Genuine Key

Genuine Key

Moved to new forum, Click Here to register

تم الانتقال للمنتدى الجديد, اضغط هنا للتسجيل
ماهى عيوب ويندوز 10

هل ويندوز 10 به عيوب من ناحية الامان اوغيره من العيوب وكيفية تلافيها

المواضيع المشابهه

ماهي الالية التي تم صنع ويندوز بها .

ماهي قصة خلفية ويندوز إكس بي الشهيرة

حملت ويندوز جوست يحتوى على عيوب أرجوا التعاون لاصلاحها

سؤال ماهى عيوب ومميزات ويندوز 7

فعلا يوجد عيوب او يمكن ان نسميها ثغرات
تتجسس من خلالها ميكروسوفت على المستخدمين
اما عن كيفيه تجنبها فهناك عدة طرق
وبرامج المفروض انها تعمل على ايقاف ذلك
وستجد العديد منها فى البوابه
ولكن المشكله هل هى فعاله فعلا ام لا

انا ثبت ويندوز10 ووجدت مشاكل في تثبيت البرامج ورسائل خطأ والالعاب بطيئه او لاتعمل
وعدت ل 7

ويندوز 10 لما قمت بتشغيله كان رائع بمعنى الكلمة
سلسل جميل سهل انيق سريع
ولكن هناك عيبين جعلونى ابتعد عنه نهائى
اولا عدم الحماية .. يعنى حضرتك كتاب مفتوح لشركة مايكروسوفت وعن تجربة سيبك من البرامج وملفات الريجسترى والحاجات اللى بيقولك بتوقف تجسس مايكروسوفت عليك .. حاتكتشف ان الشركة نزلت تحديثات تحل الثغرات دى وترجع تانى انت بالنسبالهم كتاب مفتوح
ثانيا وهى مشكلة قابلتنى فى اكتر من نسخة ويندوز 10 سواء البرو او الانتربريز وحتى نسخة الريد ستون الجديدة بردة سواء فى البرو او الانتربريز وهى ان النت عندك احيانا حايكون بطىء جدااااااااااااا والتصفح يكاد يكون ميت
وحتى لما قفلت الابديت وعملت حماية على اتصال البرامج بالنت برضه احيانا كان بيكون بطىء جداااااااااااا
اخى انصحك بويندوز 7 او ويندوز 8.1

على حسب خبرتى البسيطة
انه برنامج للتجسس او نضام متكامل من الجوسسة وتستطيع ان تقول عنه انه مثل شاحنة نضافة تجد فيه كل مانكتبه او ............الخ

طب لو أغلقنا بورتات أو المنافذ الخطرة يدويا ؟
هل من الممكن ان يعاد فتحها ؟
عن نفسى انا لسه لم أجرب ويندوز 10 حتى الآن . و شكلى كده من كثرة ما قرأت من عيوبه مش ناوى على استخدامه .
لكن لما قرأت ما كتبه الأساتذة قلت أسألهم يمكن يكون فيه حل لو أغلقنا المنافذ الخطرة يدويا .
بس السؤال هنا لو قمنا بده هل هنالك احتمال أنه يعاد فتح البورت من تلقاء نفسه مرة أخرى ؟
تحياتى لكل الموجودين

زى ما قولتلك اخى الفاضل .. مايكروسوفت الحقيقة بذلت مجهود جبار فى الويندوز دة
مجهود صعب تكتشفه مهما حاولت .. مجهود فى انها تتجسس على كل معلوماتك وزى ما قولتلك مهما تحاول تسد الثغرات .. الويندوز حايعمل تحديث ذاتى لنفسه ويفتح الثغرات تانى اسرع مما تتخيل ..حاتقولى انك حاتقفل الابديت .. حاقولك ودة كلام على لسان احد مهندسى مايكروسوفت .. التحديثات مش بقت متمثلة فى ويندوز ابديت فقط .. لا .. فى اماكن تانية فى الويندوز بتعمل ابديت لحاجات معينة لا تقدر تكتشفها ولا اى جدار نار يكتشفها
ضيف بقى على كل دة ودى المفاجاة من وجهه نظرى واللى لغاية دلوقتى مش مصدقها
واحد صاحبى قالى على فكرة وطبقتها .. حاعمل اتنين بارتيشن وانزل على واحد منهم ويندوز 7 او 8 والتانى عليه ويندوز 10 ولما يكون استخدامى على النت حاشتغل بويندوز 7 ولما احب العب او استخدم الجهاز بدون انترنت حاستخدم ويندوز 10 يعنى مش حاستخدم نت خالص على ويندوز 10
وكانت المفاجاه
لو انت مش عندك نت ومش موصل نت سواء كابل او وايرليس او شريحة اتصال مودم .. بررررضه الجهاز حايرسل ويستقبل لمايكروسوفت
حاتقولى ازاى حاقولك والله العظيم ما اعرف
واحد بقى حايقولك يا عم هو انا بعمل ايه ولا عندى ايه علشان اخف ان مايكروسوفت تعرفه .. المشكلة مش فى المعلومات اللى بترسلها المشكلة انك سهل للاختراق من اى جهه تانيه
ركز قوى فى كلمة انك سهل للاختراق
انا من مدمنى ويندوز 7 ولكن بقالى اهو شهر على ويندوز 8.1 والحقيقة مش كنت بستظرفه ولكن بعد تحديثاته اصبح راااااائع بمعنى الكلمة والفرق فى الشكل والاستايل والامكانيات مش بعيد قوى بين 10 و 8.1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ويندوز 10 رائع وسريع وخفيف مقارنة بالاصدارات السابقة
والمخاوف من التجسس واستهلاك حزم البيانات مبالغ فيها ويمكن التحكم في الجهاز ولن يخرج بت واحد الا باذنك.
فقط الانسان عدو ما يجهل !
فالناس هم من يتجسسوا على ميكروسوفت وليس العكس.

دمتم بخير

احسنت