الحالة
موضوع مغلق

3ml3ml

عضو فعال
الإعجابات
26
امبارح اكتشفت ان فيه فيروس على الجهاز

اسم الفيروس

win32/sality.NAM

المشكلة ان الفيروس ده بيوقف Task Manager و الريجيسترى و بيصيب كل ملفات exe على الجهاز

و كل ما احاول اسطب برنامج انتى فيروس زى مكافى نورتون نود32 افاست ألاقى الفيروس بيوقفهم و يحذفهم من الجهاز

و بعد محاولات لقيت اداه من شركة AVG بتشيلة و فعلا عملت اسكان بيها كذا مرة و شالته من الجهاز

و للأمان نزلت ويندوز من جديد كذا مرة

لكن للأسف كل ما انزل ويندوز ألاقيه فى اول مرة فتح كويس يدوب اعمل ريستارت الاقى task manager و الريجيستر وقفوا تانى مش بيشتغلوا البرامج مش بتشتغل برده

و لما اعمل اسكان باى انتى فيروس يقولى مفيش اى حاجة و الجهاز نظيف

مش عارف اعمل ايه

حد عنده حل

Pallove

عضو ذهبي
الإعجابات
99

اخي العزيز عند تنصيب والوندوز بعد وجود الفيروسات يجب عليك ان تعمل fulldelete

http://www.pcdisktools.com/download/PCDiskEraser.iso

هذا البرنامج مجاني احرقه واعمل ريستارات للجهاز

سوف يقوم بشطب كل ش عن الهاردديسك كانه جديد -يخرج الهارد ديسك كانه من المصنع -

او اذا لم ترغب بهذا الحل عليك ب
fdisk
وهو يقوم بتغير السكوترز الموجوده على الهاردديسك
يغير اماكنها وبهذا الفايرويس المحفوط على الهاردديسك لا يسطيع ان يكشف نفسه

واخيرا تاكد من الكراك التي تستخدمها بعد التنصيب

رمضان كريم

3ml3ml

عضو فعال
الإعجابات
26
طب ممكن بس طريقة العمل بـ fDisk

و هل الطريقة دى بتمسح كل حاجة من الهارد ولا لأ

الهارد فيه بيانات مهمة للعمل و لا يمكن مسحها

Pallove

عضو ذهبي
الإعجابات
99
ملفاتك لازم تشيلها وتحفظها في مكان اخر

fdisk هو انك تشيل البارتيشين وتخلي الهاردديسك كتله واحده وتعيد تقسيمه من جديد

3ml3ml

عضو فعال
الإعجابات
26
يعنى مفيش حل تانى بدون حذف بيانات الهارد

و لو نقلت الداتا من عليه الفيروس بيتنقل معاه لأنى جربت الحكاية دى و الهارد التانى أصبح برده مصاب بالفيروس

حياتي

عضو فعال
الإعجابات
1
استخدم سباي وير دكتور + نود 32

وحديثهم بأخر التحديثات وان شاء الله المشكلة بتروح

وابحث عنهم في المنتدي ستجدهم ان شاء الله

AZKO_04

موقوف
الإعجابات
58
إسأل مجرب ولا تسأل خبير
أنا حصل لي نفس المشكله وقمت بنقل الملفات خارج الجهاز(هارد أو فلاش)ثم القيام بفورمات لجميع الأقراص الصلبه(C.D.E) وبعد ذالك قمت بتنزيل النظام (الويندوز) وأعدت ملفاتي من الهارد وعملت لها فحص عبر الكاسبر(حسب خبرتي الكاسبر 2009 أفضل إنتي فايرس عمليا) وأصبح الجهاز نظيفاً من كل الفيروسات

abdelazez

مهندس إستشارى
الإعجابات
1,460

ابا أنس

عضو مميز
الإعجابات
96
وبركاتة
نصيحة منى أخى جرب كل المحاولات قبل متحذف شىء من الجهاز
جرب البرنامج من اصدارات مكافى انا نزلت من على المنتدى الجميل دة
ومسح فيرس أتورن من على أجهزة كتيييييييييير جربة ممكن يكون فية الحل
ولو الفير مسحة زى غيرة غير الويندوز وستطبة وان شاء الله يكون فية الخير
رابط البرنامج على المنتدى
http://www.damasgate.com/vb/t/113348.html

Black_Dove

عضو فعال
الإعجابات
15
الفيرس ده منتشر فعلا و بيصيب كل الاجهزة و كان عندي و بالنسبة ليا تجربتي معاه كانت كالتالي :-
1. فشلت كل المحاولات اني اشيله من هاردي سواء بدون اعادة تنصيب ويندوز جديد او بتنصيب ويندوز جديد لان المشكلة بتكون انه مش موجود بس في السيستم لا ده موجود في باقي البارتشنات كمان
و عشان كده في بعض الاخوان بيقولولك شيل كل البارتشنات و احذفهم و اعد تقسيم الهارد من اول و جديد ( بس مع وافر احترامي للجميع ) ده مش حل .
2. الحل هو :
اولا يجب عليك فك الهارد و توصيله بجهاز اخر عليه ويندوز و انتي فيرس حديث ( و اكرر انتي فيرس حديث مش مش انتي فيرس معموله ابديت لاخر تعريف للفيروسات ) تفرق كتير عشان كده انتي فيرس حديث .
ثانيا بعد توصيل هاردك بالهارد التاني لالالالالالالالالالالالالالا تقوم بتشغيل اي برنامج ايا كان و لالالالالالالالالالا فتح اي بارتشن ايا كان من على اي من الهاردين فقط اجعل الانتي فيرس يقوم بعمله و يحذف الفيروسات الموجودة على الهارد المتفيرس .
ثالثا اترك الجهاز لا تقم بعمل اي شئ حتى الانتهاء من الـ scan و ازالة جميع الفيروسات
رابعا : هي خطوة للامان ليس الا - بعد الانتهاء من عملية ازالة الفيروسات - و الحمد لله الهارد رجع نضيف تاني الغي الملفات الموجودة بداخل System Volume Information و الموجودة بداخل كل بارتشن
ملحوظة هامة : في System Volume Information من المحتمل ان تجد اكثر من ملف غير فارغ سيتم محو كل الملفات ما عدا ملف وحيد ستجد بداخله فايل اسمه change.log لن يتم محوة مطلقا اتركه و الغي باقي الملفات .
قم بعمل نفس العملية مع ملف RECYCLER او Recycle Bin حسب مهو موجود عندك في جهازك .

و اخيرا اعد هاردك لمكانه و قم بعمل فورمات للسي فقط - مكان تنزيل الويندوز - ثم نصب الويندوز من جديد و ثبت انتي فايرس قوي و يفضل جدا الا يكون من ضمن البرامج المتواجده على جهازك بل انتي فيرس من مصدر جديد مثال النت او من هارد اخر

اسف للاطالة و ارجو ان أكون قد افدتكم

MasterXX

عضو مميز
الإعجابات
94
هههههههه الكاسبر 2009 هو الحل أنا أصبت بالفايروس و شفاني منه الكاسبر 2009 بعد التحديث

جربه و لن تندم

ash55555543

عضو محترف
الإعجابات
25
اخى العزيز لقد اصبت بنفس الطريقة والحل الوحيد استعمال برنمجKaspersky Virus Removal Tool 8.0.0.293 ومجرب عن خبرة

المعمار

عضو مشارك
الإعجابات
6
اخي الحبيب انا عندي محل لصيانة الحاسبات والحمد لله لدي خبرة متواضعة انا شايف الكثير من الحاسبات الي افرمتها بيها هذا الفايروس نصيحتي اولا استخدم الاداة الي حطها الاستاذ نيو ستار حل مشكلة Win32/Sality
والطريقة الي انا استخدمها هي تنصيب وندوز جديد وعدم فتح اي بارتشن ثم تنزيل النود من الانترنت وحدثة باستعمال اي كي ثم قم بعمل سكان لكل البارتشنات وسوف يقوم البرنامج بالقضاء على جميع اجزاء الفايروس بالجهاز وهذه عن تجربة ولكن قد تفقد بعض البرامج التي يكون عاجز الانتي فايروس عن تنظيفها يضطر الى حذف البرنامج يصيب الفايروس امتداد اي اكس اي فقط ملفات الاوفس والصور ماعليها شي وتكدر تاخذ الهارد وتربطه خارجي مو توصلة مع هارد ثاني لا خارجي باستخدام راك تشغيل الهارد الاكستيرنل ونصب النود الحديث او الاصدارات القديمة انا كنت استخدم الاصدار 2006 فيه خاصية التنظيف وانشاء الله تنحل مشكلتك

الحالة
موضوع مغلق

أعلى