Genuine Key


Genuine Key


Moved to new forum, Click Here to register

تم الانتقال للمنتدى الجديد, اضغط هنا للتسجيل
لا أستطيع تنصيب ويندوز إكس بي على جهاز acer aspire 5742

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

أساتذتي الكرام و معلماتي المحترمات

أنا واحد صاحبي لسه شاري إنبارح لاب توب acer aspire 5742 و اللاب توب بدون system - بدون ويندوز -

و صاحبي ده عايز إكس بي بأي طريقة لدرجه إنه إشترى لاب توب إتش بي i5 و باعه علشان ما قبلش ويندوز إكس بي

المهم مواصفات جهاز الأسير - acer -

رام 2 جيجا ddr III
هارد دسك 320 gb
المعالج : intel core i3 - 370m
الشاشة : lcd 15.6
كرت الشاشة : intel HD graphics

المشكلة إني كل ما أجي أسطب ويندوز إكس بي بيجيب لي رسالة غريبة

كود PHP:
a problem has beem detected and windows has been shut dows to prevent damage to your computer
if this is the first you‘ve seen this stop error screen restart you computer remove any newly installed hard drives er hard drive controllers check your hard drive to make shure it is properly configured and terminated run chksk /f checl for hard drive corruption ,and then restart your computer 
technical information 

stop 0x0000007b 
مع العلم إن الهارد ديسك فاضي و ما فيش 1 ميجا مليانه

مش عارف إيه الحل لأني كل ما حطيت السي دي بتاع ويندوز سفن بيشتغل زي العسل

أرجو منكم الإفادة كما تعودت منكم

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

المواضيع المشابهه

جهاز من نوع acer aspire Z 75710 محتاج اسطب ويندوز اكس بى مع الاحتفاظ بويندوز 7

acer aspire 5742 وتنصيب الويندوز

مساعدة في تنصيب ويندوز xp على لابتوب acer aspire 5734z

هل من تعريف Acer Aspire 5742 لنسخة xb

اخوانى عايز رأيكم فى جهاز acer aspire as5741G


انا مش فاهم ال 7 بجنن يا اخي
والله انه احسن من الاكسبي واسالني انا


أنا شخصياً مركب سفن بروفيشينال و الله النسخة تمام التمام بس المشكلة إنه عايزالـxp لبرامج معينه

ماشي على المثل اللي بيقول : من شب على شيء شاب عليه


استخدم برنامج virtual box
وغيرها من البرامج لصنع قرص وهمي

ثم ثبت عليه نظام اكس بي
بكذا يكون عندك نظامين في نفس الوقت وتتصفحهم في نفس الوقت


بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
*******
*اولا اخى ////فارس ////// حمل الملف دا http://dpsdl.drupalcdn.netdna-cdn.co...x86-32_1011.7z
اسم الملف دا هو اسمة masstorage دا الى هيتم دمجة فى نسة الاكس بى عشان تقبل على جهاز لاي توب فى العالم المهم ندخل فى الموضوع على طول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس لازم تحمل الملف دا الاول قبل ما ادخل فى الشرح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
**************************************** **************************************** **************
ثانيا قم بتحمل هذا البرنامج اوك http://www.mediafire.com/?8f8by2tuh7q0g03
ثم البرنامج وهو للاضافة دريفرت الباكس الى هى drivers packs المهم قم بتحمل هذا االملف الى هو البرنماج وجهز طبعا نسخة الى انت عايز تتدمج فيها تعريفات الماستورج الى اانا قلتلك حملها اول لينك انا حطيتهوللك وبعد ما تحمل البرنماج وتكون مجهز النسحة اوك بجانب البرنماج وبعد بردك ما حملت ملف
masstorage ما تفكش الضغط عن بعد ما جهزت الحجات دى اتكه على البرنماج الى انا اقلتلك عليه
تكتيين اوك هيقوللك اعمل ال extract لإين اعملة بردك على الديسك توب عشان كل الحجات تبقى قدامك كدا
بعد ما تعمل ال extract الى انت نزلتة اوك هتلاقى فى فو لدارت كتير على الديسك توب اوك هتلاقى منهم فولدر اسمة driver pack دا الفولدر المطلوب قم بوضع ملف masstorage الى انت نزلتة من على النت وطبعا انا قلتللك ما تفكش الضغط عنه اوك اعمل copy ثم لملف masstorage اوك وضعه فى مجلد
driverpacks اوك وبعدا ما تضع الملف فى هذا المجلد هتلاقى اسم البرنمج علامة زرقاء كدا اوك
اتكه عليها وبعد ما تتكه عليها هتلاقى البرنماج بيقوللك updating افصل الابديت وادخل على طول للصفحة الى بعديها هتلاقى سهم كدا اسقل ابرانماج اوك واتكه عليها ولما تظهر كلمة browse اوك اتكه عليها وحدد مكان النسخة الى انت عايز تتدكج فيها ال Masstorage اوك وبعد كدا فى خطواتتانية سبها زى ما هى اوك ما عليك بس انك بعد ما حددت اختيا النسخة اوك واختر ت من الصفحة الى بعديها اسم mastorage اوك عملت يعنى علامة صح على اسم الملف هتلاقى مربع كدا فوق وتحت اوك علم عليهم وبعديين اتكه على كلمة اسفل صفحة البرنامج اسماه Slipstreamer اوك وسيب البرنمج يدمج ا لمفات المطلوبة اوك
وبعد كدا اسنخ ملف الايزم بقة ونزل النسخة هتلاقى المشكلة اتحلت يا باشا اوك دا الكلام الى انا قلته دا على الرسالة الى طلعتللك اوك الى انت كاتبة دى اوك ولو المشكلة ما اتحلتش انا معاك بردك اهوت فى خدمة انت عايزها اوك



حاول قراءة هذا الموضوع فربما تكون احدى الحالات مطابقة لمشكلة الجهاز لديك
http://support.microsoft.com/kb/324103
و باللغة العربية
http://support.microsoft.com/kb/324103/ar



أستاذي الغالي أحمد باشا تم حل المشكلة بنجاح و لا أعرف كيف أشكرك

أستاذي الغالي أبو جهينا abujuhina ألف شكر لك أيضاً
و هذا ما توقعته منكم يا أساتذتي الكرام

آسف على إزعاجكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة


اريد تثبيت windows xp لجهاز محمول aspire es1531 الرجاء مساعدتي


أدوات الموضوع

الانتقال السريع

منتديات داماس

DamasGate