الحالة
موضوع مغلق

sherifasd

عضو مشارك
مشاركة: تحذير هام لمستخدمى برنامج Anti ARP

كل الكلام ده خطأ ولا وجه له من الصحة والمشكلة دى اكيد دى مشكلة توكيل

iafroto

عضو مشارك

فعلا حصلت عندي كتير قبل معمل شبكه محليه خاصه بيا انا اول كنت مشترك وكان صاحب الشبكه عمال بيوزع البرنامج ده
وبعده السيبر كله كروت الشبكه مبقتش تشتغل

princeali

موقوف

الف مليون شكررررررررررررررررررررررررررر

EnG_MeRo

عضو جديد
تحذير هام لمستخدمى برنامج Anti ARP الصينى

و رحمة الله و بركاتة

انا مهندس صيانة فى شركة تايجر حيث ظهرت حالة من تلف اللوحة الأم فى كثير من الأجهزة مؤخرا تبدأ بتلف فى كارت الشبكة المدمج فى اللوحة حيث يعطى اشارة على عملة فيظهر الشاشتين اللى جنب الساعة فى الويندوز مضيأتين باستمرار دليل على عمل كارت

الشبكة و لكن و استخدمت tester للتاكد ستجد ان الكارت متوقف تماما عن العمل . ثم بعد ذلك تتوقف اللوحة الأم عن العمل .
طبعا اشتكى العملاء و اضطرينا الى ارسال الأجهزة الى التوكيل للمعاينة و كانت النتيجة ان العيب من المستخدم نتيجة استخدامة برنامج Anti-Arp و بالتالى فالجهاز يصبح خارج الضمان نتيجة سؤ استخدام .

ما هى اسباب تلف اللوحة الأم نتيجة استخدام هذا البرنامج :
البرنامج الغرض منة صد هجمات برنامج Netcut حيث يستخدم البرنامج تقنية تقوم برفع سرعة النقل داخل اللوحة الأم BUS SPEED حتى يظهر بشكل فعال ضد جميع الأنواع بصرف النظر عن حالة الجهاز مما ينتج عنة تلف فى الروابط الداخلية Backside

bus و بما ان كارت الشبكة هو المستفيد من هذا الموضوع فى ان الأجزاء المكونة لة تتعرض للتلف سريعا و تاتى التلفيات بالترتيب نتيجة المشاركة فى عدد من القطع دخل اللوحات الأم التى تحتوى على كروت شبكة و شاشة و صوت (Built In ) .

هذا التحليل ليس من شخص واحد و انما من مجموعة من المهندسين فى هذا المجال و عند الرجوع الى الشركة المنتجة للبرنامج و البحث عن اى موضوع يتعلق بهذا الخطا و جدنا فى المنتدى الخاص بالشركة العديد من المستخدمين الذين ظهرت عندهم هذة المشكة فى

الكثير من المناطق و هذ هو الرابط للمنتدى الذى يحتوى على مشاركات عن هذا الموضوع

http://www.antiarp.com/bbs/ShowForum.asp?ForumID=16

المنتدى باللغة الصينية يمكنك الأطلاع علية عن طريق استخدام
http://translate.google.com

هناك احد الأشخاص تعرض لهذة المشكلة و لكن رد الشركة هو ان المستخدم وافق على اتفاقية الأستخدام بأن الشركة غير مسئولة عن اى تلف يتعرض لة بسبب البرنامج .و ان الجهاز الخاص بة هو سبب العيب .
يمكنك الأطلاع على اتفاقية الأستخدام للتأكد من هذا الكلام فى البند السادس من اتفاقية الأستخدام اثناء اعداد البرنامج

هناك ايضا التحذير الذى يظهر من قبل البرنامج يطلب غلق برنامج KasperSky , AVG بإعتبارهم من اقوى برامج مكافحة الفيروسات و مراقبة اى برامج تحاول تعديل النظام لذا يطلب غلقهم حتى يستطيع تثبيت المكونات التى تتيح لة السيطرة على النظام و

تسريعة بطريقة غير مشروعة تؤدى الى تلف الجهاز

طيب و الحل لهذة المشكلة :

1- استخدام motherboard ذات سرعة عالية BUS 1066 (اقتراح و ليس حل)
2- استخدام كارت شبكة خارجى (اضافى) و عدم استخدام الكارت المدمج فى motherboard لأصحاب اللوحات القديمة
3- استخدام اى برنامج اخر غير ِ Anti-ARP حيث ان هناك العديد من البرامج المستخدمة فى هذا المجال منها
No Cut , AntiNetCut , StopCut و انا انصح بأستخدام برنامج StopCut لأنة الأكثر فاعلية ولا يوثر على سرعة الجهاز بالأضافة الى ان البرنامج مصنع بأيدى مصرية .

الموضوع مهم جدا جدا يا جماعه انا كمان فى هندسة حاسبات وتحكم وفعلا عملنا تجربة وكمان الاصدار الاحدث من البرنامج بيأثر بشكل كبييير على المكونات والBois

ان شاء الله ما يحصل ضرر لاحد

mansora_net

عضو مميز
مشاركة: تحذير هام لمستخدمى برنامج Anti ARP الصينى

اهلا مهندس عامر شكرا على الموضوع ولكن رجاء راجع ما قلته جيدا فاعتقد انه بعض الاخطاء اضافه الى انك اول من يستخدم ذلك البرنامج

ABU.AMR

عضوية الشرف
شكرا ياباشا موضوع جميل

alqlm-2006

الوسـام الذهبي
بارك الله فيك
وجزاك الله كل خير​

sayed_hs2002

عضو مشارك
مشكوووووووووووووووراً

M4Ck91V3R

عضو مشارك
روح نام يا مهندس ميرو انت

كل الكلام ده ملوش اى لزمه انا من مستخدمى الانتى ارب من سنين ومفيش اى مشاكل حصلت معايا

اتقوا الله يا جدعان فيه ناس لسه جديده على النت متفهمشى وبتصدق اى كلام

Magic-M

الوسـام الماسـي
أرجوك يا ميرو تتأكد من كلامك
انا من مستخدمى البرنامج فى الشبكة عندى
لان مستخدمى النت كت كتير عندى
وكانو خاربين الدنيا
والناس كلها بتشتكى

البرنامج افادنى كتير قدرت احدد مستخدمى نت كات
وفصلت عنهم النت
وطبعا اضرب المربوط يخاف السايب
والشبكة تمام
واى حد بيحاول يلعب بديلة
بهدده
لانى بعرفه
لكن من غير البرنامج
الدنيا هتخرب تانى

ارجوك تتأكد من كلامك

mekkicharfi

mekkicharfi

عضو مشارك
انا بدوري لا اوافق على هاته الثرثرة خاصة لما تنتهي باستدعاءنا لاستعماال برنامج بديل صنع بام الدنيا...ياسلام...اصبح الصينيون اقل ذكاء وكالعادة يقزم الاخرون ...فارجو من الاخوان التريث وعدم التسرع الى كتابة الدعاء والباشير.

javaasia

عضو مميز
الف الف الف الف الف شكر لك
وبارك الله فيك وجزاك الله خير
وغفرالله لك ولوالديك

تكنو2

عضو جديد
على العموم مشكورين ممكن البرنامج

engg ahmed

عضو جديد
ال anti arp ليس به سم قاتل استخدموه واطمنوا
السيد الفاضل مهندس ميرو
بتاريخ 8 - 5 - 2008 نشرت ما يشبه المقال فى منتدى داماس تحذر فيه مستخدمى برنامج anti arp من تعاملهم مع هذا البرنامج وفندت فيه من النقاط ما يجعل بيل جيتس نفسه يخشى من التعامل مع هذا البرنامج وجاءت كلمات مقالتك قوية ورنانة بحيث ان البعض ايدك والبعض شكرك والبعض قام على الفور بحذف البرنامج من جهازه عملا بجملة : الى احمد ابراهيم القائم بدير النحاس لا تشرب الدواء الذى ارسلت ابنتك فى طلبه الدواء فيه سم قاتل الدواء فيه سم قاتل فكنت انت صلاح الدين الايوبى فى تحريره بيت المقدس من الصليبين اما انت فقد حررت اجهزة من اتبعوك فى كلامك من خطورة هذا اللعين المسمى anti arp .....
وقد ذكرت فى محور كلامك انك تعمل مهندس كمبيوتر فى شركة تايجر وان الشركة استقبلت بعض اللوحات الام وبها عيوب تبدأ من كارت الشبكة وتصيب بعض القطع الاخرى فيها نتيجة استعمال الدواء الذى به سم قاتل وان بعض المشاركات فى المنتدى الرئيسى للشركة اشتكت من البرنامج وانت بنفسك اوردت فى صحيفة الدعوى موقع او رابط الشكاوى التى ذكرتها ثم واصلت مسيرة العطاء لتعطى بعض الحلول او طريقة حل المشكلة وانت لن تكون ملام فيما ذكرت ففى مجال الطب احيانا يشعر الانسان ببعض الاعراض فى منطقة الصدر والقلب فيسرع الى الطبيب ليفاجأ بجملة من الطبيب انت قلبك زى الحصان الموضوع ان الجهاز الباطنى عندك تعبان شوية واعراضه ممكن تسمع فى منطقة الصدر وكأنك مريض بالقلب او على وشك ان تصيبك ذبحة صدرية ... ما اريد ان اقوله لك ان بعض العيوب فى البورد احيانا تكون لها اسباب متعددة وليس سبب واحد كما ادعيت فى مرافعتك وقد تكون انت قد تسرعت فى حكمك على البرنامج واردت ان تكون البطل المغوار الذى ينقد الضحية من بين اسنان التمساح فها قد مر من بين مشاركتك بالمقال الخاص بك الى الان اكثر من عام وما زال مقالك يرقد بين احضان منتدى داماس ليقرأه كل شخص وبالتأكيد سيخشى الكثيرون من استعماله برغم مضى الوقت من تاريخ نشر مشاركتك .. الا اننى اريد ان اسألك سؤالا : اليست المصنعة لهذا البرنامج شركة معتمدة فى الصين ام انه مصنع تحت السلم مثلا ام من الواضح انك تخاف من جميع المنتجات الصينية واذا كان كلامك صحيح ولو بنسبة 1% فلماذا تحطاط الشركة صاحبة البرنامج وتضع حمايات كافية لاستخدام البرنامج وطرحه مقابل مادى او ان يعمل مع المستخدم فترة 15 يوم فقط انا اتحدى ان يكون احد قد توصل الى سيريال لهذا البرنامج كل ذلك طبعا من التدابير الامنية للشركة حول البرنامج وان دلت على شيئ فأنما يدل على نجاح البرنامج واحداثه طفرة غير مسبوقة بين اقرانه من البرامج الاخرى ... وبعدين تعالى هنا الشركة ما زالت تصنع البرنامج وتطرح اجيال جديدة منه فى السوق الى الان فلو كان كلامك صحيح ووصلت شكاوى الى الشركة من البرنامج اليس بالاحرى ان تسحب الشركة البرنامج قبل ان ترفع عليها الدعاوى من كل حدب وصوب أوليس الاحرى ان تطرحه بدون مقابل مادى لكن يا مهندس الكمبيوتر فكر معى قليلا او حتى فكر مع نفسك برنامج على النت ومالوش سيريال ومن سنتين وماحدش عارف يخليه يشتغل على طول والبرنامج بفلوس كل ده ويبقى برنامج صنع تحت بير السلم والا فى بولاق الدكرور ... انا بصراحة عندى كلام كتير عايز اقولك لك بس مش مرتب نفسى انما اللى قولته ده من وازع داخلى كيلا تتسرع فى حكمك على الاشياء بدون تأنى منك فليتك لم تذكر الصفة الوظيفية فى كلامك فليس كل طبيب يعرف كيف يستخدم المشرط ارجو ان تراجع نفسك وتقول اذا كان البرنامج مضروب فلماذا :
1 - طرحت الشركة المصنعة منه نسخة جديدة اصدار 2009
2 - الشركة ما زالت قائمة وتعمل ولم تغلق ابوابها وتشرد موظفيها
3 - الاحتياطات من قبل الشركة قائمة من ناحية عدم وجود سيريال له على الشبكة العنكبوتية
4 - الشركة ما زالت مصممة على طرحه بمقابل مادى .... ويكون مضروب برضه
وفى النهاية وبالبلدى زى ما عكتها صلحها زى ما طرحت اطروحاتك على النت بخصوص البرنامج صلحها واكتب ما يزيل الفكرة السيئة التى اخذها الناس عن البرنامج بسببك فهو لا يحض على الرذيلة لكنه يقى شر التحكم والسيطرة من قبل اصحاب الشبكات وقراصنة ال net cut ويعطى اصحاب الحق حقوقهم فى الشبكات ... ما تزعلش من اسلوبى معاك فى الكلام بس من الواضح انك متسرع ولا تتأنى فى حكمك وانك مبتدأ كمبيوتر .. خدها نصيحة من مهندس قديم ويا بخت من بكانى وبكى عليا وبلاش الباقى
لك احترامى يا ميرو
مهندس كمبيوتر قديم
احمد سعد

The Dead Man

عضو فعال
والله الكلام ده صحيح جدا
فعلا كان البرنامج الصيني بخدل جهازي ع الااااااااخر ووالله كان قاطع النت وده والله على تجربه شخصيه حصلت لي
لحد ما شلت البرنامج من الجهاز _الصيني_ والجهاز رجع زي الفل

goodwwe

عضو جديد
كلام فاضى.....لمصلحة مستخدمى النت كت فقط
انا البرنامج معايا بقاله سنتين وشغال زى الفل وفعال جداااااا

elnono

عضو ماسـي
والله ياجماعه انا استخدمته والنت كان بيفصل

MAZZEKANEW

عضو جديد
يا جماعة انا استعمل البرنامج من فترة لا تزيد عن سنة وكارت الشبكة باظ من اسبوع هل هذا من البرنامج ام لا ارجو الرد حتى اقرر ازيله ام لا فقد استعملت البدائل ولم ينفعنى اى برنامج واذا كان احد يعرف بديل ممتاز عن تجربة ارجو طرحو

memo5

عضو ماسـي
بصراحة الموضوع جامد وانا شايف ان البرنامج ناجح
وله مستخدميه
وبصراحة مش عارف هو بيضر الهارد وير ولا لا
وانا استفدت من الموضوع ده كتير وجزاكم الله خيرا

الحالة
موضوع مغلق

أعلى