ما الجديد
الحالة
موضوع مغلق

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
المميزات الهامة جداً اللى بتفرق فى أداء كروت الجرافيكس Vga

أعزائى أعضاء المنتدى الكريم​

من فترة و أنا نفسى أكتب الموضوع ده الخاص بتقنيات صناعة كروت الجرافيكس الجديدة و المميزات الهامة جداً اللى بتفرق فى أداء كروت الفيجا بصفة عامة​

أنا عارف أن موضوع أحسن كرت فيجا و أيه هو أفضل كرت موجود .. تم تناوله أكثر من مرة​

لكن الكل ماكنش بيتناول الجانب الهام فى تقنية تصنيع الكروت الحديثة و حبيت أوضع بمعلومات بسيطة​

أهم شىء لازم تأخذ بالك منه قبل ما تشترى أى كرت جديد سواء كان الكارت ده من أى تى أى أو كان جى فورس لأن​

تكنولوجيا تصنيع الكروت دلوقتى أصبحت تعتمد أعتماد كلى على بروسيسور كرت الفيجا أو GPU​

( Graphics Processor Unit )​

و أيضاً على شىء هام جداً جداً الكتير ما بيخدش باله منه و هو​

GPU Memory Clock​

و​

Ramdac Clock​

يا جماعه المصطلحين دول هما من مكونات بروسيسور الجرافيكس الأهم على الأطلاق​

و همه دول اللى ممكن يزودوا من سعر الكارت أو يقلله​

بغض النظر تماماً عن ذاكرة الكرت سواء كانت 64 أو 128 أو حتى 256​

فأنت قبل ما تشترى أى كرت مهما كان نوعه تبص على الحاجات دية من على النت أو من المانوال بتاع الكرت أهم مليون مرة من ذاكرة الكرت​

و لتحدد جوده الكرت هناك قيم ثابتة على أساسها بتحدد جوده الكرت

أولاً:​

GPU Clock وديه بتعنى الساعة الزمنية اللى بيشتغل بيها الكارت أو بطريقه أبسط الزمن اللى بيأخذه الكرت لمعالجة أى جرافكس فى أى لعبة​

لازم تكون على الأقل 250 ميجا هرتز * و أن كانت الكروت الجديده بتصل حالياً الى 350 ميجا هرتز بس القيمة المثلى هى 250 و أى كرت​

معالج الجرافكس بتاعه بيكون أقل 250 بيكون سىء جداً​

ثانياً:​

Ramdac clock الخاصية ديه بصراحة أنا معرفش معناها علشان أكون ما بفتيش لكن الى لاحظتة من خلال تجربة كروت كثيرة​

أن الخاصية ديه بتفرق بصورة جبارة فى كرت الفيجا أن ماكانتش هى أساس معالج الجرافيكس فى أى كرت​

القيمة المثلى لهذه القيمة هى 400 ميجا هرتز * و أى كرت أقل من هذه القيمة بيكون كرت ضعيف​

و أعتقد أن الخاصية ديه هى المسؤل الأول و الأخير عن قوة ال Resolution الخاص بالكرت فى الألعاب​

للعلم فأن الكروت ذات المعالجات القوية بتصل فيها قيمة ال Ramdac clock الى 650 مثل كروت​

Geforce TI 4800​

ATI Radeon 9800​

و من كروت المخرج الجديد PCI Express​

Geforce NX 6600​

Geforce NX 6600GT​

Geforce NX 6800​

ATI RX800PRO-TD256​

و أيضاً هناك شىء هام يفرق قى سرعة الكرت و هى​

Process Technology و ديه بتكون طريقة فى تصنيع معالج الجرفكس بتعمل على تصغير عدد دوائر التشغيل من ما يسرع عملية تشغيل الألعاب​

يعنى تقنية فى تصنيع المعالجات و القيمة المثلى بتكون 0.15u و حالياً كل الكروت الجديده بتكون 0.13u​

و أيضاً هناك معلومه أخرى يجب أن تأخذ بالك منها قبل ما تقوم بشراء أى كرت​

و هى أصدارة ال Open GL الخاصة بالكرت أيضأ عليها عامل​

و أقل أصدارة للكرت تستطيع التعامل مع الألعاب هى 1.4 و الكروت الجديده بتصل الى 1.5​

و هناك أيضاً شىء عليك بأخذة فى الأعتبار و هو أصدارة ال Shaders الخاصة بمعالج الجرافكس فى كرتك​

الكروت القيديمة كلها عموماً بتكون 1.1 أما الكروت الجديدة بصفه عامة بتكون 2.0 و العالى منها بيصل الى 2.2​

و عشان تعرفة أهميه الخاصية السابقه ... أنها السبب الوحيد فى عدم قدرة كروت ال Geforce MX بكل أصدارتها من تشغيل الألعاب الحديثة​

لأن معالج الجرافكس MX لا يدعم أساساً ال Shaders و الألعاب الجديده كلها تعمل بصفة أساسية ب Shaders​

مثل لعبة Medal of Honor Pacific Assault التى تطلب منك قبل التشغبل تحديد أصدارة ال Shaders لدى كرتك قبل التشغيل​

و أيضاً لعبة Prince of Persia بجزئيها الأول و الثانى و ألعاب كثيرة جديده​

على فكرة يا جماعه شركات تصنيع الكروت بتهتم بشكل أساسى بأبعاد المستخدمين عن هذه المعلومات​

علشان لو حد أستطاع أنه يعرف المعلومات دية نصف الكروت اللى فى السوق مش هتتباع​

و بتهتم بزيادة الرامات بتاعت الكرت علشان المشترى يبهر برامات الكرت و يشترية من غير ما ياخد بالة من المعلومات ديى على أعتبار أنه​

شارى كرت 128 ميجا مثلاً فأيه بقى اللى مش هيعرف الكرت ده يشغله​

الحركه ديه عملتها شركة NVIDIA لما لقت أن كروت MX440 مبيعتها قلت راحت ساحبة كل الكروت ديه من السوق​

و زودتها رامات لتصبح 128 ميجاً بدلاً من 64 و غيرت أسم معالج الجرفكس ال MX4000 و طبعاً المطب ده و قع فيه ناس كتير و أشتروا الكرت الجديد على أنه 128 بقة​

و مفيش لعبة مش هتشتغل علية * ثم يكتشفوا الخدعه الكبرة أنا ما يفرقش أى شىء عن MX440 * و برضة ما بيشغلش الألعاب الجديده​

المقلب الكبير ده وقع فيه ناس كتير من صحابى أعرفهم و طبعاً باعوا الكرت بعد عناء ب 100 جنية و الله و هما شاريينة ب 350​

الكروت الحالية بصفه عامه ما بقتش زى زمان تعتمد على ذاكرة الكرت و أصبح الأعتماد الكلى معالج الجرافكس​

أنا هديكم مثل بسيط طبعاً أكيد فيه ناس كتير جابت كرت ال ATI RAdeon 9200SE 128MB وكانوا معتقدين أن كرت رهيب لكن لما شغلوه حصل لهم أحباط و السبب​

أن الكرت ده أولاً أصدار ثانى - معاد تصنيه - و نصيحة أوعى تشترى أى كرت ATI متبوع بكلمة SE لأنه بيكون من الأخر كرت تعبان * و بيكون Second Edition* المهم قيم كرت السابق​

GPU Clock >>>>>>>>>>> 180 MHZ​

Ramdac clock >>>>>>>>>>> 350 MHZ​

Open GL >>>>>>>>>>> 1.3​

السبب الوحيد اللى مخلى الكرت ده يفتح الألعاب الجديده -لكن طبعاً بكفائة مش جيدة - أن المعالج بتاع الكرت بيدعم ال Shaders بأصدارة 1.1 فقط​

طبعاً الكرت السابق ده مضروب لكن كروت ال ATI Redon 9200 من غير كلمة SE كروت جيده جداً​

أكيد الكل دلوقتى هيقولى نعرف قيم الخصائص ديه أزاى​

فيه برنامج أكثر من رائع بيجبلك قيم الخصائص ديه كلها بالضبط و خصائص أخرى كمان من عدد الترانزيستورات المستخدمة فى تصنيع الكرت و Pixel Pipelines و Pixel Shaders​

و خواص أخرى كثيرة​

البرنامج أسمة EVEREST Ultimate Edition​

و ده لينك للتحميل المباشر​

خطوات أيجاد هذه القيم بالترتيب بعد ما تفتح البرنامج​

Display / GPU​

أما بالنسبة للناس اللى لسه هتشترى جديد فأنا أنصحهم بأنهم يشوفوا الخصائص ديه على مواقع الشركات المنتجة للكروت قبل ما يشتروا أى كرت جديد​

و أنا تحت أمر أى عضو فى أى أستفسار سواء عن أى كرت هيشترية أو أى معلومه بخصوص كروت الجرافكس​

لكم منى خالص التحية​

أتمنى أكون فيدتكم بالمعلومات القيلة ديه * و بصراحة أعذرونى عن أى خطأ أو سهو فى الشرح​

و و بركاته

منقول للاهمية وقمت باضافه الصورللتوضيح

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
اين انتم ياشباااااااااااااااااب

ABU.AMR

عضوية الشرف
الإعجابات
13,920
اللة موضوع رائع بارك اللة فيك بس نسييت اهم حاجة وهى CORE MHZ لازم منة لانة اساسى فى عملية الجرافيك ودى مميزات كارتى الخاص GEFORCE NIVIDIA 8600GT وهو كارت
عملاق ومن الاخر "الغالى ثمنة فية" واهم حاجة فى الكارت دة انة DDR3 ودى طبعا بتفرق فى السرعة

وشكرا​

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
شكرا ليك اخى MR_NAGY على مرورك الطيب اتمنى ان نشارك جميعتا فى هذا الموضوع لكى نجمع اكبر قدر عن كروت الجرافيك يارت لو حد عنده اى اضافه يقوم بوضعها

khwv129

عضو مشارك
الإعجابات
0
اخى العزيز /سبايدر مان شكرا جزيلا على هذه المعلومات المهمه 00 ولكن لى سؤال اى من الكروت الموجوده بالسوق يكون ذا توافقيه ممتازه مع نظام التشغيل جنو/ لينوكس فضلا عن نظام التشغيل الاحتكارى / ويندوز وامثاله وشاكر مره اخرى على هذه المعلومات القيمه

وائل احمد ابو الخير

عضو محترف
الإعجابات
18
شكرا معلومات قيمة للغاية
يا ريت تتم جميلك وتعمل لستة باقوى الكروت المتوفرة حاليا والتى ترشحها للاعضاء عند الشراء
فانت تعلم ان هذة المعلومات التقنية صعبة على الكثيرين

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
khwv129 اخى العزيزاولا شكرا على مرورك الطيب ليس لدى الخبرة فى نظام تشغيلك انا اقوم بالعمل على وندوز وساحاول فى قدر الامكان ان اقدم لك طلبك فى القريب ان شاء الله

وائل احمد ابو الخير شكرا على مرورك جارى انشاء قائمة باحدث واقوى كروت الفيجا الموجوده بالاسواق فى موضوع اخر
ياذن الله

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
الان قائمة باقوى الكروت الجرافكس هنا

محمد جرامنة

الوسـام الماسـي
الإعجابات
576
مشكور عالمعلومات

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
شكرا على مرورك الكريم اخى العزيز محمد جرامنة

الفارس العنيد

عضو محترف
الإعجابات
35
جزاك الله خيرا

البرنس2000

عضو مشارك
الإعجابات
0
بارك الله فيك على هذا النقل المفيد..

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
شكرا لمروركم اخوانى الكرام

ail_dk

الوسـام الماسـي
الإعجابات
687
بارك الله فيك اخي

spider_man

الوسـام الذهبي
الإعجابات
910
شكرا لمرورك ail_dk

riadh-20

عضو مميز
الإعجابات
22
أنا عندي Geforce FX 5500 هل أغيره أم لا وشكرا

على حمد

عضو جديد
الإعجابات
0
مشكور اخى فى الله على الموضوع الجيد جدااا ده بس انتا كده صنفت المرض وقلت ليه علاج لحاله وحده بس يا ريت تقول علاج للحاله الثانيه وهيه الاخوه اللى اشترو الكروت دى ايه الحل فيه ممكن برامج يذود من كفائه الكارت او تدلنا على الطريق وبارك الله فيك

X_BLANK

عضو مميز
الإعجابات
20
مشكور اخوي على الموضوع

موضوع كروت الشاشة شائك ومتفرع اكثر بكثير وللأسف قليلة جدا المواقع او المنتديات العربية المتخصصة بهذه الامور والموجودة منها (وانا متطلع عليها) لا ترتقي للمطلوب والمهتمين بهذه الامور مضطرين للاعتماد على المنتديات الاجنبية مثل xtremesystems و hardforum وغيرهم

هذا الموضوع
http://www.damasgate.com/vb/t/122605.html
رغم ان تاريخه حديث الا انه يتكلم عن امور قديمة جدا مثل كروت الجيل السابع من نيفيديا
الجيل الموجود حاليا هو العاشر (وهو اللي استخدمه شخصيا) والتاسع ما زال متواجد بقوة خصوصا ان الجيل العاشر لم يصدر منه الا 4 كروت من فئة الـ top-end الاحترافية اما الفئة المتوسطة وفئة الـ mainstream الاقل منها فلم تصدر وبالتالي مازال الاعتماد على الجيل التاسع بالنسبة لهم
الجيل الثامن ممكن نتقبل الكلام عنه اما السابع فهذه كبيرة شوي :)

وذاكر بالموضوع لمتابعة جديد الكروت ادخل هنا
http://www.msi-arabia.com/modules.php?name=Product
ما ادري ايش دخل موقع لشركة MSI بمتابعة المستخدمين للجديد في كروت الشاشة

وبالنسبة للـ Ramdac Clock اللي ذكرتها بموضوعك ترا هذه غير مهمة ورقم إصدار الـ shaders غير مهم وانما الـ shaders clock هي المهمة

Process Technology ما ادري ايش قصدت منها لكن انا اعرف انها ترمز لدقة التصنيع بالنانو فمثلا كروت الجيل العاشر تقنيتها 55 نانو اما الجيل التاسع 65 نانو وكلما قل الرقم كانت افضل وحرارتها نظريا اقل

نفس الشيء في المعالجات فالآن معالجات الـ core 2 duo تقنيتها 45 نانو وهو اقل بكثير من المعالجات السابقة
==

طريقة سهلة وسريعة علشان تعرف الكرت المناسب لك هي النظر لمقارنة تبيين الفرق بين اداء الكروت في لعبة معيينة
يعني كلما زادت قوة الكرت زاد عدد الاطارات التي يمكن للكرت عرضها في ثانية واحدة (frame per second) او ما تسمى fps

هذه صورة حديثة لماهو متوفر الآن

الصورة تبيين الكروت من الاضعف للأقوى

الكروت GTX 295 و GTX 285 و GTX 280 و GTX 260 هي كروت الجيل العاشر الاخير من نيفيديا
الكروت اللي رقمها تسع آلاف و .... مثل 9800 او 9600 هي الجيل التاسع
و الكرت 8600 هو احد افراد الجيل الثامن وهكذا
الكروت اللي بإسمها HD هي كروت ATI

الكروت GTX 295 و 9800GX2 من نيفيدا و HD 4870X2 من ATI الكرت الواحد فيهم فيه معالجين tow GPU يعني كإنه الكرت الواحد عبارة عن كرتين
وبقية الكروت هي كروت عادية بـ GPU واحد
انا شخصيا عندي الـ GTX 285 وتحديدا EVGA GTX 285 SSC Edition وهي اقوى نسخة منه من حيث كسر سرعتها مصنعيا

هذه صورة قديمة شوي من الجهاز عندي

لاحظ بنهاية شاشة gpu-z الثلاث خانات GPU clock و memory و shader
هذه الامور التي يتم كسر سرعتها لزيادة اداء الكرت

مثلا الـ GPU Clock عندي هي 702 رغم ان السرعة الاصلية من المصنع لهذا الكرت هي اتوقع 650 والسبب انه سرعته مكسورة

هذا مثلا واحد عنده مثل كرتي وكاسر سرعة الثلاث امور هذه اكثر مما هي مكسورة عندي

البرنامج على اليسار هو احد ادوات الضغط stress لضغط الكرت واجباره على العمل بأقصى قوة ومن ثم تحديد مدى استقراره ودرجة حرارته
والبرنامج باللون الاخضر هو احد ادوات كسر سرعة الكرت ولاحظ فيه انه حرارة الكرت عنده هي 43 مع الضغط (انا ممكن تلاحظ بصورة جهازي انه حرارة الكرت 55) والسبب انه صاحب الصورة الثانية قام بتبريد الكرت مائيا وبالتالي تمكن من كسر سرعته بشكل اكبر دون المخاطرة بحرقه

هذا مثال على التبريد المائي

في الصورة المستخدم قام بتبريد المعالج وكرتين شاشة مائيا

الكلام طويل لكن حبيت فقط اعطي فكرة سريعة

X_BLANK

عضو مميز
الإعجابات
20
الآن انتبهت لصورة التبريد المائي .......... صراحة فنان اللي مسويها
مسوي دورتين منفصلتين تماما
الدورة باللون الاخضر لتبريد المعالج والجسر الشمالي للوحة الام north bridge ولها راديتر ثلاثة المراوح خاص فيها وهو الاسود المعلق خلف الجهاز ولها مضخة خاصة فيها مخبئة مكان الـ CD (في الـ drive bays)
والدورة باللون الازرق لتبريد كرتين الشاشة ولها راديتر ثنائي المراوح وهو الازرق المعلق بسقف الجهاز (يمكن تكون ثلاجة كهربا مو راديتر مو متأكد)
في حلول تبريد متطرفة اكثر باعتبار ممكن يتم تبريد الجسر الجنوبي مو بس الشمالي مائيا
وممكن ايضا يتم تبريد الرامات مائيا
==
انا فكرت اسويها لكن غييرت رأيي لانه حلول التبريد الهوائية العادية (مشتت ومراوح) مؤخرا اصبحت قادرة على ايصال المعالج لسرعة قريبة من اقصى سرعة يمكن ان يصل اليها قبل ان يصطدم بجدار الناقل الامامي للمعالج fsb wall وبالتالي لا فائدة من تبريده اكثر
والفائدة من التبريد اكثر تظهر مع معالجات فئة الـ extreme المخصصة لكسر السرعة لان المضاعف الخاص فيها مفتوح وبالتالي مافي حد لسرعته
معلومة: سرعة المعالج = سرعة الناقل الامامي FSB ضرب قيمة المضاعف multiplier
المضاعف لا يمكن اللعب فيه وزيادته الا في معالجات فئة الـ exterme واسعارها غالية جدا
وبالتالي لكسر سرعة المعالج يتم زيادة سرعة الناقل الامامي بالنسبة لبقية المعالجات وطبعا يلزم تعديل امور اخرى اهمها الفولتاج

هذه صورة لاحدث المعالجات الموجودة حاليا

اي معالج فيه كلمة extreme او QX فهو من فئة الاكستريم متخصصين كسر السرعة

اول ثلاث معالجات هم الثلاث معالجات الوحيدة التي تم طرحها الى الآن من جيل الـ Core i7 الجديد
معالجي هو الـ Q9550 اللي بالمركز السابع :)

الحالة
موضوع مغلق

أعلى