING

عضو جديد
التسجيل
9/1/09
المشاركات
5
الإعجابات
0
#14
اخى الكريم أنا سددت من أسبوعين وكان عليا فلوس زايدة ولكنه لم يطالبنى بأية فلوس أخرى وأعتقد أن الحكاية دى هتتحسب من شهر فبراير اللى احنا فيه دلوقتى.......
 

أحمد العيسى

VIP
التسجيل
22/3/04
المشاركات
2,248
الإعجابات
1,887
الإقامة
Egypt
#15
نحن نتكلم عن مشكلة المحدود ومشاكله وليس خدمة الشركة .. أنظر مشاركة لى سابقة
الأنترنت المحدود الذى ثمنه 45 جنيهاً شهرياً يعتبر من أكبر الأخطاء التى ترتكبه هذه الشــــــــركات المحتكرة

فهى تساعد على اشتراك كثير من الأشخاص فى خط واحد بمبلغ 95 جنيهاً مقسماً بينهم للهروب من المحدود
فى حين أن العديد من الأصدقاء مستعد للتعاقد على خط خاص به فقط بالـ 45 جنيهاً ، بشرط ألا يكون محدوداً
ثم ألا يكفى هذه الشركات بطء الأنترنت الصادر عنها وسوء الخدمة والتلاعب بالسرعات المتعاقد عليها أصلاً
 

THE PRO KING

عضو جديد
التسجيل
9/1/09
المشاركات
5
الإعجابات
0
#16
أخى الكريم هل دفعت شهر فبراير أم متى ؟؟؟ لأنى خايف يكونوا بيحسبوا عليا حاجة.......
 

hikal

عضو مشارك
التسجيل
26/12/07
المشاركات
36
الإعجابات
2
الإقامة
القاهره
#17
انا عيرت لفودافون وبصراحه خمه فى منتهى الجمال وافضل مليون مره من تى ايه داتا
 

alhddad

عضو مميز
التسجيل
24/10/08
المشاركات
382
الإعجابات
22
#18
الذين قالوا ان تى داتا خدماتها سيءة عندهم حق انا مشترك معها الانترنت بطىء جدا والانقطاع كثير
وبما اطلب خدمة العملاء لااحد يرد والرد الوحيد الذى ياتينى هو جميع مندوبينا مشغولين الان
وربما طال انتظارى على التليفون اكثر من ربع ساعة ولا يرد احدواخيرا لجات الى ارسال رسائل على الايميل
وبعد اسبوع من الشكاوى وكثرة الاتصال جابو العيب عند السنترال

ولست انا وحدى الذى اشتكى من سوء الخدمة وسوء معاملة مندوبى خدمة العملاء ولكن جميع المشتركين الذين اعرفهم يعانون مما اعانيه
ملحوظة
انامشترك خط مفتوح وجهاز كمبيوتر واحد باعلى مواصفات
وسرعة النت لاتتعدى 4 ك ب فى احسن الاحوال
 

الصياد الشبح

عضو جديد
التسجيل
17/2/09
المشاركات
3
الإعجابات
0
#19
لتحديد اتصالك بالنت اخي و كمية البيانات التي تسحبها استخدم net limiter
 

shabanmagdy

عضو جديد
التسجيل
16/12/06
المشاركات
2
الإعجابات
0
#20
حسبى الله ونعم الوكيل

انا رحت ادفع الاشتراك من يوم 10 فى الشهر وده ميعاد اشتراكى فقام قالى انى عليا تحميل زائد 160 جيجا
يعنى 1600 جنيه
والشهر اللى انا فى وصلت 105 يعنى 1050 جنيه وكل ده عرفته فى يوم واحد
يعنى الاجمالى 2650 :5998: جنيه وانا على سرعة اتنين ميجا

قاللى الكلام ده الموظف فى فرع المعادى وكان مثال للموظف المتخلف اللى نفسه يطفش اى عميل مهما كان حجمه .

بس هل تتوقعو انى هدفع المبلغ ده ؟
ده لو مفيش شركة غيرها فى مصر مش هدفع :333:
عارفين هجيب زلطين واخبطهم فى بعض لحد ما يطلع نت ولا انى ادفع المبلغ ده لانه فوق قدراتى

بالنظام ده شركة تى اى داتا هتخسر لانها لا هتقدر تاخد منى المبلغ ده ولا العميل هيفضل معاهم وساعتها شركات المحمول هتشتغل زى الفل

سؤال والجواب للى متاكد من الاجابة
هل السرعات اللى ما بين 4 الى 24 ميجا هى سعة محددودة ولا غير محدودة ؟

انا طبعا دخلت على الموقع وشفته بس عايز اتاكدة منكم لان لو طلع الاجاب مختلف انا هودى الموظف ده فى داهية لانه بيستخف بعقول اللناس رغم تكررا سؤالى وتاكيد نفس اجابته
 
الحالة
موضوع مغلق

أعلى