Genuine Key

Genuine Key

Moved to new forum, Click Here to register

تم الانتقال للمنتدى الجديد, اضغط هنا للتسجيل
عندى مشكله كبيرة موقفه حالى بسبب برامج الحمايه وملفات exe

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا عندى محل كمبيوتر ودش المشكله فى الكمبيوتر الماستر بتاع المحل( استخدم وندوز 7)

ثانيا حصل عندى شىء غريب هو جوجل كروم يفتح لكن لايعمل

ثم نفس الوضع فايرفوكس بعدها بكام يوم

بعد كام يوم اول ما بفتح الجهاز بيجبلى رساله نفس لمانفتح برنامج opnewith ( اختار برنامج لفتح الملف )

قولت اغير نسخه للجهاز واعمل سكان بالانتى فيرس ( افاست ) احدث اصدار

عملت نسخه وعملت سكان وكانت المصيبه وهى ان جميع ملفات exe تظهر على الافاست انها فيرس

وبنفس الوقت جوجل اشتغل مرة واحده قفلته وفتحته لم يعمل وكذالك الفايرفوكس لم يعمل

عملت اسكان وخلص لقيت كل ملفات exe ظاهرة انها فيرس

واوقات تظهر رساله بها توقيت وتاريخ ومكتوب اعلاها time out ومربعين shutdwn واخر logoff

( ملحوظه انا بعمل نسخه جديده وبستعمل هارد خارجى عليه برامج التشغيل المهمه )

قولت اغير نسخه واستعمل انتى فيرس افيرا

عملت سكان ظهرت جميع ملفات exe انها فيرس وفصل جوجل وموزيلا

عملت رستارت للجهاز ظهرت تانى نفس الرسال openwith

قولت مفيش غير انى افرمت الجهاز بالكامل لائنى عندى هارد تانى احتياطى عليه كل شغلى

بس فى ملفات ونسخ وندوز نزلتها جديده قولت اخدهم على هارد تانى وانزلهم بعد الفرمته

فرمت وعملت نسخه وقولت ارجع الى انا سحبتهم من الجهاز الاول لو ظبط الجهاز ومعملش شىء يبقى الحمدلله واوصل الهارد الاحطياطى وانقل شغلى تانى

حملت ملفاتى وعملت رستارت للجهاز اشتغل تمام مفيش مشاكل قولت اوصل الهارد وصلت الهارد واثناء النقل فصل جوجل كروم وموزيلا

عملت رستارت للجهاز وشغلت ظهرة رساله openwith

يعنى كده حالى وقف تعب و تجميع 5 سنين هيروح منى

المطلون هو برنامج لحذف الفيروسات بدون حذف ملفات exe

ولوهستعمل اكثر من برنامج حمايه علشان شغلى وتعب السنين ميروحش كدا وخلاص

بقالى اسبوع مابشتغل بسبب الفيرس ده الزباين بتيجى بقولها عندى مشكله فى الجهاز

افيدونى افادكم الله

المواضيع المشابهه

عندى مشكله كبيرة فى شاشة استكمال التحميل المتحركة الى ببرنامج الاوتوبلاى

ملــــف من رفعى يحتوى على مجموعه سريلات وملفات تفعيل لمعظم برامج الحمايه

لعشاق البرامج المحموله اسطوانه تضم جميع برامج الحمايه برامج محموله قمه الروعه

ساحق برامج الحمايه .. برنامج روعه وافضل البرامج عندي . shadowstor

نزل نسخة جديدة على الجهاز و بعد انتهاء التثبيث لا تفتح اي بارتشن و لا تدخل اي مفتاح USB الئ الجهاز.

بعدها مباشرة حمل برنامج حماية جيد مثل Eset smart security و اعمل فحص شامل للجهاز ثم حمل المتصفح الذي تريد من النت

و ليس من مفتاح USB او ... و هكذا ستتخلص من الفيروسات الموجودة على جهازك و بعد الانتهاء افحص مفتاح USB ليتم

تنضيفه.

نزل نسخة جديدة على الجهاز و بعد انتهاء التثبيث لا تفتح اي بارتشن و لا تدخل اي مفتاح USB الئ الجهاز.

بعدها مباشرة حمل برنامج حماية جيد مثل Eset smart security و اعمل فحص شامل للجهاز ثم حمل المتصفح الذي تريد من النت

و ليس من مفتاح USB او ... و هكذا ستتخلص من الفيروسات الموجودة على جهازك و بعد الانتهاء افحص مفتاح USB ليتم

تنضيفه.
وياريت لا تستخدم نسخة أو برامج من الموجدة عندك وتشوف صديق تأخذ منه النسخة والبرامج وتعيد تقسيم الهارد من تاني بإسطوانة الهيرن بووت مثلاً أو تنزل من علي داماس

سلام عليكم هي المشكلة لها حل تنزل برنامج malwarebytes و تقلع safe mode عن طريق زر F8 قبل الاقلاع ثم تثبت malwarebytes من ال safe mode وتعمل scan و 100% يمشي الحال

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى مصطفى انا عندى اسطوانات وفلاشات عليها نسخ وندوز والهارد عليه بعض البرامج المهمه

واى شىء منهم غير مصاب وانا متاكد 100% منهم لائنى اعمل بهم الاجهزة التى تائتى للمحل

ولا يحدث بهم اى مشكله من التى تظهر عندى

عند عمل نسخه انا لا افتح اى برتيشن وبنزل متصفح جوجل واقوم بعمل سكان يحدث ما زكرت

استفساراخى مصطفى هل برنامج Eset smart لا يحذف ملفات exe

هل ممكن ان اركب اكثر من برنامج للحمايه لتنظيف الجهاز ليس بوقت واحد طبعا

على ما اعتقد اننى اعرفك ان كنت تعمل فى استخراج الاكواد

ام ان اكثر اخواننا فى المغرب يسمون بئسم (stetofski)

اخى شريف انا استعمل نسخ واثق منها ومجرب على اجهزة اخرى

اخى etooo ممكن شرح للبرنامج او رابط لتحميل وماهى مميزاته

~ عذراً على التأخير، مبدئياً هل تتابع المنتدي حالياً من نفس الجهاز المصاب أم من جاهز أخر ؟

~ بالنسبة لتشغيل أكثر من برنامج حماية، فنعم يمكنك ذلك بشرط أن يكون كل برنامج مكمل للأخر ولا يتعارض معه حتى لا ينهار النظام، طبعاً مع مراعاة إمكانيات جهازك.

~ على سبيل المثال لا الحصر : تثبيت Eset Internet Security بجوار Malware Hunter بجوار Zemana AntiLoger، فكل برنامج من هؤلاء له وظيفة محددة لا تتعارض مع البرنامج الأخر.

~ نأتي لمشكلتك التي بإذن الله تعالى حلها لن يكلفك شيء، وبإذن الله تعالى لن تفقد ملفاتك الأصلية.
~ إن كنت قادر على فتح الجهاز وتحميل ملفات من الإنتريت إليه فتابع معي تحميل الأدوات التالية وعمل فحص وتنظيف لجهازك بواسطتها وأخبرنا بالنتيجة :

1. مكنسة الفايروسات نسخة محمولة Chistilka 2.16.488 Portable.
... رابط الموضوع بها على داماس.

2. برنامج أنتي فيروس لإزالة فيروس الاختصارات Shortcut Virus Remover 3.1.
~ رابط التحميل على موقع الفورشيرد ... رابط الموضوع بها على داماس.

~ بعد الأنتهاء من تحميل الأدوات أعلاه، استعملها تباعاً، بعد أن تنتهي من أستخدام الأداة الأولى، قم بتشغيل الأداة الثانية، ومن ثم أخبرنا بالنتيجة، وموفق بإذن الله تعالى.

لم تذكر أخى PURE SPEED
ماهو الحال مع Internet Explorer 8
الإفتراضى لويندوز7
هل به نفس المشاكل
التى فى جوجول كروم وفايرفوكس

وهناك خطوات أهم عليك بإتباعها
من وجهة نظرى المتواضعة
سأذكرها لك
فى مداخلتى القادمة - تعقيبا على ردك على
تقديرى وسلامى

اخوانى الافاضل اشكركم على روح التعاون مع جعلها الله في ميزان حسناتكم

انا ادخل على المنتدى من الموبيل او من اى لاب بتاع زبون ان وجد او من جهاز منزلى وكلهم غير مصابين والحمد لله

ثانيا الاكسبلور شغال لكن مش مظبوط اوقات يفتح اوقات لا وهكذا

انا هحاول ارفع صور الرسائل التى تظهر عند الفتح

بس يارب اقدر لائنى صورتهم ع موبيل

اذا لم تظهر الصور بوضوح انا رافعها ع 4شير

وده رابط الصور لمشاهدتها

http://www.4shared.com/photo/-_BiW2Z...16_235117.html

http://www.4shared.com/photo/bRz6_AG...16_143331.html
اسف للتاخير بالرد لكن والله المشاركه كتبتها منالساعه 3 العصر لكن معرفتش ازاى ارفع الصور من الموبيل

الحمدلله رفعتها

لاحظت ان الجهاز بنزل برامج من النت لوحده ويثبتها ع سطح المكتب لكنها لا توجد فى كنترول بانال

غدا ان شاء الله بعمل نسخه وندوز جديده للجهاز ولن افتح اى شىء سوا تحميل جوجل كروم ودونلود مانجر للمتابعه مع حضراتكم

واسف للتاخير بالرد

وياريت لا تستخدم نسخة أو برامج من الموجدة عندك وتشوف صديق تأخذ منه النسخة والبرامج وتعيد تقسيم الهارد من تاني بإسطوانة الهيرن بووت مثلاً أو تنزل من علي داماس
أخي الكريم مش من الطبيعي أن برنامج الأنتي فيرس يشوف البرامج أو الملفات التي تحمل إمتداد exe. علي إنها فيرس أو برنامج مشكوك فية يبقي أكيد في فيرس وأكيد هو موجود في الداتا عندك وانت بتقول إنك جربت عمل فورمات للهارد ونزلت نسخة ونفس المشكلة موجودة

بخصوص فتح المتصفحات ممكن يكون من إعدادات الــ Fire Wall

~ كان الله في عونك أخي الكريم.
~ تابع معي هذه الخطوات التى أنصحك بإتباعها فور تثبيت الويندوز الجديد.

1. لا تفتح أي قسم - بارتشين لديك على الجهاز بعد تثبيت الويندوز الجديد.

2. ثبت برنامج الحماية Eset Internet Security ويمكن تحميل أحدث نسخة له من هذه المشاركة :
عملاق الحماية الشرس بأخر اصدار (ESET Smart Security 10.0.369.0)
~ بالنسبة لتفعيله لا تقلق، فمن السهل الحصول على سيريالات التفعيل.

3. تثبيت برنامج Malwarebytes Premium ويمكن تحميل أحدث نسخة له من هذه المشاركة :
تحديث الصفحة تحديث برنامج Malwarebytes Premium 3.0.5.1299 Multilingual مع التفعيل

4. بعد تثبيت البرنامجين أعلاه وتحديثهم، ستقوم بعمل فحص شامل للجهاز لديك بكل برنامج على حدى.

~ بالتوفيق لك يا في مسعاك، وأنتظر رأي الخبراء أيضاً.